جنگو در مقابل فلسک؟ کدامیک مناسب شماست؟

امیرحسین بیگدلو 4 ماه قبل

فلسک مقابل جنگو؟ کدام یک از این دو چارچوب پایتون برای ساختن برنامه وب شما بهتر است؟ در حالی که هر دو این چارچوب ها بسیار محبوب هستند، اما از نظر آنچه در چارچوب پیاده سازی می کنند و آنچه برای توسعه دهنده باقی میگذارند، کاملاً متفاوت هستند.

 

Flask یک چارچوب کوچک است که بر سادگی ، مینیمالیسم و کنترل دقیق تمرکز دارد. flask برنامه حداقل را پیاده سازی می کند و توسعه دهنده را از نظر انتخاب ماژول ها و افزونه ها آزاد می کند. از طرف دیگر، جنگو یک رویکرد همه جانبه "شامل باتری ها" را اتخاذ می کند، که یک پنل مدیریتی، ORM (نگاشت رابطه ای شی)، رابط های پایگاه داده و ساختار دایرکتوری را مستقیماً ارائه می دهد.

 

بنابراین با در نظر گرفتن این موضوع، چگونه تصمیم می گیرید که کدام گزینه بهتر برای برنامه شما باشد؟ در اینجا، ما به جوانب مثبت و منفی Flask و Django نگاهی می اندازیم، سپس بررسی می کنیم که کدام فریمورک در موارد مختلف بهترین گزینه است، تا همه چیز را برای تصمیم گیری درست و ایجاد یک برنامه موفق به شما ارائه دهیم.

دوره پیشنهادی: دوره آموزش Flask

 

# مزایا و معایب جنگو و فلسک

قبل از اینکه ببینیم آیا Flask یا Django در موارد خاص مناسب تر است، بیایید نگاهی به جوانب مثبت و منفی هر چارچوب داشته باشیم.

مزایا و معایب فلسک و جنگو

 

+ سرعت توسعه

جنگو برای توسعه سریع برنامه های وب پیچیده ایجاد شده است. توسعه دهندگان به طور کامل از توانایی خود استفاده می کنند، تمام ابزارهایی را که برای پیاده سازی و توسعه برنامه های وب  مقیاس پذیر، قابل اعتماد و قابل نگهداری، در زمان رکورد نیاز دارند، در اختیار دارند. سادگی Flask همچنین به توسعه دهندگان با تجربه اجازه می دهد تا برنامه های کوچکتر را در بازه های زمانی کوتاه ایجاد کنند.

 

+  منحنی یادگیری

برای کسانی که قبلاً با پایتون یا چارچوب های وب آشنایی ندارند، عموماً پذیرفته شده است که جنگو دارای منحنی یادگیری کمی تندتر از Flask است. اگر نیاز دارید تیم توسعه خود را در میانه مراحل تغییر دهید، یا برنامه را با تیم جدیدی پس از اتمام پروژه مقیاس دهید، جنگو مزایایی را ارائه می دهد. توسعه دهندگان جدید و با تجربه باید بتوانند معماری و قراردادهای پروژه را به راحتی در جنگو درک کنند، بجای اینکه پروژه ای را که در Flask ایجاد شده است به عهده بگیرند.

 

+ انعطاف پذیری و کنترل

یکی از بزرگترین نقاط قوت فلسک ، مینیمالیسم و سادگی آن است. بدون محدودیتی، توسعه دهنده می تواند همه چیز را دقیقاً همانطور که می خواهد پیاده سازی کند، با استفاده از طیف وسیعی از کتابخانه ها و افزونه های خارجی، و آن را انعطاف پذیر و قابل توسعه می کند. از سوی دیگر، جنگو، با ویژگی ها و ماژول های داخلی، آزادی و کنترل بسیار کمتری را ارائه می دهد.

مقاله پیشنهادی: بازبینی فریمورک جنگو - مزایا و معایب

+ جامعه

یکی از مزایای اصلی جنگو این است که دارای یک جامعه توسعه دهندگان فعال است. این بدان معناست که اگر به کمک نیاز دارید، یا زمانی که مقیاس بندی برنامه شما فرا رسیده است، با یافتن توسعه دهندگان دیگر برای پیوستن به آنها و شروع به مشارکت، به علاوه تعداد زیادی محتوای مفید که قبلاً در حوزه عمومی قرار گرفته است، کار راحت تری خواهید داشت. جامعه Flask در حال حاضر چندان بزرگ نیست و بنابراین دستیابی به اطلاعات ممکن است دشوارتر باشد.

