مقایسه پایتون و نودجی‌اس

امیرحسین بیگدلو 4 ماه قبل

Node.js و Python دو راه حل ثابت برای توسعه برنامه های سمت سرور هستند. با هر پلتفرمی، تیم شما می تواند برنامه های وب را با هر گونه پیچیدگی و عملکرد، توسعه و مدیریت کند.

 

به عنوان مالک برنامه، ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که کدام ابزار را برای پروژه بعدی خود انتخاب کنید. انتخاب آسان نخواهد بود، و برای تصمیم گیری نهایی باید از مزایا و محدودیت های Nodejs و Python مطلع باشید و مهمتر از همه، موارد و انواع برنامه هایی را که Node.js می تواند بهتر از Python باشد، درک کنید. برعکس.

 

 

# بررسی اجمالی

برخلاف پایتون، که یک زبان برنامه نویسی کامل است، Node.js یک محیط run-time جاوا اسکریپت است که برای استفاده از جاوا اسکریپت در سرورهای وب، مدیریت منابع محاسباتی، سیستم های فایل و امنیت برنامه های وب طراحی شده است.

 

Node.js یکی از معدود راه حل های سمت سرور است که بر اساس مفهوم برنامه نویسی مبتنی بر رویداد طراحی شده است، که به شما امکان می دهد سرورهای بسیار مقیاس پذیر و بدون threading ایجاد کنید.

 

علاوه بر این ، Node از چندین درخواست و عملیات همزمان از طریق تماسهای ناهمزمان و عدم انسداد ورودی/خروجی پشتیبانی می کند.

 

از سوی دیگر، مانند جاوا اسکریپت که زیربنای Node.js است، پایتون یک زبان برنامه نویسی سطح بالا، تفسیر شده و شی گرا با تمرکز بر خوانایی و بهره وری است.

 

پایتون که در سال 1991 توسط توسعه دهنده Guido Van Rossum تاسیس شد، از الگوهای برنامه نویسی متعددی پشتیبانی می کند، که این امر را برای انتخاب انواع مشاغل بسیار عالی می کند.

مقاله مرتبط: چقدر زمان میبرد تا پایتون را یاد بگیریم؟

با برنامه نویسی شی گرا و کتابخانه استاندارد جامع پایتون، که از مدیریت خودکار حافظه و ویژگی های پویا پشتیبانی می کند، می توانید برنامه های کاربردی متنوعی برای سرورها و دسکتاپ ها بسازید.

مقایسه نودجی اس و پایتون در مونگارد

# مزایای Nodejs

 

1. راه حلی سریع برای سمت سرور

در Node.js، کد شما معمولاً در یک thread واحد اجرا می شود، معماری مبتنی بر event و عدم انسداد ورودی/خروجی اجازه می دهد تا حداکثر استفاده از یک CPU و حافظه رایانه را به حداکثر برسانید و سرورها سریعتر و پربارتر شوند.

 

معماری مبتنی بر رویداد بر اساس تماسهای ناهمزمان به سرورهای Node.js اجازه می دهد تا درخواستهای همزمان بیشتری نسبت به اکثر سرورهای معمولی multi-threaded پردازش کنند.

 

و با v10.5.0، هسته Worker Threads آمد، که به شما امکان می دهد برخی از کارها را به threads جداگانه نیز واگذار کنید، تا حدودی مشکل استفاده از تک هسته را کاهش دهید. علاوه بر این، عدم مسدود کردن ورودی/خروجی Node.js، که مانع اجرای برنامه تحت بارهای سنگین ورودی/خروجی می شود، اولین چیزی است که عملکرد زمان اجرا برنامه های Node.js را بهبود می بخشد و Node را به یکی از سریعترین سرورها تبدیل می کند.

 

 

2. یک زبان برای front-end و back-end

یکی از موضوعاتی که در توسعه برنامه های تحت وب مورد استناد قرار می گیرد، استفاده از زبان ها و محیط های مختلف در front-end و back-end است.

 

برنامه های Node.js که به زبان جاوا اسکریپت، زبان غالب توسعه دهنده توسعه یافته است، از این محدودیت جلوگیری می کند.

