برنامه‌ نویسی دو نفره چیست؟

امیرحسین بیگدلو 4 ماه قبل

# pair programming چیست؟

برنامه نویسی دونفره یک تکنیک توسعه نرم افزار چابک است که در آن دو برنامه نویس با هم کار می کنند. هدف توسعه نرم افزار چابک ارائه نرم افزار به صورت مداوم است تا نتایج به راحتی قابل ارزیابی باشد.

 

اما همکاری دو برنامه نویس چگونه توسعه نرم افزار را بهبود می بخشد؟ برای آشنایی بیشتر با برنامه نویسی دونفره، نحوه عملکرد و مزایا و معایب آن، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

 

برخی از اولین برنامه نویسان، زنانی بودند که روی ENIAC (یکپارچه کننده عددی الکترونیکی و رایانه) کار می کردند. این زنان به صورت دو نفره کار می کردند و به آنها اجازه می داد در مورد ایده ها بحث کنند و کار یکدیگر را بهبود بخشند.

 

برنامه نویسی دونفره به عنوان یک مفهوم تا اواخر دهه 1990 توسعه نیافت، زمانی که شیوه های توسعه نرم افزار چابک به مخاطبان بیشتری گسترش یافت.

مقاله پیشنهادی: شاید شما اصلا نباید برنامه‌نویس شوید

 

# pair programming چطور کار میکند؟

در برنامه نویسی دونفره، یک نفر "راننده" و دیگری "ناوبر" است. راننده کسی است که روی صفحه کلید است و به طور فعال کد می نویسد. ناوبر مشاهده می کند، کد را از نظر صحت بررسی می کند و تصویر بزرگتر را زیر نظر دارد.

 

برنامه نویسان دونفره به طور منظم نقش ها را تغییر می دهند، بنابراین هر دو زوج در تعامل هستند. آنها همچنین به طور مشترک کار می کنند و تعیین می کنند که چه کارهایی باید انجام شود.

 

مقاله پیشنهادی: چرا زبان‌های برنامه نویسی نام‌های عجیبی دارند؟

 

# چرا pair programming استفاده کنیم؟

برنامه نویسی جفت یک ابزار آموزشی عالی برای مبتدیان است. مشاهده برنامه نویسان دیگر و نوشتن کد در جلوی آنها راه های فوق العاده ای برای بهبود مهارت حل مسئله است.

 

این همچنین مقدمه خوبی برای برنامه نویسان است که با یک شرکت جدید کار می کنند. آگاهی از پروژه های جاری با کار روی آنها با یک عضو تیم با تجربه و آگاه می تواند به شما کمک کند تا با شیوه های برنامه نویسی به روز باشید. همچنین باعث می شود افراد از سایر اعضای تیم یا پروژه جدا نشوند.

 

Christine Y. ، یکی از مشارکت کنندگان محتوا ، برنامه نویسی دونفره و نحوه مفید بودن آن را بیشتر روشن می کند:

"من شخصاً برنامه نویسی دونفره  را دوست دارم زیرا ترجیح می دهم دقیقاً با فردی که با او کار می کنم در یک صفحه قرار داشته باشم. این باعث می شود فضای کمی برای سردرگمی/خطا ایجاد شود و من فقط فکر می کنم راه حل ها به عنوان 2 ذهن از 1 ذهن بهتر است."

 

برنامه نویسی دونفره برای کار نیاز به ارتباط دارد. کد تولید شده را بهبود می بخشد و احتمال اینکه خطا داشته باشد کمتر وجود دارد زیرا هنگام نوشتن توسط هر دونفر بررسی می شود.

 

سازمانهایی که می خواهند کیفیت کد خود را بهبود بخشند، اعضای جدید را به راحتی در تیم خود ادغام کنند و توسعه بیشتری داشته باشند، از برنامه نویسی دونفره استفاده می کنند.

 

 

# مزایای pair programming

در اینجا برخی از دلایلی که سازمانها از برنامه نویسی دونفره استفاده می کنند ذکر شده است:

 

+ تقسیم دانش

در حالی که همه افراد در یک پروژه تلاش می کنند آگاه باشند، ممکن است یک یا دو برنامه نویس باشند که بیشترین دانش را در مورد کد پروژه دارند. این افراد گاهی "برج های دانش" نامیده می شوند و ممکن است تیم ها به شدت بر آنها تکیه کنند. در صورتی که این افراد به دلیل بیماری یا دلایل دیگر قادر به کار نباشند، پیشرفت متوقف می شود.

