کدام زبان back-end را انتخاب کنیم؟

امیرحسین بیگدلو 5 ماه قبل

توسعه Back-end می تواند یک مسیر شغلی جالب و هیجان انگیز باشد. مانند دیگر توسعه دهندگان وب، توسعه دهندگان Back-End تقاضای زیادی دارند. همچنین می توانید انتظار داشته باشید که زندگی شایسته ای داشته باشید، به طور متوسط حقوق این توسعه دهندگان 122،445 دلار در ایالات متحده است.

 

اگر به دنبال توسعه حرفه ای هستید، احتمالاً این سوال برای شما پیش آمده است که ابتدا باید کدام زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید. این در نهایت، بستگی به اهداف شغلی شما دارد. چندین زبان برای توسعه پشتیبان استفاده می شود و هر کدام کاربردهای بیشتری در زمینه های دیگر دارد.

 

برای کمک به تصمیم گیری، برخی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی مورد استفاده توسعه دهندگان Back-End و برنامه های مختلف آنها را بررسی می کنیم. اما ابتدا، بیایید دقیقاً ببینیم Back-End چیست.

 

 

# توسعه Back-End چیست؟

قسمت Back-End سایت شامل سرورهای وب، برنامه ها و پایگاه های داده است. برنامه نویس Back-End کد برنامه هایی را که روی وب سرور اجرا می شوند و درخواست هایی را که در این برنامه ها جاسازی کرده اند می نویسد تا به آنها امکان تعامل با پایگاه داده ها را بدهد.

 

قسمت Back-End یک برنامه داده هایی را برای قسمت front-end ارائه می دهد که در مرورگر وب اجرا می شود و فرمت شده و داده های خام را به صفحات وب نهایی که می بینید منتقل می کند. این برنامه ها API (رابط برنامه نویسی برنامه) نامیده می شوند و معمولاً داده ها را در قالب متن JSON برمی گردانند. سایر برنامه های Back-End می توانند صفحات وب کاملی را فقط با کد back-end  ایجاد کنند.

 

 

# پیدا کردن بهترین زبان Back-End برای هدف شما

قبل از شروع به بررسی زبان های برنامه نویسی که باید از بین آنها انتخاب کنید، چند سوال وجود دارد که باید در نظر بگیرید. می خواهید روی چه نوع برنامه های Back-End کار کنید؟ در کدام صنایع می خواهید کار کنید؟ و از آنجا که اکثر این زبانها کاربردهای دیگری نیز دارند، به چه نوع توسعه دیگری علاقه دارید؟

 

دانستن پاسخ این سوالات به شما کمک می کند تا در بررسی هر زبان برنامه نویسی تصمیم گیری کنید. همچنین ممکن است بخواهید از یک توسعه دهنده Back-End راهنمایی بخواهید. با توسعه دهندگانی که می شناسید تماس بگیرید یا آنها را در Stack Overflow پیدا کنید و در مورد زبان های مورد علاقه آنها سوال کنید.

 

 

# زبان های برنامه نویسی Back-End

اکنون که می دانید توسعه Back-End شامل چه مواردی می شود، بیایید برخی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی مورد استفاده در این زمینه را بررسی کنیم. هر زبان ذکر شده در زیر برای توسعه Back-End استفاده می شود.
 
 
 

+ JavaScript/Node.js

تا قبل از زمان ایجاد Node.js، جاوا اسکریپت در اصل زبانی بود که فقط در مرورگرهای وب استفاده می شد. Node.js یک پلت فرم جاوا اسکریپت است که می تواند به تنهایی و بدون مرورگر وب اجرا شود. این برنامه در سرورهای وب مورد استفاده قرار می گیرد و به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا برنامه های کاربردی کامل با JavaScript ایجاد کنند. همچنین چارچوب هایی مانند Express وجود دارد که به شما امکان می دهد برنامه های وب و API های پشتیبان با JavaScript بسازید.

 

با گستره وسیعی از برنامه های کاربردی جاوا اسکریپت در توسعه front-end و Node.js استفاده از آن در قسمت back-end، آشنایی با هر دو به شما امکان می دهد برنامه های وب کاملی را بدون یادگیری زبان دیگر بسازید. اگر به عنوان یک توسعه دهنده Full-Stack در نظر دارید، این بسیار عالی است.

 

مقاله پیشنهادی: 11توصیه به مبتدیان برای یادگیری پایتون

 

+ Java

جاوا یک زبان برنامه نویسی چند منظوره و شی گرا است که به طور گسترده در تجارت برای ساخت برنامه های کاربردی وب در مقیاس سازمانی استفاده می شود. بنابراین، اگر قصد توسعه برنامه های وب در دنیای شرکت ها را دارید، به احتمال زیاد به جاوا برخورد خواهید کرد.

