چرا زبان‌های برنامه نویسی نام‌های عجیبی دارند؟

امیرحسین بیگدلو 5 ماه قبل

هدف زبان های برنامه نویسی معمولاً حل مشکلات واقعی زندگی با استفاده از ساختار از پیش تعریف شده است. آنها باید یک syntax واضح داشته باشند که پیاده سازی آن بدون اشکال ، سریع و قابل فهم باشد. اما چند زبان برنامه نویسی از این اصول پیروی می کنند؟

 

تعداد زیادی از زبان های برنامه نویسی دارای نام های منطقی (مخفف) هستند که به شما می گوید با این زبان می توانید به چه چیزی برسید. به عنوان مثال ، CSS به معنای Cascading Style Sheet و HTML به معنی HyperText Markup Language است. در زمان های دیگر، این نام می تواند مشتق شده از یک نام موجود (مانند C ++ ، CoffeeScript) باشد، یا نشان دهنده یک شخص یا شخصیتی است که از طراحی الهام گرفته است (Pascal).

 

اختصاص نام به فرآیندهای مختلف یکی از سخت ترین وظایف برنامه نویسان در حین توسعه نرم افزار است. تعدادی از افراد یادگیری برنامه نویسی را با یادگیری زبان جدید مقایسه کرده اند. برای مقابله با سردرگمی و جذاب و سرگرم کننده کردن برنامه نویسی، محدودیت زبان برنامه نویسی افزایش یافته است.

 

این امر باعث ایجاد زبان های برنامه نویسی باطنی (Esolang) شده است. این زبان های برنامه نویسی بیشتر برای سرگرمی ایجاد می شوند، نه برای حل هر گونه مشکل محاسباتی جدی. شما را شگفت زده خواهد کرد اگر بدانید همه اسامی عجیب و غریبی که به زبان های برنامه نویسی داده می شود منشاء دارند که بسیاری از آنها بسیار جالب هستند. در زیر داستانهای پشت برخی از نامها آمده است.

 

 

# Python

یک مبتدی ممکن است تصور کند که این زبان برنامه نویسی مارها را جذب می کند! به هر حال، لوگو پایتون تصویری از یک مار پیتون در هم تنیده دارد - اما، هیچ نسبتی بین این دو وجود ندارد. اولین انتشار این زبان محبوب در سال 1991 بود. پایتون ساخته ذهن گیدو ون روسوم، برنامه نویس هلندی، در تعطیلات کریسمس بود. روسوم از طرفداران بزرگ گروه کمدی مونتی پایتون بود و نام را از آنها الهام گرفت. عشق روسوم به مونتی پایتون در زبان نهفته است.

 

 

# Ruby

روبی توسط یوکیهیرو ماتسوموتو طراحی شد، که در آن زمان بر نوشتن زبانی بالاتر از پایتون در قابلیت های شی گرا متمرکز بود و در قدرت برنامه نویسی از پرل پیشی می گرفت. هنگامی که زمان نامگذاری برنامه جدید فرا رسید، ماتسوموتو با یک همکار، کیجو ایشیتسوکا، در یک چت آنلاین مشارکت کرد. چند نام پیشنهاد شد که Coral و Ruby نامزدان اصلی بودند. روبی برنده شد، اما دلیل واقعی این تصمیم بسیار تحت حدس و گمان است.

 

 

# Java

در اوایل دهه 1990 ، واضح بود که موج گسترده ای از لوازم هوشمند وجود دارد و نیاز به ایجاد فناوری برای پشتیبانی از آنها وجود دارد. این باعث ایجاد جاوا، محصول پروژه Sun's Green شد. Oak نام اولیه ای بود که برای این زبان برنامه نویسی جدید انتخاب شد. با این حال، با کشف این که این نام قبلاً علامت تجاری شده بود، نام جدیدی قریب الوقوع بود. مجموعه ای از جلسات فهرستی کوتاه از نام ها شامل DNA، Silk و Java تهیه کرد. هنوز مشخص نیست که جاوا چگونه انتخاب شده است، اما تصور قوی وجود دارد که آن را از قهوه و چای Peet الهام گرفته است، مکانی که مهندسان Sun در آنجا رفت و آمد می کنند(جزیره جاوا).