 

برنامه نویسی دونفره می تواند اطمینان حاصل کند که یک یا دو نفر تمام دانش لازم برای پروژه را ندارند. جفت کردن آنها با انواع برنامه نویسان به گسترش دانش کمک می کند و از خستگی آنها جلوگیری می کند.

 

 

+ فکر کردن

نوشتن کد تنها بخش کوچکی از کاری است که برنامه نویسان انجام می دهند. بیشتر وقت آنها صرف حل مشکلات می شود، بنابراین داشتن یک برنامه نویس دیگر که بتواند ایده ها را کنار گذاشته و با آنها طوفان مغزی داشته باشد بسیار ارزشمند است.

 

شما می توانید راه حل های خلاقانه تری نسبت به راه حل های خود ارائه دهید و ممکن است سریعتر راه حل ها را بیابید. تنها داشتن کسی که بتواند در مورد مشکلی با او صحبت کند می تواند راه حلی کلیدی باشد.

 

 

+ تمرکز

هنگامی که به تنهایی کار می کنید، ذهن شما راحت می تواند سرگردان شود. همراه داشتن شخص دیگری و تغییر نقش ها اغلب می تواند به شما در حفظ شادابی و تمرکز کمک کند.

 

 

+ دقت

داشتن شخصی حرفه‌ای که کد را هنگام نوشتن بررسی می کند، دقت را افزایش می دهد. وقتی اشکال زدایی دشوار است، مشکلات را می توان بلافاصله تشخیص داد. این سیستم بهبود کد را نیز آسان می کند.

 

 

# معایب pair programming

در حالی که مزایای زیادی برای برنامه نویسی دونفره وجود دارد، این برنامه معایبی دارد، از جمله:

 

+ پیچیدگی بیشتر

وظایفی که اغلب تنها توسط یک نفر انجام می شود ساده تر از وظایفی است که به دو نفر اختصاص داده شده است. برای این وظایف پیچیده که به یک جفت محول شده است، باید رویکردی ایجاد و مورد توافق قرار گیرد. ایجاد بهترین رویکرد برای یک مشکل، یک لایه پیچیدگی را اضافه می کند و به زمان و فکر زیادی نیاز دارد. در حالت ایده آل، برنامه نویسان زمان کافی برای کار بر روی کارهای انفرادی و برنامه نویسی دونفره خواهند داشت.

 

 

+ خستگی

وقتی به تنهایی کار می کنید، می توانید استراحت کنید و با سرعت خودتان کار کنید. وقتی در یک جفت کار می کنید این مشکل تر است، بنابراین مهم است که در مورد برنامه های استراحت با شریک برنامه نویسی جفت خود بحث کنید.

 

 

+ مدیریت سطح مهارت

اگر بین دو شریک فاصله قابل توجهی در سطح مهارت وجود داشته باشد، ممکن است یکی به شدت به دیگری تکیه کند. این می تواند منجر به مشکلاتی در گردش کار و بین برنامه نویسان شود.

 

برای هر دو طرف مهم است که ذهن باز داشته باشند و به شخص مقابل فرصت دهند تا کد بنویسد، اشتباه کند و خود را تصحیح کند. به عنوان مثال، اگر راننده خطایی مرتکب شد، چند ثانیه به آنها فرصت دهید تا قبل از اشاره به آن، آن را اصلاح کنند.

 

 

+ بدون وقت تنهایی

برخی از کارها باید به تنهایی انجام شوند، مانند ایمیل یا تماس های تلفنی. انتظار این که یک جفت همیشه در کنار هم کار کنند غیر واقعی است و می تواند منجر به فرسودگی شغلی شود. در عوض، آن را بخشی ثابت از برنامه ای کنید که شامل زمان کار به تنهایی می شود.

 

 

# شروع pair programming

بسیاری از سازمانها از برنامه نویسی دونفره برای بهبود کارایی استفاده می کنند. حتی اگر هنوز کد نویسی را یاد می گیرید، برنامه نویسی دونفره راه خوبی برای بهبود مهارت های شما است. به عنوان مثال، اگر تازه وارد پایتون شده اید، ممکن است بخواهید با دانش آموز دیگری که پایتون را یاد می گیرد (یا شخص با تجربه تر) تمرین کنید.

 

اگر مقاله بالا را دوست داشتید، پیشنهادی میکنیم به مطالب زیر هم نگاهی بیندازید:

آموزش برنامه نویسی فانکشنال در پایتون

کدام زبان back-end را انتخاب کنیم؟

استفاده از عملگر or در پایتون

مطالب مشابه



مونگارد