 

+ بلوغ

جنگو یک چارچوب بسیار بالغ است که اولین نسخه خود را در سال 2005 دیده است. این بدان معناست که افزونه ها و برنامه های شخص ثالث متعددی را پوشش می دهد که طیف وسیعی از نیازها را پوشش می دهد. در مقایسه، فلسک بسیار جوانتر است، زیرا در سال 2010 معرفی شد، بنابراین گزینه های کاملاً یکسانی در اختیار ندارد.

 

 

# فلاسک یا جنگو؟ کدام فریمورک برای توسعه برنامه شما بهترین است

هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه چه فریم ورکی برای برنامه شما بهتر عمل می کند و همچنین مزایا و معایب هر چارچوب ، مهم است که نیازهای فردی پروژه خود را در نظر بگیرید:

انتخاب بین فلسک و جنگو

 

+ اندازه پروژه

اندازه پروژه شما نقطه شروع خوبی برای انتخاب یک چارچوب است. Flask بیشتر برای برنامه های کوچکتر و کمتر پیچیده مناسب است، در حالی که Django برای برنامه های بزرگتر، پیچیده تر و با بار زیاد طراحی شده است. رشد آینده پروژه شما نیز باید در نظر گرفته شود. در حالی که Flask انعطاف پذیر و بسیار توسعه پذیر است، شما باید آمادگی لازم را برای ایجاد بیشتر قابلیت ها توسط خودتان را داشته باشید. جنگو، از طرف دیگر ، مقیاس بندی آن آسان تر است زیرا امکانات کاملی را در اختیار شما قرار میده.

 

+ ساختار

ساختار برنامه شما ممکن است تعیین کند که باید از چه چارچوبی استفاده کنید. اگر به ابزارها و کتابخانه های خاصی نیاز دارید، یا می خواهید یک چارچوب بسیار قابل تنظیم داشته باشید، Flask بهترین انتخاب خواهد بود. اما، اگر به تنظیمات دانه ای که Flask اجازه می دهد احتیاج ندارید، Django با بیشمار ویژگی های داخلی و پیش فرض های معقول، در وقت و هزینه شما در زمان توسعه صرفه جویی می کند.

 

+ نوع پروژه

انواع خاصی از برنامه ها برای هر فریمورک بهتر عمل می کنند:

 

- جنگو به خوبی از عهده فروشگاه آنلاین برمی‌آید، زیرا این چارچوب شامل ماژول های تجارت الکترونیک است و امکانات ORM باید کافی باشد.

- رسانه های آنلاین برای جنگو مناسب خواهند بود زیرا این هدفی است که در ابتدا جنگو برای آن ایجاد شده است.

- یک برنامه ساده با محتوای ایستا می تواند با Flask ایجاد شود زیرا تمام قابلیت های مورد نیاز را فراهم می کند و زمینه گسترده ای برای سفارشی سازی فراهم می کند ، در حالی که یک برنامه پیچیده با محتوای پویا با استفاده از Django بهتر توسعه می یابد.

 

 

# انتخاب چارچوب مناسب پایتون

هنگام مقایسه Flask و Django ، هدف این نیست که اعلام کنیم که یک فریمورک بهتر از دیگری است. در عوض، بررسی نکات کلیدی است که به شما امکان می دهد تصمیم گیری آگاهانه، نیازهای پروژه شخصی خود بگیرید.

دوره پیشنهادی: دوره اول آموزش پروژه محور پایتون

هر دو چارچوب برای توسعه سریع برنامه های وب مناسب هستند ، اگرچه Django دارای منحنی یادگیری تندتری است. Flask بیشترین انعطاف پذیری را از نظر سفارشی سازی ارائه می دهد، با این حال Django دارای تعداد بیشتری از کاربران موجود است و بنابراین پشتیبانی بیشتری را ارائه می دهد.

 

نکته اصلی که هنگام انتخاب یک چارچوب باید به خاطر داشته باشید این است که آنها یک راه حل واحد نیستند. نیازهای فردی پروژه باید اولویت داشته باشد. اندازه برنامه ای را که می خواهید بسازید به علاوه رشد آینده، میزان سفارشی سازی مورد نیاز و نوع برنامه ای که در حال ساخت آن هستید در نظر بگیرید.

 

اگر مقاله بالا را دوست داشتید، پیشنهاد میکنیم به مطالب زیر هم سر بزنید:

مقایسه پایتون و نودجی‌اس

دوره های آموزش پروژه محور و پیشرفته پایتون

چقدر زمان میبرد تا پایتون را یاد بگیریم؟

ویدیو آموزش برنامه‌نویسی شی گرا در پایتون

مطالب مشابه



مونگارد