 

با نصب Node.js بر روی سرور، می توانید از همان زبان برنامه نویسی در چارچوب های اصلی ترجیحی خود مانند Ember ، React یا Angular استفاده کنید تا از قدرت و انعطاف پذیری جاوا اسکریپت در ایجاد برنامه های پویا Web 2.0 استفاده کنید.

 

همان زبان در قسمت front-end و back-end به این معنی است که شما به یک تیم کوچک و کارآمد نیاز دارید، که می تواند ارتباط بهتری برقرار کند و در نتیجه ، کارهای خود را بسیار سریعتر انجام دهد.

استفاده از نودجی‌اس به عنوان تکنولوژی سمت سرور

3. راه حلی مقیاس پذیر

حتی اگر Node.js یک راه حل single-threaded باشد، کتابخانه استاندارد آن ماژول هایی را ارائه می دهد که از مقیاس پذیری بالا پشتیبانی می کند.

 

کلاسترها و workers لایه انتزاعی هستند که بسته به حجم کار برنامه وب شما می توانند فرآیندهای اضافی Node.js را ایجاد کنند.

 

تنها با تعداد CPU محدود، می توانید برنامه های Node خود را به راحتی به راه حل های سازمانی کاملاً کاربردی تغییر دهید.

 

و از آنجا که Worker Threads تبدیل به یک موجودیت مهم شد، ما به راحتی می توانیم چندین نخ متمرکز بر CPU را ایجاد کنیم که حلقه اصلی رویداد را مسدود نمی کند.

 

 

# معایب Nodejs

 

1. با عملیات CPU-فشرده، کارایی کمتری دارد

معماری مبتنی بر رویداد Node از نظر عملیات CPU دارای محدودیت های خاصی است. گرچه Node در مدیریت چندین درخواست همزمان عالی است، اما در عملیات مانند تولید گرافیک یا تغییر اندازه تصاویر، تنگناهای عملکرد قابل توجهی را نشان می دهد.

 

خوشبختانه، راه حلی که در آن شما صف جدیدی برای مدیریت درخواست های فشرده CPU ایجاد می کنید، وجود دارد، اما نیاز به ایجاد worker اضافی یا استفاده از Workread Threads و معرفی لایه های جدید به برنامه Node.js شما دارد.

 

 

2. کیفیت پایین یا عدم وجود مستندات برای برخی از ماژول ها در npm

فلسفه Node.js آزادی انتخاب زیادی را برای توسعه دهندگان در انتخاب ماژول ها و ابزارها می گذارد. آنچه در پی می آید این است که توسعه دهندگان می توانند مدت زمان قابل توجهی را صرف کشف این موضوع کنند که کدام واحد یا کتابخانه را برای انجام یک کار توسعه انتخاب کنند. توسعه دهندگان برای یافتن ماژول های نگهداری شده و نصب و ادغام آنها به برنامه ریزی، زمان و مشارکت بیشتری نیاز دارند.

 

متأسفانه، برخی از این ماژول ها ممکن است اشکال داشته باشند و رفتار غیر منتظره ای را به برنامه های Node شما معرفی کنند. اگر برنامه شما از ماژول های زیادی ساخته شده که توسط توسعه دهندگان مختلف استفاده می شوند و سطح نگهداری و رفع اشکال متفاوتی دارد، داشتن یک توسعه دهنده با تجربه در تیم شما بسیار مهم است.

 

مزایای استفاده از پایتون در مقابل نودجی اس

 

# مزایای پایتون

 

1. راحتی در استفاده

پایتون دارای نحوی مختصر و گویا است که هنگام نوشتن برنامه ها به وضوح فکر می کند و نگهداری و افزایش برنامه های شما را برای دیگران آسان می کند.

 

همچنین، به صورت پویا و انعطاف پذیر، پایتون به شما امکان می دهد کدی بنویسید که کوتاه، اما بیشتر مدولار و قابل توسعه باشد.

 

خوانایی پایتون، هماهنگی تیم هایی را که روی پروژه های بزرگ کار می کنند را تسهیل می کند و به تمرکز بر تکمیل کارهای واقعی به جای درگیری‌های فنی کمک می کند.

