چقدر زمان میبرد تا پایتون را یاد بگیریم؟

امیرحسین بیگدلو 5 ماه قبل

 

احتمالاً شما حداقل یک پست وبلاگ پیدا کرده اید که نویسنده نشان می دهد که پایتون را در چند روز یاد گرفته و به سرعت به شغلی با درآمد بالا منتقل شده. برخی از این داستانها ممکن است واقعیت داشته باشند، اما به شما در آماده شدن برای یک ماراتن یادگیری ثابت کمک نمی کند. بنابراین، یادگیری پایتون چقدر طول می کشد و آیا ارزش سرمایه گذاری وقت شما را دارد؟

 

برای شروع ، دلایل مختلفی را که افراد می خواهند برنامه نویسی در پایتون را بیاموزند بررسی می کنید. انگیزه های شخصی خود را در ذهن داشته باشید و مشخص کنید که کجا خودتان را قرار داده اید. دلایل شما برای یادگیری پایتون هم بر رویکرد شما تأثیر می گذارد و هم بر میزان زمانی که باید کنار بگذارید.

 

ما دوره‌های مختلفی از پایتون را برای شما آماده کرده‌ایم که به شما کمک میکند در این زبان حرفه‌ای شوید. میتوانید لیست دوره های آموزش پروژه محور و پیشرفته پایتون را ببینید.

 


 

چرا میخواهید پایتون را یاد بگیرید؟

ممکن است در برنامه نویسی کاملاً تازه کار باشید که باید باید وقت خود را برای یادگیری پایتون صرف کنید. در این بخش اول، به دلایل مختلفی که مردم می خواهند این زبان برنامه نویسی را بیاموزند فکر می کنید. به یکی از مواردی که بیشتر می شناسید توجه کنید:

 

• مسیر و فرصتهای شغلی: شاید شما می خواهید یک حرفه جدید را به عنوان توسعه دهنده نرم افزار شروع کنید یا شاید می خواهید به کار در شرکت فعلی خود ادامه دهید و به نقش فنی تری مانند تجزیه و تحلیل داده ها منتقل شوید. مهارت برنامه نویسی یک افزودنی عالی برای هر مجموعه مهارتی است که از قبل دارید.

 

• اتوماسیون: پایتون می تواند به شما کمک کند کارهای تکراری را که به طور منظم در شغل و زندگی خصوصی انجام می دهید، خودکار کنید. شما می توانید یاد بگیرید که کار خود را با صفحات گسترده Excel انجام دهید، یک خزشگر وب برای دسترسی به داده های عمومی از اینترنت بسازید، رابط های خط فرمان ایجاد کنید یا ربات هایی برای توییتر یا Discord بسازید که کار شما را انجام میدهد.

 

• کنجکاوی: محصولات دیجیتالی همه جا هستند و احتمالاً شما روزانه از آنها استفاده می کنید. ممکن است بخواهید بدانید دماسنج دیجیتال شما چگونه کار می کند، چگونه یک وب سایت محبوب ساخته می شود یا اگر بازی کامپیوتری مورد علاقه شما چگونه ساخته شده است.

 

• خلاقیت: شما ممکن است ایده های فوق العاده ای برای بازی های خود داشته باشید و می توانید آنها را با Arcade یا Pygame بسازید. یا ممکن است بخواهید با سخت افزار برنامه نویسی برای اتوماسیون خانه، اینترنت اشیاء (IoT) یا توسعه بازی تعبیه شده شروع کنید.

 

همه اینها دلایل خوبی برای ورود به برنامه نویسی هستند! انگیزه شخصی شما برای شروع این سفر بر سرعت و عمق یادگیری پایتون تأثیر می گذارد. همچنین تأثیر می گذارد که کدام جنبه های زبان به تمرکز شما نیاز دارد.

 


 

"یادگیری پایتون" به چه معناست؟

یادگیری پایتون فراتر از یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون است. برای انجام کار مفید با مهارت های برنامه نویسی خود، باید بیشتر از ویژگی های یک زبان برنامه نویسی بدانید. در عین حال ، برای مولد بودن نیازی به درک تک تک جنبه های پایتون ندارید.

 

یادگیری پایتون در مورد نحوه انجام کارهای عملی با برنامه نویسی پایتون است. این در مورد یک مجموعه مهارت است که می توانید از آن برای ایجاد پروژه برای خود یا کارفرما استفاده کنید.

