چه زمانی از جنگو استفاده کنیم؟ 6 مورد رایج استفاده از جنگو

امیرحسین بیگدلو 4 ماه قبل

# جنگو چیست؟

django یک فریمورک وب اپلیکیشین است که با پایتون نوشته شده اما جزئی از آن نیست. پایتون به دلیل ویژگی هایی چون متن باز بودن، یادگیری و تطبیق پذیری آسان، گزینه اول برنامه نویسان حرفه ای و مبتدی در سال های اخیر بوده است. جنگو برای پشتیبانی از وب اپلیکیشن ها،API ها و وب سرویس ها ساخته شده است. به لطف محبوبیت روزافزون پایتون، جنگو نیز در بین توسعه دهندگان پایتون طرفداران زیادی پیدا کرده است.  

 

اما چرا جنگو؟ چرا سایت های شبکه های اجتماعی، مجلات و فروشگاه های آنلاین از جنگو استفاده می‌کنند؟ دلیل این محبوبیت چیست؟ بیاید با هم، با کاربرد جنگو بیشتر آشنا شویم.

دوره پیشنهادی: دوره آموزش django


 

# 6 دلیل که توسعه دهندگان از جنگو استفاده می‌کنند

 

1. برای وب اپلیکیشن های مقیاس پذیر

جنگو بهترین گزینه برای ساخت وب اپلیکیشن های مقیاس پذیر است. این فریمورک نیاز های مورد نظر برنامه نویسان وب را تا حد زیادی برطرف می‌کند. استفاده از اجزای از پیش آماده شده در جنگو بسیار راحت تر از ساختن اجزاء شخصی است. این مسئله باعث صرفه جویی در وقت توسعه دهندگان می‌شود و فرایند توسعه را تسریع می‌کند.

 

جنگو به خوبی از انجمن ها و کتابخانه های شخص ثالث، پشتیبانی می‌کند. از این موارد می توان برای افزایش بیشتر قابلیت ها، افزودن اجزا و ماژول های جدید به وب اپلیکشین و افزایش مقیاس پروژه استفاده کرد.

ویدیو پیشنهادی:‌ ویدیو آموزش middleware در جنگو

جنگو برای گسترده کردن کارایی و ابزارها، بسیار انعطاف پذیر است. این ویژگی جنگو را به انتخابی مناسب برای ساختن وب اپلیکیشن ها و SaaS های مقیاس پذیر، تبدیل کرده است. بنابراین، کار ساده تر و مطمئن تر این است که برنامه تان را با کد کمتری بنویسید.

 

این فریمورک بسیار ماژولار است و از فریمورک REST نیز پشتیبانی می‌کند. که آن را برای توسعه دهندگان مطلوب تر می‌سازد. می‌توان به سادگی از API ها برای افزودن ابزار های حرفه ای بیشتر و افزایش کارایی برنامه استفاده کرد. همچنین امکان استفاده از API داخلی مرورگر به منظور تست endpoint API، برای توسعه دهندگان، فراهم آورده شده است.

 

 

2. برای اپلیکیشن هایی با چندین نقش کاربری

جنگو مناسب ترین گزینه برای ساخت SaaS و داشبورد وب اپلیکیشن هایی با چندین نقش کاربری است. جنگو رابط ادمین گسترده ای را ارائه می‌کند که تحت وب بوده و به طور خودکار پس از ساخت وب اپلیکیشن ایجاد می‌شود. پنل ادمین بسیار خوب ساخته شده است و به توسعه دهندگان اجازه مدیریت کاربران و دیگر زمینه های داده را می‌دهد. جنگو فرآیند ساخت اکانت، ارزیابی فرمِ ساخت پروفایل و مدیریت دیگر جزئیات مانند نام کاربری، ایمیل، آدرس، شماره تلفن و غیره را تسهیل می‌کند.  

 

کمتر فریمورکی پیدا می‌شود که دارای ویژگی های بالا باشد؛ چه برسد به آنکه متن باز نیز باشد! این ویژگی ها به توسعه دهندگان در ساخت سریع تر پروتوتایپ و MVP کمک می‌کند و اجازه می‌دهد تا تنها را روی اضافه کردن ابزار ها و اجزای جدید تمرکز کنند.

ویدیو پیشنهادی: ویدیو آموزش متد dispatch در جنگو

 

3. برای ساخت اپلیکیشن های SaaS سریع

جنگو فرآیند ساخت اپلیکیشن را با استفاده از نمایش غیر همزمان، تسریع کرده است. با استفاده از کد غیر همزمان می‌توانید کارایی اپلیکیشن خود را بهبود ببخشید. بنابراین نوشتن پردازش های I/O به صورت غیر همزمان می‌تواند کارایی اپلیکیشن را بیش از پیش افزایش دهد.

 

از نمایش های غیر‌همزمان در SaaS و اپلیکیشن های سازمانی، می‌توان برای فراخوانی های API های شخص ثالث، فرستادن ایمیل و اجرای پردازش های خواندن و نوشتن، استفاده کرد.

مقاله پیشنهادی: 7 اشتباه برنامه نویسان جنگو

 

4. برای ساخت اپلیکیشن های سازمانی و تجارت الکترونیک امن

امنیت برای هر وب اپلیکیشنی مقوله ای حیاتی است. جنگو از اپلیکیشن شما، در مقابل تهدید های رایج موجود، به طور موثر محافظت می‌کند.  