 

Java Enterprise Edition (Java EE) فناوری های توسعه وب را برای توسعه دهندگان سازمانی مانند محاسبه توزیع شده، خدمات وب و سایر ویژگی هایی که ایجاد برنامه های تجاری کامل را آسان می کند، ارائه می دهد. Java Servlets ، JavaServer Pages و Spring Framework معمولاً برای توسعه وب جاوا توسط شرکت های بزرگ، شرکت های کوچک و توسعه دهندگان مجرد استفاده می شود.

 

یادگیری جاوا برای توسعه وب back-end به این معنی است که شما برای حرفه ای در توسعه شرکت آماده هستید. اگر به توسعه موبایل علاقه دارید ، این یک انتخاب عالی است، زیرا در قلب بسیاری از برنامه های Android قرار دارد.

 

+ python

پایتون یک زبان برنامه نویسی چند منظوره عمومی و شی گرا است که برای برنامه نویسی، اتوماسیون، تجزیه و تحلیل داده ها، تجسم داده ها، یادگیری ماشین، توسعه وب و موارد دیگر استفاده می شود. نحو و تطبیق پذیری آن برای خواندن آسان آن را در بین توسعه دهندگان جدید محبوب کرده است.

دوره پیشنهادی: دوره آموزش پایتون (python)

پایتون معمولاً برای توسعه back-end استفاده می شود، اما با چارچوب های شخص ثالث مانند Flask و Django، می توانید از آن برای ساخت برنامه های وب کامل استفاده کنید. پایتون از محبوبیت ویژه ای در بین استارتاپ ها برخوردار است زیرا این چارچوب ها روند اولیه را از نمونه های اولیه به سایت های زنده تسریع می کند.

 

در کنار توسعه back-end، ظرفیت پایتون برای تجزیه و تحلیل داده ها و یادگیری ماشینی به این معنی است که اگر به دنبال حرفه ای در علم داده هستید، یک انتخاب عالی است.

 

مقاله پیشنهادی: بهترین کتاب‌های یادگیری پایتون و جنگو

+ php

PHP که مخفف "PHP: Hypertext Processor" است ، یک زبان برنامه نویسی منبع باز است که به طور خاص برای توسعه وب ایجاد شده است. امروزه می توانید PHP را در بیش از 75٪ از همه وب سایت هایی که از زبان برنامه نویسی سمت سرور استفاده می کنند ، بیابید.

 

PHP برای مبتدیان آسان است زیرا می تواند در فایل های HTML جاسازی شود و دارای بسیاری از توابع داخلی است که ممکن است با سایر زبان های back-end ارائه نشوند. همچنین به طور گسترده ای برای توسعه سیستم های مدیریت محتوا و سیستم عامل های تجارت الکترونیکی مانند وردپرس، دروپال و مجنتو استفاده می شود، بنابراین دانستن PHP به این معنی است که می توانید افزونه ها و موضوعاتی را برای این و دیگر CMS های پرکاربرد که به زبان PHP نوشته شده اند ایجاد کنید.

 

+ Ruby

Ruby یک زبان برنامه نویسی همه منظوره است که برای اسکریپت نویسی، DevOps، ایجاد سایت های ایستا و توسعه وب استفاده می شود. محبوبیت روبی در توسعه وب عمدتاً از چارچوب Ruby on Rails ناشی می شود، که به توسعه دهندگان مجموعه ای از ابزارها و کدهای قابل استفاده مجدد را می دهد که می توانند برای سرعت بخشیدن به زمان توسعه از آنها استفاده کنند. بسیاری از برنامه نویسان Ruby را به سادگی یاد می گیرند تا بتوانند از Ruby on Rails برای ساخت و استقرار سریع برنامه های وب استفاده کنند.

 

+ #C

C# یک زبان برنامه نویسی شی گرا و هدف عمومی است. مایکروسافت آن را برای توسعه روی سیستم عامل ویندوز با استفاده از چارچوب .NET ایجاد کرد، جایی که به عنوان برترین زبان توسعه وب مورد استفاده در Windows در ASP.NET تبدیل شد. این زبان از آن زمان به روز شده است تا بتواند بر روی لینوکس و حتی Mac OSX اجرا شود. اگر قصد توسعه برنامه های کاربردی برای چندین سیستم عامل را دارید ، C# برای توسعه وب انتخاب خوبی است.

 

مقاله پیشنهادی: شاید شما اصلا نباید برنامه‌نویس شوید

 

# شروع به کار به عنوان توسعه دهنده Back-End

بسیاری از زبان های برنامه نویسی back-end هم وجود دارد، اما امیدوارم اطلاعات بالا به شما کمک کند بهترین زبان را برای خود پیدا کنید.

 

 

اگر مقاله بالا را دوست داشتید، پیشنهاد میکنیم به مطالب زیر هم سر بزنید:

مقایسه پایتون و نودجی‌اس

دوره های آموزش پروژه محور و پیشرفته پایتون

چقدر زمان میبرد تا پایتون را یاد بگیریم؟

دوره آموزش الگوریتم‌نویسی در پایتون

مطالب مشابه



مونگارد