 


 

چگونه می توانید پیشرفت یادگیری خود را اندازه گیری کنید؟

گفتن این که در چه مرحله ای چیزی را کاملاً آموخته اید اغلب سخت است. آیا پایتون را با نحو آن می شناسید؟ آیا وقتی می دانید چگونه از یک کتابخانه معروف بدون جستجوی آنلاین استفاده کنید، آن را یاد گرفته اید؟ یا آیا باید همه نکات و جزئیات اکوسیستم پایتون را بدانید تا بتوانید بگویید که پایتون را یاد گرفته اید؟

 

در واقع ، شما احتمالاً هرگز تمام آنچه را که درباره اکوسیستم پایتون باید بدانید، یاد نخواهید گرفت. چیزهای زیادی برای دانستن وجود دارد! بنابراین، مفید است که سفر خود را به بخشهای مختلف تقسیم کنید. این رویکرد باعث می شود که بتوانید در مسیر درست حرکت کنید.

 

وقتی به سطوح مختلف مهارت فکر می کنید، ممکن است به سه دسته سنتی فکر کنید:

  1. مبتدی
  2. متوسط
  3. حرفه‌ای

 

با این حال، تعریف این که چه کسی یک فرد مبتدی است، دشوار است و حتی برنامه نویسان باتجربه اغلب خود را متخصص نمی دانند. از سوی دیگر ، برخی از برنامه نویسان با توانایی پایین ممکن است خود را متخصص تلقی کنند، یک سوگیری شناختی که به عنوان اثر دانینگ کروگر شناخته می شود. با در نظر گرفتن این موضوع، ترسیم پیشرفت شما در پی این نوع طبقه بندی سنتی ممکن است برای شما مفید نباشد.

 

 

چهار مرحله شایستگی

در عوض ، شما برای ارزیابی پیشرفت یادگیری خود از چارچوب متفاوتی استفاده می کنید که چهار مرحله مهارت را دنبال می کند:

 

برای دسترسی بیشتر به چهار مرحله شایستگی ، اسامی کوتاه زیر را مشاهده می کنید که به هر یک از چهار مرحله اشاره می کند:

 

1. بی خبر به معنی unconscious incompetence

2. مطلع به معنی conscious incompetence

3. توانا به معنی conscious competence

4. متخصص به معنی unconscious competence

 

برای تشخیص اینکه از کدام مرحله به مرحله دیگر حرکت کرده اید، باید در درجه اول به ارزیابی خود از پیشرفت خود متکی باشید. برآورد زمان می تواند در این زمینه از شما پشتیبانی کند، اما نباید از آنها به عنوان قانون استفاده کنید. عوامل زیادی بر پیشرفت یادگیری هر فرد تأثیر می گذارد، و بعداً در این مقاله به برخی از این عوامل می پردازید.

 

برای بهبود کمی برآورد زمان، میزان پیشرفت دیگری را بر اساس تعداد پروژه هایی که به پایان رسانده اید، خواهید یافت. سعی کنید پیشرفت خود را از یک مرحله یادگیری به مرحله دیگر به عنوان ترکیبی از زمان صرف شده و تعداد پروژه هایی که به پایان رسانده اید، ارزیابی کنید.

 

به یاد داشته باشید که اینها فقط تخمین هستند. به احتمال زیاد خود را سریعتر یا کندتر از آنچه توضیح داده شده خواهید دید. به عنوان خود ارزیابی نهایی، بر پیگیری تغییرات در وضعیت ذهنی خود تمرکز کنید، که می تواند نشان دهنده تغییر از یک مرحله به مرحله دیگر باشد. در نهایت، ضروری است که به کار روی پروژه ها ادامه دهید، پیشرفت خود را پیگیری کرده و در حین انجام کار از خود لذت ببرید. خواهید دید که مهارت های شما در طول زمان رشد می کند.

 

 

مرحله 1: بی خبر (Unconscious Incompetence)

به ازای هر مهارتی که برای شما جدید است، از مرحله ناتوانی ناخودآگاه شروع می کنید. این اصطلاح احتمالاً چندان دلگرم کننده به نظر نمی رسد. شما نمی دانید که چه چیزی نمی دانید. اگر نپذیرید که نمی دانید چیزی را یاد نخواهید گرفت و همچنین احتمالاً آنچه را که نمی خواهید یاد بگیرید درک نخواهید کرد.

 

فارغ التحصیلی از این مرحله اول ممکن است فقط چند لحظه طول بکشد. با این وجود، این یک مرحله مهم برای یادگیری چیزهای جدید است و اغلب به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی گیرد.