 

سیستم تمپلیت جنگو در مقابل اکثر حملات تزریق کد (Cross Site Scripting – XSS) ایمن است که این کار را با حذف کاراکتر های مخصوصی که در HTML خطرناک هستند، انجام می‌دهد. این کار از تزریق اسکریپت های سمت کلاینت به صفحات اپلیکیشن جنگو جلوگیری می‌کند. همچنین می‌توانید این سیستم حفاظتی را خاموش کنید و سیستم حفاظتی خودتان را در اپلیکیشن پیاده سازی کنید.

 

همچنین جنگو از وب سایت در مقابل دزدی کلیک (Clickjacking) نیز محافظت می‌کند. دزدی کلیک به مهاجمین این اجازه را می‌دهد تا کلیک هایی مهم را دزدیده و آن ها را به صفحات آلوده خود منتقل می‌کند. این حملات در اپلیکیشن هایی که قابلیت پرداخت دارند مانند سایت بانک ها و یا تجارت الکترونیک، رایج است.  

مقاله پیشنهادی: پایتون در توسعه وب: مزایا و معایب و فریم ورک ها

این اپلیکیشن ها داده بین مرورگر و سایت را با استفاده از SSL/HTTPS رمزگذاری می‌کنند. اگر HTTPS در جنگو فعال شده باشد، جنگو ابزار های امنیتی بیشتری مانند SECURE_PROXY_SSL_HEADER, SECURE_SSL_REDIRECT, SESSION_COOKIE_SECURE. را نیز ارائه می‌کند.

 

 

5. برای ساخت MVP با هزینه کم

جنگو به لطف متن باز بودنش، به کارآفرینان اجازه می‌دهد تا هزینه های خود را کاهش دهند و آن را صرف لاسینس نرم افزار نکنند. جنگو این امکان را برای استارت آپ ها و طراحان فراهم کرده تا آن ها بتوانند ایده هایشان را به یک کانسپت اجرایی تبدیل کنند.

 

 با توجه به ماژولار بودن جنگو، یک پروژه جنگو، از مجموعه ای از اپلیکیشن های کوچک تر تشکیل شده است. این ویژگی با استفاده از افزونه های جنگو و کتابخانه های پایتون، توسعه نرم افزار را تسریع کرده است.

 

 

6. برای ساخت اپلیکیشن های کراس پلتفرم

توسعه دهندگان هنگام ساخت اپلیکیشن ها دنبال راهی هستند که برنامه شان روی سیستم عامل و دستگاه های مختلف اجرا شود تا مخاطبین بیشتری را جذب کنند. برای این کار به پشتیبانی از محیط اجرای سازگار نیاز دارند.

 

مقاله پیشنهادی: جنگو چیست و چرا برای ساخت وب‌سایت فوق‌العاده است؟


 

# نتیجه گیری

ساختار کراس پلتفرم جنگو همه این نیاز ها را برطرف می‌سازد. همچنین انعطاف پذیری مورد نیاز برای اجرای کد اپلیکیشن روی هر پلتفری مانند ویندوز، لینوکس و مکینتاش را فراهم می‌کند.

 

با توجه به موارد گفته شده، جنگو می‌تواند در پروژه های مختلف سازمانی یا شخصی مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

جنگو می تواند در موارد زیر به کار گرفته شود:

 

  •     می‌تواند در ساخت شبکه های اجتماعی که امنیت و نقش های کاربری در آن اهمیت زیادی دارد، به کار گرفته شود. اینستاگرام، یوتیوب، دیسکاس نمونه هایی از این وب سایت ها هستند که از جنگو استفاده می‌کنند.
  •     می تواند در ساخت اپلیکیشن هایی که به سیستم مدیریت محتوا(CMS) نیاز دارند مانند سایت یک روزنامه، مجله و یا یک وبلاگ پربازدید، استفاده شود. واشنگتن پست، یک روزنامه معروف آمریکایی است که از جنگو استفاده می‌کند.
  •     قابلیت کراس پلتفرم به شما اجازه ساخت وب اپلیکیشن های یوزر فرندلی برای اندروید و ios می‌دهد.
  •     می‌تواند در ساخت وب سایت های تجاری و یا بانکی که امنیت در آن ها حرف اول را می‌زند، استفاده شود. امنیت محیط و ابزار های امنیتی جنگو به کاربران آسودگی خاطری در قبال تهدید ها و حمله های سایبری رایج می‌دهد.
  •     امنیت بالا به علاوه افزونه ها و کتابخانه ها، جنگو را برای ساخت صفحات پرداخت قوی و موتور های رزرو در وب سایت های تجارت الکترونیک، مناسب ساخته است.  
  •     جنگو همچنین برای ساخت راه حل های SaaS مقیاس پذیر و سیستم های CRM گزینه ی بسیار مناسبی است. انعطاف پذیری فریمورک جنگو در ترکیب با کتابخانه های پایتون به آن این قدرت را می‌دهد. پشتیبانی ادامه دار توسعه دهندگان در انجمن ها نیز، امنیت و قدرت جنگو را تضمین می‌کند.

 

اگر مقاله بالا را دوست داشتید، پیشنهاد میکنیم به مطالب زیر هم سر بزنید:

دوره آموزش تست نویسی در پایتون

دوره آموزش Descriptors در پایتون

دوره آموزش لینوکس

آموزش مدیر بسته pacman در مانجارو

مطالب مشابه



مونگارد