پایتون در توسعه وب: مزایا و معایب و فریم ورک ها

امیرحسین بیگدلو 5 ماه قبل

زبان برنامه نویسی پایتون، در سالیان اخیر محبوبیت زیادی میان توسعه دهندگان وب پیدا کرده است. ویژگی هایی همچون تنوع فریم ورک ها، قابلیت کراس پلتفرم و سینتکس ساده، روزانه هزاران نفر را به سمت پایتون جذب می‌کند. ما در این مقاله، در مورد فریم ورک های پایتون برای توسعه وب، اینکه کدام فریم ورک برای پروژه شما بهتر است، و چرا باید از پایتون استفاده کنید صحبت خواهیم کرد.

 

دوره پیشنهادی: دوره آموزش رایگان پایتون

 

# مناسب برای مبتدی ها

با اینکه پایتون یک ابزار نوظهور در توسعه وب شناخته می‌شود، بنیان قوی ای را برای توسعه دهندگان وب فراهم آورده است. پایتون به سینتکس ساده خود معروف است و این ویژگی به تیم های کوچک برنامه نویسی کمک بسیاری می‌کند زیرا هر یک از اعضای تیم به راحتی می‌توانند بخش های مختلف کد را متوجه شود.

 

همچنین سادگی پایتون، ساخت و پیاده سازی سیستم های پیچیده را سریع و آسان کرده است. تعداد بالای کتابخانه های پایتون و ابزار های از پیش آماده شده در آن، به شما اجازه‌ی ایجاد پروژه، حل مشکلات پیچیده و حل خودکار مشکلات را کوچک می‌دهد. استفاده از کتابخانه های پایتون سرعت و کارایی محاسبات شما را نسبت به زمانی که خودتان همه ی کد را نوشته اید، بالا می‌برد. در نتیجه، برنامه شما نیاز های کاربرانتان را بهتر رفع خواهد کرد.

 


 

# 7 مزیت به کارگیری پایتون در وب

 

1. نمونه سازی اولیه(prototyping)

پروتوتایپینگ به برنامه نویسان این اجازه را می‌دهد که محصولی با کمترین ارزش را، MVP, در زمان نسبتا کوتاهی تولید کنند. شما هیچ نیازی به راه اندازی سرویس های پیچیده ندارید. تنها کاری که باید انجام دهید، ایجاد یک فایل پایتون و صرف کمی زمان روی آن است. سپس بنیان برنامه تان آماده است!

 

2. اکوسیستم غنی

مبتدی ها برای حل مشکلات پیچیده نیاز به کمک دارند و پایتون این نیاز را برطرف می‌کند. شما می‌توانید سوالات خود را در فروم های آن بپرسید و دانش خود با بهره گیری از تجربه و دانش برنامه نویسان حرفه ای ارتقا دهید.

 

3. علوم داده و یادگیری ماشین

پایتون به لطف تنوع در روش های جمع آوری اطلاعات، بهترین انتخاب برای هوش مصنوعی است. برای برآورده کردن نیاز های یادگیری ماشین، زبان برنامه نویسی شما باید پایدار، انعطاف پذیر و دارای ابزارهای متنوعی باشد.

 

4. برنامه های مقیاس پذیر

 شما می‌توانید برنامه های وب بسیار مقیاس پذیر، با چندین پایگاه داده در سرورهای مختلف طراحی کنید. این کار تحمل خطا را برای محصول شما فراهم می‌آورد و عملکرد برنامه را نیز تسریع می‌کند.

 

5. خوانایی

فهمیدن کد پایتون حتی برای برنامه نویسان کم تجربه نیز ساده و آسان است. توسعه دهندگان حرفه ای به راحتی می‌توانند کد هم تیمی های کم سابقه خود را فهمیده و آن را ارتقا دهند.

 

6. شيء گرایی

می‌توانید با استفاده از برنامه نویسی شی گرا، کدتان را راحت تر مدیریت کنید. می‌توانید بدون نیاز به بازنویسی کدتان، برنامه تان را با ویژگی های جدید بروزرسانی کرده و گسترش دهید.