مقاله مرتبط: چرا پایتون برای استارتاپ شما عالی است؟

یادگیری پایتون نیز بسیار آسان است، که به توسعه دهندگان باتجربه اجازه می دهد به سرعت وارد پروژه های پایتون شما شوند و تجربه خود را در سایر زبان های برنامه نویسی ارائه دهند.

 

استفاده از پایتون در مقابل نودجی اس

2. سرعت توسعه بالا

به لطف سنتکس تمیز، مختصر و ساده، توسعه در پایتون بسیار سریعتر از جاوا یا C است.

 

اگرچه ارائه ارزیابی دقیق از سرعت توسعه همیشه دشوار است، اما اکثر متخصصان موافقند که توسعه یک برنامه پایتون حدود 5 تا 10 برابر سریعتر از توسعه یک برنامه مشابه در جاوا است.

 

اگر با C و C ++ مقایسه کنید، زمان صرفه جویی حتی بیشتر می شود. مزایای سرعت به مراتب بیشتر از نقاط ضعف عملکرد پایتون است که از طبیعت تفسیر شده و تایپ پویا ناشی می شود.

مقاله مرتبط: دوره های آموزش پروژه محور و پیشرفته پایتون

به دلیل معماری بسیار پایدار زبان پایتون، در دسترس بودن چارچوب های توسعه وب (به عنوان مثال Django) و ماژول های شخص ثالث، برنامه های توسعه یافته در پایتون از برنامه هایی که در هر چارچوب دیگری نوشته شده اند، کمتر قابل اعتماد نیستند.

 

سرعت توسعه پایتون در مقایسه با نودجی اس

 

3. اکوسیستم و کتابخانه استاندارد غنی

کتابخانه استاندارد غنی برای توسعه سمت سرور یکی از نقاط قوت اصلی پایتون در مقایسه با Node.js.

 

اگر به کتابخانه استانداردی که در جاوا اسکریپت است نگاه کنید، نسبتاً کم است. برای افزودن عملکرد پیشرفته برای مدیریت سیستم فایل یا حافظه در Node.js، باید از Node package manager (npm) استفاده کنید، که منجر به کار اضافی در انتخاب و بررسی ماژول ها و بسته های نصب شده می شود.

مقاله مرتبط: 11 کتابخانه پایتونی که هر برنامه نویسی باید بداند

در پایتون، بسیاری از توابع مفید بومی هستند. به عنوان مثال، پایتون به طور پیش فرض از حذف یک دایرکتوری، ایجاد فایل های temp، تجزیه آرگومان، unittest، لاگ گذاری، رشته های قالب printf و بسیاری دیگر پشتیبانی می کند.

 

اگر کتابخانه استاندارد پایتون فاقد عملکرد مورد نیاز شما است، مشابه Node.js، پایتون دارای اکوسیستم توسعه یافته ای از ماژول ها برای انتخاب است.

 

 

# معایب پایتون

 

1. عدم استفاده از محاسبات موبایل و مرورگرها

پایتون در بسیاری از سیستم عامل های سرور و دسکتاپ پشتیبانی می شود اما در محاسبات تلفن همراه و مرورگرها به خوبی پشتیبانی نمی شود. این بدان معناست که توسعه یک برنامه وب با پایتون به حداقل دو زبان مختلف در پشته شما نیاز دارد. این می تواند تعامل بین تیم های backend و frontend را پیچیده کرده و زمان و هزینه های نگهداری و اشکال زدایی را افزایش دهد. Node.js، که از جاوا اسکریپت برای دو بخش backend و frontend استفاده می کند ، از این محدودیت عاری است.

 

2. عدم پشتیبانی از DSL (زبانهای خاص دامنه)

جاوا اسکریپت به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا از ابزارهای فرستنده مانند Babel و Domain-Languages (DSL) برای آزمایش و/یا ایجاد نحوی جدید استفاده کنند که توسعه رابط کاربری را بهینه کرده و سریعتر انجام می دهد.

 

جامعه پایتون، مکانیزم معادل برای آزمایش با DSL ها ندارد، که بیان کد UI در پایتون را در مقایسه با JavaScript و Node.js. دشوارتر می کند.


 

# موارد استفاده

 

مرور اجمالی ما نشان می دهد که نه node و نه python کامل نیستند. اگر چنین است، چگونه می توان در مورد استفاده از کدام یک تصمیم درستی گرفت؟

 

پاسخ ساده است: هر دو محیط برای انواع مختلف برنامه ها و وظایف مناسب هستند.

