چه چیزی در رزومه مهندس نرم‌افزار بنویسیم؟

امیرحسین بیگدلو 5 ماه قبل

 

 #  معرفی

چه در زمینه مهندسی نرم افزار تازه کار باشید و چه چند سالی است که در این زمینه بوده اید، داشتن یک رزومه صیقلی قبل از درخواست برای موقعیت بعدی ضروری است. ممکن است خود سند جمع و جور باشد، اما اگر ندانید از کجا شروع کنید، ممکن است کمی طول بکشد.

 

مهندسان نرم‌افزار تقاضای زیادی دارند، بنابراین فرصت‌های زیادی برای افراد با مهارت‌های مناسب وجود دارد. اما فقط به این دلیل که می‌دانید چگونه راه‌حل‌های ابری طراحی کنید یا برنامه‌های کاربردی وب سمت سرور بسازید، به این معنا نیست که بلافاصله در لحظه‌ای که تصمیم می‌گیرید به دنبال شغل جدیدی بگردید، تعداد زیادی مصاحبه در انتظار شماست. ابتدا باید یک رزومه عالی بنویسید.

 

ما آنچه را که باید در رزومه مهندس نرم افزار خود بگنجانید گردآوری کرده ایم تا بتوانید در زمان نوشتن رزومه خود در زمان خود صرفه جویی کنید. ابتدا به مواردی که باید اضافه کنید می پردازیم. دوم، اگر این اولین رزومه مهندس نرم افزار شما باشد، نکاتی داریم. در آخر، ما به شما نشان خواهیم داد که در کجا می توانید منابع اضافی برای آماده شدن برای شغل جدید و فرآیند مصاحبه پیدا کنید.

 

مقاله مرتبط: مهندس نرم افزار چه می کند؟

 

 #  چرا به رزومه مهندس نرم افزار نیاز داریم؟

وقتی شغلی طولانی در زمینه دیگری داشته باشید و رزومه ای پر از تجربه داشته باشید، ممکن است فکر کنید که برای مصاحبه برای یک حرفه جدید کافی است. اما این درست نیست، متاسفانه. شما به یک رزومه فنی نیاز دارید که به طور خاص برای شغل برنامه نویسی، مهندسی یا توسعه ای که به دنبال آن هستید ساخته شده باشد.

 

هدف از یک رزومه این است که یک تصویر فوری از اینکه چه کسی هستید و چه مهارت هایی دارید تا شما را در انبوه رزومه های «بله» برای مصاحبه قرار دهد، به تصویر بکشد. برخی از شرکت های بزرگتر از برنامه های اسکن رزومه استفاده می کنند که به دنبال کلمات کلیدی مرتبط و مهارت های خاص مهندس نرم افزار هستند. بنابراین، اگر اخیراً دوره‌های آنلاین مهندسی نرم‌افزار را گذرانده‌اید، می‌توانید آن دوره‌ها را به عنوان راهی برای گنجاندن کلمات کلیدی و مهارت‌ها برجسته کنید. نکات ما را در مورد نحوه فهرست کردن دوره های آنلاین در رزومه خود بخوانید.

 

مقاله پیشنهادی: streaming چیست؟

 

 #  تجربه خواننده را خاص کنید

اکثر درخواست های نامزدها قبل از اینکه به یک جفت چشم انسان برسند، از یک سیستم ردیابی متقاضی (ATS) عبور می کنند. این برنامه‌ها هر رزومه ارسال شده برای یک آگهی شغلی را در جستجوی کلمات کلیدی مرتبط اسکن می‌کنند تا مشخص کنند که آیا مهارت‌های یک نامزد مطابق با آن شغل است یا خیر. اگر رزومه شما فاقد شرایط مرتبط باشد، ATS احتمالا درخواست شما را رد خواهد کرد - حتی اگر تجربه مناسبی داشته باشید.

 

بنابراین، همانطور که شرح شغل را می خوانید، به مهارت ها، مسئولیت ها، زبان ها و برنامه های ذکر شده توجه داشته باشید و به خاطر داشته باشید: اگر در مورد هر چیزی که ذکر شده است تجربه دارید، در رزومه شما تعلق دارد.

