برنامه نویسی رقابتی چیست؟

امیرحسین بیگدلو 5 ماه قبل

مهم نیست که شما یک برنامه نویس مبتدی هستید، هنوز در دبیرستان هستید، یا در حرفه خود در زمینه توسعه هستید. اکنون زمان بسیار خوبی برای شروع برنامه نویسی رقابتی است. اما این دقیقاً چیست و چگونه شروع می کنید؟ بخوانید تا متوجه شوید.

 

 

# برنامه نویسی رقابتی چیست؟

برنامه نویسی رقابتی شامل برنامه نویسان است که برای حل سوالات برنامه نویسی در مدت زمان محدود با یکدیگر رقابت می کنند. این رویدادها معمولاً از طریق اینترنت یا یک شبکه محلی برگزار می شود. شرکت کنندگان در مسابقات به عنوان برنامه نویس ورزشی شناخته می شوند.

 

شرکت کنندگان در مسابقه سوالات برنامه نویسی منطقی یا ریاضی را به زبان برنامه نویسی مورد نظر خود حل می کنند. بسته به نوع مسابقه، تعداد سوالات می تواند متفاوت باشد. نتایج بر اساس تعداد سوالات حل شده، زمان صرف شده برای حل مشکلات و عوامل دیگر مانند زمان اجرا، اندازه برنامه و غیره قضاوت می شود.

 

مقاله پیشنهادی: برنامه‌ نویسی دو نفره چیست؟

 

# مزایای برنامه نویسی رقابتی

شرکت در مسابقات برنامه نویسی مزایای زیادی دارد، به ویژه اگر برنامه نویسی حرفه شما باشد.

 

+ جوایز

بیشتر مسابقات رقابتی برنامه نویسی دارای جوایز هستند. این جوایز می تواند به صورت نقدی، نرم افزاری، سخت افزاری، خدمات رایگان و موارد دیگر باشد. حتی برخی از برنامه نویسان ورزشی بوده اند که در مسابقات برنامه نویسی آنقدر موفق بوده اند که آن را به یک حرفه تبدیل کرده اند.

 

 

+ آمادگی مصاحبه فنی

بسیاری از شرکت های فناوری مانند فیس بوک، گوگل و آمازون از سوالات مشابهی در مصاحبه های فنی خود استفاده می کنند که در مسابقات کد نویسی با آنها روبرو می شوید. در حالی که ممکن است نحوه نوشتن کد را بدانید، ممکن است با الگوریتم ها و ساختار داده هایی که باید برای حل این نوع مشکلات استفاده کنید آشنا نباشید. رقابت در مسابقات برنامه نویسی به شما تمرین و اعتماد به نفس لازم را می دهد تا در یکی از این مصاحبه های فشرده موفق شوید.

 

 

+ مهارت‌های حل مسئله

احتمالاً هیچ راهی بهتر از شرکت در مسابقات برنامه نویسی برای بهبود مهارت حل مسئله و برنامه نویسی شما وجود ندارد. در طول مسابقه، مشکلات پیچیده ای به شما داده می شود که باید در مدت زمان محدود آنها را حل کنید. بسیاری از این مشکلات مشکلاتی هستند که ممکن است قبلاً با آنها برخورد نکرده باشید. حل آنها مهارت تفکر تحلیلی شما را بهبود می بخشد و در مورد زبان برنامه نویسی که برای رقابت انتخاب کرده اید، بیشتر به شما می آموزد. و اینها مهارتهایی هستند که می توانید در حرفه خود با خود همراه کنید.

 

مقاله پشنهادی: مهندس نرم افزار چه می کند؟

 

# چطور برنامه نویسی رقابتی شروع کنیم؟

برای شروع آماده اید؟ به خصوص اگر در برنامه نویسی تازه کار هستید، مقداری آمادگی لازم است، اما این تجربه مفید است و قطعاً ارزش آن را خواهد داشت.

 

+ یادگیری یک زبان برنامه نویسی

اولین کاری که باید انجام دهید یادگیری نحوه برنامه نویسی است. زبانهای برنامه نویسی زیادی برای انتخاب وجود دارد و بسیاری از مسابقات به شما امکان می دهد هر زبانی را که با آن راحت هستید انتخاب کنید. با این وجود، ممکن است بخواهید زبانی را انتخاب کنید که معمولاً در مسابقات استفاده می شود ، مانند:

 

از آنجا که زمان اجرای برنامه شما ممکن است عاملی برای پیروزی در مسابقه برنامه نویسی باشد، باید یک زبان سریع و سطح پایین را انتخاب کنید که به شما کنترل لازم برای تغییر عملکرد آن را می دهد.