 

 

مرحله 2: مطلع (Conscious Incompetence)

هنگامی که متوجه شدید پایتون یک زبان برنامه نویسی است که می خواهید در مورد آن بیشتر بیاموزید، سرمایه گذاری زمان شما آغاز می شود. برای گذر از این مرحله به زمان و تلاش نیاز است. این سرمایه گذاری چیزی است که مردم اغلب در مورد یادگیری چیزهای جدید به آن فکر می کنند.

 

 

مرحله 3: توانا (Conscious Competence)

اگر فکر می کنید که با موفقیت از مرحله قبلی فارغ التحصیل شده اید، به شایستگی آگاهانه دست یافته اید. در این مرحله شما توانایی کار در پایتون را خواهید داشت، که ممکن است برای نیازهای شما کافی باشد. می توانید دانش برنامه نویسی را برای بهبود گردش کار در شغل فعلی خود یا ایجاد پروژه های شخصی خود به کار بگیرید. شما احتمالاً دانش کافی از پایتون را دارید تا بتوانید به عنوان توسعه دهنده نرم افزار در سطح ابتدایی قرار بگیرید. در حالی که برنامه نویسی با پایتون هنوز تلاش آگاهانه زیادی را برای شما به همراه دارد، می توانید به کار خود ادامه دهید.

 

اما در این مرحله، شما تمرین کافی برای تسلط و مهارت ندارید. حرکت به سمت مهارتهای ناخودآگاه در پایتون به زمان و تلاش بیشتری از طرف شما نیاز دارد.

 

 

مرحله ‌4: متخصص (Unconscious Competence)

هنگامی که به شایستگی ناخودآگاه رسیدید، می توانید از ابزارهای خود به ظاهر بدون هیچ تلاشی استفاده کنید. در این مرحله، می توانید از پایتون به همان شیوه ای استفاده کنید که یک نوازنده بزرگ از ساز خود استفاده می کند. یک گیتاریست ماهر بر نگه داشتن گیتار خود تمرکز نمی کند، بلکه بر روی موسیقی ای که ایجاد می کند تمرکز می کند. آنها می توانند ساز خود را دقیق و بازیگوشانه به کار گیرند.

 

هنگامی که می توانید ابزارهایی را که استفاده می کنید به پس زمینه منتقل کنید و متوجه شوید که تمرکز شما در درجه اول بر ایجاد است، به شایستگی ناخودآگاه دست یافته اید.

 

تخصص واقعی در برنامه نویسی پایتون ممکن است بسیار دور از موقعیت فعلی شما باشد. این کاملاً طبیعی است و اشکالی ندارد! هیچ نوازنده ای از ابتدا به عنوان یک متخصص کار خود شروع نکرده است. تخصص نیاز به سال ها آموزش مداوم دارد. و حتی پس از دستیابی به تخصص در یک موضوع، بسیاری از افراد برای توسعه مهارت های خود در زمینه ای دیگر به مرحله یک از چهار مرحله مهارت باز می گردند.

 


 

چه عواملی بر یادگیری شما تأثیر می گذارد؟

اکنون که می دانید چگونه مسیر یادگیری خود را به مراحل مختلف تقسیم کنید، ممکن است بخواهید تعداد ساعات مشخصی را بشنوید که بین چهار مرحله حرکت می کند. در زیر برخی از برآوردهای زمانی را خواهید یافت، اما به یاد داشته باشید که یادگیری یک فرایند شخصی است. عوامل متعددی تعیین می کند که چقدر زمان و تلاش برای یادگیری پایتون برای شما لازم است. در اینجا برخی از عوامل فردی را باید در نظر گرفت:

 

1. پیش زمینه: چه تجربه قبلی دارید؟ اگر انگلیسی را خوب می دانید، اگر قبلاً به زبان دیگری برنامه نویسی کرده اید یا تجربه منطق ریاضی و یادگیری زبان را دارید، ممکن است سریعتر پیشرفت کنید.

 

2. انگیزه: می خواهید از پایتون برای چه مواردی استفاده کنید و چقدر فوراً می خواهید آن را یاد بگیرید؟ اگر هدف مشخصی دارید، مانند حل کردن یک چالش خاص، تمرکز و با انگیزه ماندن کار را ساده تر میکند و ممکن است سریعتر پیشرفت کنید.