 

از طرف دیگر، سعی کنید از درج مهارت ها یا تجربیاتی که کاربردی ندارند اجتناب کنید. استفاده از کلمات یا توضیحاتی که با شرایط شغلی مطابقت ندارند یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که مهندسان نرم افزار هنگام تهیه رزومه مرتکب می شوند.

 

مقاله پیشنهادی: مهندسی داده چیست؟

 

 #  دانش فنی خود را مشخص کنید.

مهندسان نرم افزار برای انجام وظایف خود به برنامه ها، سیستم ها و زبان های خاصی متکی هستند، بنابراین استخدام کنندگان به خصوص به بخش مهارت های فنی رزومه شما علاقه مند خواهند بود. این بدان معناست که ارزش آن را دارد که زمان و تلاش جدی برای ایجاد یک بخش مهارت های فنی دقیق صرف کنید. زمانی که من رزومه یک نامزد را بررسی می‌کنم، می‌خواهم ببینم که چگونه فناوری‌هایی که آنها فهرست کرده‌اند با آنچه ما استفاده می‌کنیم همخوانی دارند. آیا تجربه فنی آنها با جایگاه ما به عنوان یک شرکت مطابقت دارد؟

 

تفکیک این بخش از رزومه خود به بخش‌های فرعی خاص‌تر، تشخیص مهارت‌های خاص مورد نظر را برای استخدام‌کنندگان و مدیران استخدام‌کننده آسان‌تر می‌کند (نمونه رزومه زیر را بررسی کنید تا این را در عمل ببینید)، بنابراین قبل از اینکه بنشینید رزومه خود را بنویسید، فهرستی از سیستم‌ها، متدولوژی‌ها و پلتفرم‌های خاصی که با آن‌ها کار کرده‌اید تهیه کنید و سطح تخصص مربوطه خود را در هر کدام یادداشت کنید (مثلاً آیا به جاوا اسکریپت مسلط هستید؟ با AngularJS آشنا هستید؟ در پایتون متخصص هستید؟). اگر در یک دوره آموزشی شرکت کرده باشید یا گواهینامه کسب کرده باشید، حتما آنرا بنویسید!

 

مقاله پیشنهادی: چرا زبان‌های برنامه نویسی نام‌های عجیبی دارند؟

 

 #  درمورد دستاوردهای خود دقیق باشید

یک رزومه عالی مهندس نرم‌افزار موفقیت قابل اندازه‌گیری را در زمینه‌هایی مانند طراحی و ارائه راه‌حل‌های ابری [یا] با استفاده از آخرین فناوری‌ها و متدولوژی‌های توسعه در DevOps نشان می‌دهد، یا [آنها تجربه خود را] با میکروسرویس‌ها، Lean، Agile، Serverless، Containerization نشان می‌دهند. توصیف تجربه خود با استفاده از جزئیات خاص (مانند نوع پروژه، فناوری‌های مورد استفاده، یا نوع مشتری) و نتایج (مانند طراحی کامل وب‌سایت، راه‌اندازی موفقیت‌آمیز برنامه، یا کاهش درصد کاهش تعداد کد) به ارائه رزومه شما کمک می‌کند. به استخدام‌کنندگان کمک کنید تا درک کنند که چگونه تجربه شما با فضایی که می‌خواهند پر کنند، مطابقت دارد.

 

ارائه زمینه را در اولویت قرار دهید و نه تنها مهارت‌های خود را برجسته کنید، بلکه چه زمانی و چگونه آنها را به کار گرفتید. اگر اسکرام را می شناسید، چه زمانی از آن استفاده کردید؟ اگر در پایتون متخصص هستید، در کدام شغل از آن زبان استفاده کرده اید؟

 

بنابراین به جای نوشتن یک نکته ساده مانند "مسئول ارائه راه حل های سرتاسری با استفاده از پلتفرم های بومی ابری"، می توانید چیزی بسیار قانع کننده تر بسازید، مانند "تخصص معماری در پلتفرم ابری بومی Kubernetes برای ارائه کامل نهایی راه حل های نهایی برای 20 تیم منحصر به فرد برنامه های کاربردی داخلی."