 

 

# Forth

چارلز مور در دهه 1960 زبان Forth را توسعه داد. مور، که در آن زمان در یک شرکت مبلمان خانگی کار می کرد، وظیفه طراحی فرش را بر عهده داشت، با استفاده از نمایشگر گرافیکی 2250 بر روی مینی کامپیوتر IBM 1130. برنامه FORTRAN برای انجام این کار ناکافی بود، بنابراین مور مجبور شد به زبانی برسد که بتواند این کار را انجام دهد. نام اولیه او Fourth بود - نشان دهنده زبان نسل چهارم. با این حال ، IBM 1130 فقط 5 کاراکتر برای نام فایل ها مجاز می دانست ، و در نتیجه U حذف شد ، و Forth را به دنیا آورد.

 

 

# Pascal

این زبان برنامه نویسی یکی از خلاقیت های اولیه بود. نام آن تقدیر از ریاضیدان و مخترع مشهور، بلز پاسکال است. پاسکال کمی از همه چیز می دانست، اما به ویژه به دلیل مشارکتش در هندسه، احتمال و ریاضیات نمایشی، تحسین جهان را برانگیخت. چیزی که در مورد او بسیار قابل توجه است این بود که اکثر نظریه های او در دوران نوجوانی اش توسعه یافت. او به ساخت اولین ماشین حساب مکانیکی پرداخت که چرخش توپ را برای عصر محاسبات دیجیتال تنظیم می کرد.

 

 

# Perl

قدرت و انعطاف پذیری زبان پرل باعث شده تا نام آن "اره برقی ارتش سوئیس" باشد. پرل در دهه 1980 به رهبری لری وال به وجود آمد.تمام چیزی که Wall می خواست در زمان نامگذاری زبان برنامه نویسی خود نامی کوتاه و دارای مفاهیم مثبت باشد. از جمله پیشنهادات وی Gloria(نام همسرش) بود، قبل از اینکه به "pearl" برسد. از آنجا که یک زبان برنامه نویسی قبلاً دارای این نام بود - زبان و زمان واقعی اتوماسیون فرآیند و آزمایش، وی زبان خود را بر روی "perl" تنظیم کرد. نام در ابتدا همه با حروف کوچک بود ، تا سال 1993 که Perl 4 معرفی شد و نام تنظیم شد.

 

 

# Lua

TeCGraf خالق Lua است که یک زبان برنامه نویسی است. Lua از دو زبان قبلی، SOL (زبان شی ساده) و DEL (زبان ورود داده)، هر دو توسط TeCGraf الهام گرفته است. نامگذاری زبان برنامه نویسی جدید چندان کار سختی نبود زیرا یکی از زبان های اصلی آن SOL (که نام پرتغالی sun است) بود. Lua انتخاب شد که نام پرتغالی برای ماه است. Lua ویژگی های والدین خود، SOL و DEL را با اضافه کردن ویژگی های جدید مانند کنترل جریان ترکیب کرد.

 

 

# Smaltalk

Smalltalk برای اولین بار در اوایل دهه 1970 توسط مرکز تحقیقات پالو آلتو (PARC) زیراکس و محصول گروه تحقیقاتی یادگیری آلن کیس توسعه یافت، یک زبان برنامه نویسی شی گرا است. زبانهای برنامه نویسی بعدی مانند Ruby ، Python و Java تحت تأثیر Smalltalk قرار گرفتند. به گفته Kay، این نام بازگشتی از دوران "نظریه خدای هندواروپایی" بود که نام هایی شبیه به خدا بر سیستم ها گذاشت.