 

7. اسکریپت نویسی سمت سرور

پایتون فقط برای توسعه back-end استفاده می‌شود. با این وجود، می‌توانید صفحات HTML را رندر کنید و با پایگاه داده های متعددی ارتباط برقرار کنید.

 


 

# 6 عیب به کار گیری پایتون در وب

 

1. مصرف زیاد حافظه

انعطاف پذیری و چند کاربردی پایتون هزینه نیز دارد! پایتون حافظه ی بسیار زیادی تر را نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی اشغال می‌کند.

 

2. محدودیت سرعت

ویژگی های پایتون آن را نسبتا کند کرده است. در واقع، سرعت در پایتون فدای جامعیت شده است.

 

3. نداشتن پردازش چندگانه

قفل مفسر سراسری پایتون (Global Interpreter Lock: GLI) از اجرای همزمان رشته ها جلوگیری می‌کند. به دلیل ساختار پایتون، امکان اجرای یک کد روی چندین پردازشگر وجود ندارد. پس برای این کار باید چندین ریز پردازش را اجرا کرد.  

 

4. نه چندان محبوب در توسعه اپ های موبایل

با اینکه می‌توان برنامه نویس پایتون برای اپ های موبایل پیدا کرد اما تعداد آن ها واقعا اندک است. پیدا کردن برنامه نویس جاوا برای اپ های موبایل کار بسیار راحت تری است.  

 

5. محدودیت در طراحی

پایتون از interface – راه حل های طراحی که به کلاس ها امکان پیاده سازی متد های یکسان به طور مختلف را می‌دهند - پشتیبانی نمی‌کند! بنابراین توسعه دهندگان پایتون به جای interface باید از کلاس انتزاعی یا abstract class استفاده کنند.

 

6. کمیاب بودن برنامه نویسان حرفه ای

پیدا کردن برنامه نویسی که آشنایی کامل با پایتون داشته باشد، کمی سخت است. به همین خاطر جمع کردن تیم برنامه نویسی در پایتون چالش برانگیز است.

 


 

# فریم ورک های پایتون برای توسعه وب

 

مهم ترین مزیت پایتون، تعداد زیاد فریم ورک های آن است. برای هر پروژه، فریم ورک های زیادی برای انتخاب وجود دارد که با استفاده از آن ها می‌توانید به راحتی به نتیجه مورد انتظار خود برسید. فریم ورک های پایتون باعث می‌شوند تا توسعه دهنده فقط روی اهداف اصلی خود تمرکز کند و دیگر نگران خطا های سینتکس، عناصر عادی و امور جزئی نباشد. همچنین شما را گام به گام تا رسیدن به هدفتان راهنمایی می‌کند.  

 

می‌توانید فریم ورک را مانند یک محل کار تصور کنید که تمامی ابزار های مورد نیاز در دسترس شماست. فریم ورک، فرایند نوشتن و اجرای برنامه را برایتان ساده سازی می‌کند و دیگر نیازی به نوشتن خط های طولانی از کد، ویرایش کردن و بررسی عملکرد آن ندارید.  

 

پایتون دارای چندین فریم ورک full-stack، frontend و backend است. اما اگر می‌خواهید یک اپ را توسعه دهید، یک مشکل را حل کنید و یا پروژه خودتان را اجرا کنید، گزینه های متفاوتی دارید که ممکن است کمی گیج کننده باشد. فریم ورک ها از طرفی، طیف گسترده ای از توابع، ابزارها و ویژگی های متنوع و پایه محکمی را برای پروژه شما ایجاد می‌کنند اما از طرف دیگر‌، تنوع زیاد، خود می‌تواند محدودیت هایی ایجاد کند. با این وجود، فریم ورک ها بیشتر از آنکه مضر باشند، مفید و کارآمد هستند و می‌توانند پروژه بلند پروازانه شما را ارتقا دهند.

 

در ادامه به بعضی از فریم ورک های محبوب پایتون اشاره می‌کنیم:

 

# فریم ورک های سازمانی یا full-stack

فریم ورک های full-stack به نوعی چندین ابزار هستند که مناسب هر کاری بوده و ابزار های توسعه متعددی را برای شما فراهم می‌آورند. می‌توانید از آن ها هم برای ساخت رابط های front-end و هم پایگاه داده های back-end استفاده کنید.