 

معماری رویداد محور Node.js، که اجازه چندین درخواست سرور و عملیات همزمان را می دهد، برای چت ها و برنامه های مشارکتی برای کنفرانس ویدئویی، ویرایش اسناد یا طراحی ، که در مجموع به عنوان برنامه های زمان واقعی (RTAs) معروف است ، بسیار مناسب است.

 

سرعت توسعه در نودجی اس

قدرت Node در مدیریت عملیات ورودی/خروجی سنگین و به جابجایی داده ها بین قسمت frontend و backend نیز آن را به گزینه ای عالی برای برنامه های تک صفحه ای (SPAs) تبدیل می کند که شامل پردازش و رندرینگ سنگین سمت مشتری می شود.

 

به طور مشابه، هر زمان که عملکرد و مقیاس پذیری برنامه های کاربردی تحت وب مورد نگرانی باشد، Node.js سبک و سریع از پایتون بهتر عمل می کند.

 

در عین حال، اگر در حال ساخت برنامه های کاربردی با پردازنده شدید هستید، باید پایتون را انتخاب کنید.

 

نکته این است که طراحی تک رشته ای Node برای عملیات فشرده CPU با گرافیک و داده مناسب نیست. می توانید با Worker Threads یا worker processes در اطراف آن کار کنید، اما ممکن است بیشتر از ارزشش دردسر داشته باشد. انجام محاسبات سنگین در این نوع وظایف ممکن است به سادگی تمام درخواست های ورودی را مسدود کرده و منجر به کندتر شدن عملکرد برنامه وب شما شود.

 

همچنین، هنگامی که سرعت توسعه بسیار مهم است، قطعاً باید پایتون را انتخاب کنید. راه حل های پایتون با دارا بودن کتابخانه استاندارد غنی و ماژول های موجود در جعبه، در توسعه سریع برنامه (RAD) بسیار قدرتمند هستند.

 

با پایتون، نیازی به جستجوی بسیاری از ماژول ها و بسته های کاربردی برای برنامه خود ندارید. در عوض، می توانید بلافاصله به طراحی یک نمونه اولیه کاملاً کاربردی بپردازید، که بعداً می تواند با ویژگی های دیگر تکمیل شود.

 

نحو ساده و مختصر پایتون نوشتن کد را نیز بسیار سریع می کند.

 

موارد استفاده پایتون و نود جی اس

در نهایت ، بسیاری از کارشناسان، روان بودن و سهولت استفاده پایتون را در کنار جامعه پر جنب و جوش آن، یکی از دلایل اصلی استفاده از زبان در پروژه های اینترنت اشیا ذکر می کنند.

 

علاوه بر این، پایتون زبان انتخابی یکی از محبوب ترین کنترل کننده های میکرو برای دستگاه های اینترنت اشیا در بازار ، Raspberry Pi است. از آنجا که بیشتر ادبیات آموزشی IoT و Raspberry Pi به زبان پایتون نوشته شده است، طبیعی است که از این زبان برای برنامه نویسی IoT استفاده کنید.

 

 

نتیجه گیری

 

هنگام انتخاب بین Python و Node.js ، قطعاً باید سرعت توسعه ، نیاز به مقیاس پذیری و نوع برنامه خود را در نظر بگیرید. اگر نیاز شما توسعه سریع برنامه های سنگین CPU یا توسعه پشتیبان اینترنت اشیا است ، به پایتون بروید. برعکس ، اگر به RTA ها ، SPA ها و سایر راه حل های ورودی/خروجی سنگین فکر می کنید ، Node.js را انتخاب کنید.

 

امیدوارم این نمای کلی به شما کمک کند تا محیط توسعه وب خود را برای پروژه بعدی انتخاب مناسب کنید.

 

اگر مقاله بالا را دوست داشتید پیشنهاد میکنیم به مطالب زیر هم سر بزنید:

مقایسه پایتون و php - کدام یک زنده میماند؟

دوره آموزش پایتون (python)

دوره اول آموزش پروژه محور پایتون

روش‌هایی برای بهتر کد زدن در پایتون

مطالب مشابه



مونگارد