 

 

# Whitespace

Whitespace در سال 2002 همکاری کریس موریس و ادوین بردی بود. این زبان برنامه نویسی باطنی دارای نحوی است که فقط از کاراکترهای فضای سفید تشکیل شده است. در این برنامه فقط tabها، فاصله ها و linefeeds معنی دارند. مردم در ابتدا تصور می کردند که این یک شوخی اول آوریل بود که در سال 2003 منتشر شد. Whitespace چند لکه است، به این معنی که می توان آن را در فضاهای سفید یک زبان برنامه نویسی دیگر جاسازی کرد.

 

 

# Logo

در اواسط دهه 1960، بولت، برانک و نیومن با دانشمندان کامپیوتر آزمایشگاه هوش مصنوعی MIT متحد شدند و یک زبان برنامه نویسی برای اهداف آموزشی ایجاد کردند که آنها را لوگو نامیدند. لوگو برای آموزش سایر زبان های برنامه نویسی طراحی شده بود و بر روی زبان های برنامه نویسی بعدی در گروه خود، به عنوان مثال، Scratch تأثیر زیادی داشت. ویژگی متمایز Logo این بود که از گرافیک لاک پشت برای تولید خروجی از دستورات استفاده می شد. لوگو مشتق شده از "logos" است که در یونانی به معنی اندیشه است.

 

 

# Scheme

یکی از اولین زبانهای برنامه نویسی سطح بالا Lisp بود که توسط جان مک کارتی از دانشگاه MIT در اواخر سال 1950 توسعه یافت. محققان هوش مصنوعی به زودی با این زبان برنامه نویسی موافق بودند. تغییرات مختلف Lisp در سالهای آینده دنبال شد، از جمله Planner و Conniver. در سال 1975 ، گای استیل و گرال جی سوسمن - همچنین در MIT - نسخه جدیدی از Lisp را ارائه کردند. مطابق کنوانسیون نامگذاری Planner and Conniver ، آنها آن را Schemer نامیدند، اما به دلیل محدودیت نام فایل، آن را به Scheme تقلیل داد.

 

 

# Scala

مارتین اودرسکی در سال 2001 Scala را ایجاد کرد. این زبان برنامه نویسی هم هدف گرا بود و هم کاربردی. دو دلیل متفاوت برای انتخاب نام Scala وجود دارد. اولین مورد این است که مقیاس خوبی دارد و LAN مقیاس پذیر را ترکیب می کند. مورد دوم این بود که "اسکالا" در ایتالیا به معنی "نردبان" یا "پله" است. نکته اصلی این بود که مقیاس صعود مناسب به زبان برنامه نویسی بهتر را ارائه می دهد.

 

 

# Scratch

در سال 2003 ، گروهی که در MIT Media Lab کار می کردند، یک زبان برنامه نویسی آموزشی به نام Scratch ارائه کردند. این برای بچه ها برای اتصال بلوک های روی صفحه طراحی شده است. با اسکرچ، آنها می توانند تقریباً هر چیزی را که در آرزوی خود بودند ایجاد کنند. از بازی گرفته تا داستان تا موسیقی. این نام با الهام از اسب سواران دیسکی که توسط ستارگان هیپ هاپ برای ایجاد موسیقی و صداهای جدید استفاده می شود ، الهام گرفته شده است.

 

 

# AWK

AWK، یک زبان تفسیر شده، برای یونیکس و پردازش فایل های متنی استفاده می شود. AWK در سال 1977 توسعه داده شد و در یونیکس نسخه 7 در 1979 گنجانده شد. اکثر نامهای برنامه نویسی که مخفف هستند به شما اشاره ای به عملکرد آن می کنند. در اینجا ، AWK متفاوت است زیرا برگرفته از نام سه مردی است که آن را ایجاد کرده اند: آلفرد آهو ، پیتر واینبرگر و برایان کرنیگان.

 

 

 

مطالب مشابه



مونگارد