 

3. هدف: هدف شما چه سطحی از مهارت است و امیدوارید با یادگیری پایتون به چه هدفی برسید؟ فرض کنید قصد دارید یک موقعیت تمام وقت به عنوان توسعه دهنده پایتون دریافت کنید پس نسبت زمانی که قصد دارید یک پروژه شخصی را به عنوان سرگرمی انجام دهید، احتمالاً مجبور خواهید شد عمیق تر از جنبه های دیگر زبان صحبت کنید.

 

4. دسترسی: چقدر می توانید برای یادگیری پایتون سرمایه گذاری کنید؟ دانشجو هستید یا شاغل هستید؟ آیا می توانید مقدار قابل توجهی از هر روز را به مطالعه برنامه نویسی اختصاص دهید؟ آیا شغل تمام وقت دارید، یعنی فقط خارج از محل کار می توانید تحصیل کنید؟ آیا از بچه ها مراقبت می کنید یا افراد دیگر؟ اگر زمان بیشتری برای سرمایه گذاری دارید، سریعتر پیشرفت خواهید کرد.

 

5. مربی: آیا کسی را دارید که به شما آموزش دهد؟ با یک دوست یا مربی آگاه که خود این مراحل را گذرانده و آماده است تا دانش خود را با شما به اشتراک بگذارد، سریعتر یاد خواهید گرفت.

 

6. منابع یادگیری: آیا به منابع آموزشی با کیفیت دسترسی دارید؟ آنها می توانند به شما کمک کنند تصمیم بگیرید که ابتدا چه چیزی را یاد بگیرید و چگونه ادامه دهید. اگر منابع آموزشی شما دارای کیفیت آموزشی بالا و همچنین دقت باشند ، آنگاه مطالب مناسب را سریعتر خواهید آموخت.

 

این فهرست جامع نیست و ممکن است عوامل دیگری بر سفر یادگیری شما تأثیر بگذارد. با این حال، اگر این عوامل اضافی را کاملاً در نظر بگیرید و به وضعیت شخصی خود فکر کنید، می توانید زمان مورد نیاز خود را به طور دقیق ارزیابی کنید.

 


 

یادگیری پایتون چقدر طول می کشد؟

اکنون می دانید "یادگیری پایتون" به چه معناست و از چه چارچوب یادگیری می توانید فرایند یادگیری را به مراحل تقسیم کنید. شما همچنین با عوامل زمینه ای که می توانند بر سفر یادگیری شما تأثیر بگذارند آشنا شدید. در این بخش، شما با دستورالعمل هایی آشنا می شوید که می توانند به شما کمک کنند برنامه ریزی کنید که چقدر طول می کشد تا مهارتهای مختلف را برای یادگیری پایتون بخواهید.

 

 

حرکت از بی‌خبر تا مطلع

برای گام نهادن به آگاهی، باید بپذیرید که هنوز پایتون را نمی شناسید و می خواهید آن را بدانید. شما باید آماده سرمایه گذاری زمان و تلاش خود برای مطالعه اکوسیستم پایتون باشید:

 

هدف: قبول اینکه شما پایتون را نمیدانید و میخواهید آنرا بیاموزید.

زمان مورد نیاز: احتمالا چند دقیقه

حجم کار: کمی کنجکاوی

 

خبر خوب این است که شما قبلاً این قدم را برداشته اید. شما می دانید که پایتون وجود دارد و می خواهید برای یادگیری آن سرمایه گذاری کنید و می دانید چرا باید پایتون را یاد بگیرید. بنابراین، به احتمال زیاد در مرحله بعدی پیشرفت خود از طریق چهار مرحله مهارت خود را در جایی خواهید یافت.

 

 

حرکت از مطلع تا توانا

برای حرکت از آگاهی به توانایی، باید از طریق آموزش ها و دوره های آنلاین کار کنید، با بسیاری از مفاهیم جدید دست و پنجه نرم کنید و خود را با دنیای برنامه نویسی و اکوسیستم پایتون آشنا کنید. این شامل تفکر، خواندن، گوش دادن، ساختن، ایجاد، و اغلب همچنین هک کردن سخت صفحه کلید شما بدون پاداش فوری است. ایجاد توانایی پایتون نیاز به عزم و اراده و تمرکز دارد.

 

با این حال ، پایتون می تواند به شما کمک کند تا سرعت نسبتا سریع خود را افزایش دهید زیرا این یک زبان مبتدی است که مشابه انگلیسی را می خواند. اگر به زبان انگلیسی تسلط دارید، می توانید فقط چند روز دیگر نوشتن منطق پایه کد پایتون را شروع کنید.