 

+ فریم ورک جنگو Django

جنگو به دلیل سرعت، مقیاس پذیری، ابزارها و چند کاره بودنش معروف و محبوب شده ست. در مقایسه با رقبای مستقیمش، Pyramid و TurboGears، جنگو در طیف گسترده ای از برنامه ها، از پروژه های کوچک گرفته تا وب سایت های بزرگ و پیچیده، مورد استفاده قرار می‌گیرد. جنگو از پایگاه داده های مختلفی مانند PostgreSQL,MySQL,SQLite و Oracle پیشتبانی می‌کند. هر روز به محبوبیت این فریم ورک افزوده می‌شود و جنگو قصد دارد در سال 2020 کتابخانه های بیشتری را به آن اضافه کند تا باز هم به کاربرد های آن افزوده شود.

دوره پیشنهادی: دوره آموزش جنگو

 

+ فریم ورک Pyramid

Pyramid یک فریم ورک متن باز است. این بدین معناست که شما نیز می‌توانید به توسعه آن کمک کنید. مستندات آن بسیار جامع و قابل فهم است. Pyramid ساده، کوچک و مناسب توسعه API و یا ساخت CMS های بزرگ برای وب اپلیکیشن ها و اپلیکیشن های تک صفحه ای (Single-Page-Applications: SPAs) است. همچنین Pyramid ابزارهای تست و مدیریت راحت URL را نیز ارائه می‌دهد.

 

 

# مایکرو فریم ورک - Micro Frameworks

بر خلاف فریم ورک های full-stack، مایکرو فریم ورک ها تنها مجموعه ای از کتابخانه ها و منابع مورد نیاز یک پروژه را برای کاربر فراهم می‌کنند. آنها به شما این امکان را می‌دهند که روی مهمترین حوزه های توسعه برنامه تان تمرکز کنید، تا محصول نهایی خود را کامل و جامع طراحی کنید. اگر قصد استفاده از یک مایکرو فریم ورک را دارید، به قابلیت های آن توجه کنید. ممکن است بعضی از قابلیت ها در آن موجود نباشد و خودتان مجبور به پیاده سازی آن شوید.

 

 

+ فریم ورک Flask

فریم ورک Flask قابلیت ها و ابزار های جدیدی را به نمایش می‌گذارد. دیباگر داخلی آن سریع بوده و ساختار ماژولار آن طرفداران زیادی پیدا کرده است. Flask دارای جامعه برنامه نویسان کوچکی است و مستندات آن مدت زیادی است که بروز نشده است. بنابراین برای دریافت راهنمایی و اطلاعات باید به سایت ها و فروم های زیادی سر بزنید.

دوره پیشنهادی: دوره آموزش فلسک

 

# فریم ورک Falcon

این فریم ورک سریع و کوتاه به شما امکان ایجاد API هایی عالی و ریز سرویس های قابل اعتماد را می‌دهد. LinkedIn و Wargamig در پروژه هایشان از Falcon استفاده می‌کنند. Falcon از بیشتر نسخه های مدرن پایتون مانند CPython 2.6, 2.7, 3.4+ و حتی PyPy نیز پشتیبانی می‌کند.

 


 

# نتیجه گیری

پایتون برای مبتدیانی که می‌خواهند تجربیاتی در توسعه اپلیکیشن بدست آورند، زبان فوق العاده ای محسوب می‌شود. به عنوان یک توسعه دهنده با تجربه وب پایتون، همیشه برای شما شغل های جدید و هیجان انگیز زیادی خواهد داشت. با یادگیری پایتون، پایه ی خوبی برای آینده شغلیتان می‌سازید زیرا تجربیات زیادی از کار کردن با پروژه های وسیع و پیچیده بدست می‌آورید.

 

اگر مقاله بالا را دوست داشتید، پیشنهاد میکنیم به مطالب زیر هم سر بزنید:

با پایتون چه کارهایی میتوان کرد؟

آینده پایتون

دوره اول آموزش پروژه محور پایتون

ویدیو آموزش عملگر walrus در پایتون

مطالب مشابه



مونگارد