 

توجه داشته باشید که چگونه مثال دوم شامل جزئیاتی در مورد پلت فرمی است که این نامزد استفاده می کند (Kubernetes)، که آنها در حال توسعه راه حل برای آنها هستند (تیم های برنامه های داخلی) و محدوده مسئولیت آنها (20 تیم جداگانه). گنجاندن جزئیات کلیدی، فناوری‌ها یا معیارهای اندازه‌گیری در هر کجا که ممکن است به برجسته شدن رزومه شما کمک می‌کند.

 

مقاله پیشنهادی: دوآپس(devops) چیست؟

 

 #  چطور به عنوان تازه‌کار رزومه بنویسید

اگر از نظر فنی هرگز به عنوان مهندس نرم افزار کار نکرده اید، اما اخیراً مدرک علوم کامپیوتر را کسب کرده اید یا یک برنامه آموزشی قوی (مانند یک بوت کمپ کدنویسی) را تکمیل کرده اید، همچنان می توانید یک رزومه درخشان ایجاد کنید. شما فقط باید چند تغییر جزئی در قالب سنتی ایجاد کنید.

 

 +  یک خلاصه بنویسید

وقتی خلاصه‌ها به درستی اجرا شوند، می‌توانند فاصله بین تجربیات گذشته، آموزش‌های اخیر و اهداف آینده را پر کنند و به استخدام‌کنندگان کمک کنند تا درک بهتری از مهارت‌های شما به نقشی داشته باشند که امیدوارید به دست آورید. در اینجا آمده است که چگونه ممکن است همه آنها با هم جمع شوند:

 

برنامه نویسی خلاق، فنی و باهوش اخیرا فارغ التحصیل شده است و مسلط به HTML، جاوا اسکریپت و CSS است. برای ترکیب تجربه طراحی گرافیک با آموزش فنی عملی در نقش مهندسی نرم‌افزار پیشرفته در سطح پایین هیجان‌زده هستم.

 

 

 +  روی تحصیلاتتان تاکید کنید

اگر تجربه حرفه ای زیادی (یا هیچ گونه) مستقیمی برای صحبت ندارید، آموزش و مهارت های فنی شما اهمیت ویژه ای خواهد داشت. بنابراین باید مطمئن باشید که برجسته است. ایجاد بخش‌های دقیق «آموزش» و «مهارت‌های فنی» و نشان دادن آن‌ها به‌طور برجسته در بالای رزومه به برجسته کردن مدارک قابل انتقال شما کمک می‌کند.

 

 

 +  پروژه‌هایتان را ذکر کنید

به یاد داشته باشید که پروژه هایی که در مدرسه انجام داده اید کاملاً مهم هستند. ممکن است بخواهید یک بخش اختصاصی «پروژه‌های مهندسی نرم‌افزار» (در زیر بخش‌های آموزش و مهارت‌های فنی) ایجاد کنید تا تجربیات خود را در طراحی وب‌سایت، کدنویسی با جاوا اسکریپت، یا ساخت یک وب سرور در زمانی که در مدرسه بودید، شرح دهید.

 

مقاله پیشنهادی: برنامه‌ نویسی دو نفره چیست؟

 

 #  نتیجه گیری

رزومه شما بازتابی از تجربه، تخصص و خلاقیت شماست، بنابراین سرمایه گذاری زمان و انرژی برای درست کردن آن مطمئناً نتیجه خواهد داد. به یاد داشته باشید، تنظیم رزومه خود به گونه ای که شرح شغل را منعکس کند، کلمات کلیدی مرتبط را به کار ببرید و جزئیات تجربی خود را مشخص کنید، رزومه شما را تقویت می کند و در نهایت به شما کمک می کند تا شغل بعدی خود را پیدا کنید.

مطالب مشابه



مونگارد