 

از بین همه زبانهای موجود در لیست ما، پایتون کندترین است و ممکن است در برخی مسابقات مجاز نباشد، اما برای مبتدیان انتخاب خوبی است زیرا یادگیری نحو آن آسان است. جاوا بسیار سریع است و توسط بسیاری از کتابخانه هایی که به کد شما اضافه می شوند پشتیبانی می شود، اما نسبت به C یا C ++ واضح تر است، بنابراین بسته به مشکل ممکن است نوشتن راه حل بیشتر طول بکشد.

 

مقاله پیشنهادی: کدام زبان back-end را انتخاب کنیم؟

 

+ یادگیری الگوریتم‌ و ساختار داده

وقتی اصول زبان برنامه نویسی انتخابی خود را فرا گرفتید، نوبت به مطالعه ساختار داده ها و الگوریتم ها می رسد. انتخاب ساختار داده مناسب می تواند تفاوت بین یک راه حل نیروی بی رحم و یک راه حل زیبا را ایجاد کند. برخی از ساختارهای داده رایج که ممکن است برای حل مشکل مسابقه استفاده کنید عبارتند از:

  • Array
  • Linked List
  • Stack
  • Queue
  • Tree
  • Trie
  • Graph

 

الگوریتم ها منطقی هستند که برای حل یک مشکل به کار می برید. معمولاً روش های متعددی برای حل یک مشکل وجود دارد، اما برخی از الگوریتم ها کارآمدتر از بقیه هستند. از آنجا که برنده شدن در مسابقه ممکن است بستگی به مدت زمان لازم برای راه حل شما و میزان حافظه مورد استفاده آن داشته باشد، شما می خواهید دانش خوبی از الگوریتم ها داشته باشید تا بدانید کدام مورد را برای مشکل خود به کار بگیرید. برخی از انواع الگوریتم های رایج عبارتند از:

  • Sorting
  • Recursion
  • Dynamic programming
  • Bit manipulation
  • Searching

 

دوره پیشنهادی: دوره آموزش الگوریتم‌نویسی در پایتون

 

+ تمرین مهارت‌ها

برای استفاده از دانش برنامه نویسی، ساختار داده ها و الگوریتم ها، باید تمرین کنید. بسیاری از مکان های آنلاین وجود دارد که می توانید همان مشکلاتی را که در برنامه نویسی رقابتی با آنها مواجه می شوید حل کنید. چند مورد از این پلتفرم‌ها را امتحان کنید تا ببینید کدام را ترجیح می دهید.

 

بسیاری از سایتهایی که این چالش های برنامه نویسی را ارائه می دهند، مسابقات کد نویسی خود را نیز برگزار می کنند، بنابراین تمرین شما را برای رسیدگی به مشکلات و آشنایی بیشتر با بستر آنها آماده می کند. در بخش بعدی برخی از این سایت ها را بررسی خواهیم کرد. در عین حال، در اینجا مکان هایی وجود دارد که می توانید مهارت های برنامه نویسی رقابتی خود را تمرین کنید:

 

 

# ورود به مسابقات برنامه نویسی رقابتی

هنگامی که مهارت های برنامه نویسی خود را با انواع مشکلاتی که در برنامه نویسی رقابتی با آن روبرو می شوید تمرین کردید، وقت آن است که وارد یک مسابقه برنامه نویسی شوید. مکانهای زیادی وجود دارد که می توانید در آنها رقابت کنید. برخی از این مکان ها همچنین به شما امکان می دهند ثبت نام کرده و چالش های عملی را پشت سر بگذارید.

 

 

# نتیجه گیری

برنامه نویسی رقابتی می تواند یک فعالیت مفید باشد. شما نه تنها این شانس را دارید که جایزه بگیرید و از همسالان خود متمایز شوید، بلکه مهارت های حل مسئله و برنامه نویسی خود را با آزمایش آنها تقویت کنید. به عنوان یک امتیاز، مهارت های آموخته شده با رقابت در این مسابقات می تواند دستیابی به شغلی که نیاز به کدگذاری دارد را برای شما آسان تر می کند. بعلاوه، شروع کار آسان است. اما ابتدا باید برنامه نویسی را یاد بگیرید. برای شروع ، فهرست دوره های برنامه نویسی ما را بررسی کنید.

 

اگر مقاله بالا را دوست داشتید، پیشنهادی میکنیم به مطالب زیر هم نگاهی بیندازید:

آموزش ساخت وب سرور با پایتون

بهترین کتاب‌های یادگیری پایتون و جنگو

11توصیه به مبتدیان برای یادگیری پایتون

با پایتون چه کارهایی میتوان کرد؟

مطالب مشابه



مونگارد