 

شما فقط در چند روز برنامه های کامل ایجاد نمی کنید، اما ممکن است بتوانید اسکریپت های کوچکی را که خودتان نوشته اید اجرا کنید. در این مرحله، شما هنوز به مرحله توانایی نرسیده اید. برای این کار، شما باید حداقل از مفاهیم برنامه نویسی پایتون زیر درک کنید:

 

 

همچنین اگر می خواهید برنامه های کاربردی بسازید یا برای کار درخواست دهید، باید بیشتر از Python را بیاموزید. شما باید برخی از اصول اساسی توسعه نرم افزار و نحوه استفاده از آنها را در پایتون درک کنید.

 

پرداختن به همه این موضوعات و درک این مفاهیم نیاز به آموزش و سرمایه گذاری زمان زیادی دارد. گفتن زمان دقیق سخت است و برای هرکسی متفاوت خواهد بود. به عنوان یک راهنما، احتمالاً می توانید در حدود چهار ماه مطالعه مداوم و متمرکز حداقل چهار ساعت در روز به آنجا برسید:

 

هدف: نحو و مفاهیم اساسی برنامه نویسی و توسعه نرم افزار پایتون را بیاموزید.

زمان مورد نیاز: احتمالا چهار ماه و هر روز به مدت چهار ساعت

حجم کار: تقریبا ده پروژه نسبتا بزرگ

 

 

با یادگیری نحو و مفاهیم اساسی برنامه نویسی پایتون شروع کنید، سپس بر کتابخانه خاصی تمرکز کنید که برای حل چالش به آن نیاز دارید. داشتن یک وظیفه خاص برای انجام این کار می تواند به شما کمک کند مسیر خود را حفظ کنید، به طور مداوم آنچه را که یاد می گیرید تمرین کنید و سریعتر از آگاهی به سمت توانایی در پایتون حرکت کنید.

 

 

حرکت از توانایی به تخصص

حرکت از توانایی به تخصص زمان و تمرین زیادی می طلبد و ایده تبدیل شدن به یک "متخصص پایتون" کمی گمراه کننده است. احتمالاً هرگز در تمام پایتون متخصص نخواهید بود، و این اشکالی ندارد! اکثر توسعه دهندگان ماهر پایتون فقط متخصصان یک زمینه خاص هستند:

 

 

این فهرست جامع نیست و برای هر زمینه، چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. پیشرفت شما از توانایی به تخصص برای هر حوزه جداگانه خواهد بود. شما می توانید در هر یک از این موضوعات متخصص باشید در حالی که هنوز در زمینه دیگری کاملاً مبتدی هستید.

 

تمرین مداوم کتابخانه ها و مفاهیم مورد نیاز برای زمینه انتخابی به شما این امکان را می دهد تا در این زمینه تخصص پیدا کنید.

 

به عنوان مثال، یک متخصص جنگو، مهارت کافی در این فریمورک برای برنامه نویسی بدون دیدن مستندات را دارد، یا شاید فقط باید موضوعات خاصی را جستجو کند. برای هر زمینه دیگری مشابه خواهد بود.

 

برنامه نویسی در این سطح از تسلط نیاز به تمرین زیادی دارد. با تمرین، مهارت ماهیت دوم می یابد و نحو پایتون، منطق کد و کتابخانه هایی که استفاده می کنید در پس زمینه محو می شوند. پس از حضور در آنجا، می توانید تلاش های شناختی خود را بر حل مشکلات موجود متمرکز کنید بدون اینکه به ابزارهایی که برای حل آنها استفاده می کنید فکر کنید.

 

تمرینات مورد علاقه خود را ادامه دهید و مفاهیم برنامه نویسی و کتابخانه های پایتون را که به نظر شما برای انجام وظایف خود مفیدتر است آموزش دهید. طرز فکر خود را برای کار در زمینه تخصصی که در آن Python استفاده می شود، اتخاذ کنید و با این ایده که همیشه چیزهای بیشتری برای یادگیری وجود دارد راحت باشید:

 

هدف: تخصص در یکی از زمینه‌های پایتون

زمان مورد نیاز: تمرین مداول به مدت یک سال

حجم کار: تقریبا بیست پروژه بزرگ

 

هنگام مطالعه پایتون، پایان راهی برای یادگیری شما وجود ندارد.

 


 

نتیجه

شما با مراحل مختلف یادگیری پایتون آشنا شدید. شما دلایلی را که ممکن است بخواهید برنامه نویسی را بیاموزید، و همچنین مراحلی را که احتمالاً طی آن فرایند طی می کنید، در نظر گرفتید.

مطالب مشابه



مونگارد