مقایسه فریمورک های Flask و FastApi پایتون

امیرحسین بیگدلو 5 ماه قبل

Flask و FastAPI میکرو فریمورک های محبوب پایتون هستند که برای ساخت وب سایت ها یا برنامه های کاربردی در مقیاس کوچک استفاده می شوند. اگرچه FastAPI یک چارچوب جوان‌تر است، اما در حال حاضر توسعه‌دهندگان بیشتری در پروژه‌های جدید خود از آن استفاده میکنند. آیا این فقط یک حباب است یا FastAPI برتر از Flask است؟ ما مقایسه‌ای از مزایا و معایب کلیدی Flask و FastAPI را آماده کرده‌ایم تا به شما کمک کنیم بهترین انتخاب را برای برنامه بعدیتان انتخاب کنید.

 

دوره پیشنهادی: دوره آموزش fast-api

 

 

# فریمورک FastApi چیست؟

FastAPI یک چارچوب توسعه وب برای Python 3.6 و نسخه های جدیدتر است. در سال 2018 به عنوان یک چارچوب متن باز ساخته شده بر روی Starlette منتشر شد و از annotationهای پایتون استفاده می کند. این فریم ورک در درجه اول برای ساخت برنامه های کاربردی وب سریع و Rest API استفاده می شود.

 

FastAPI بر روی رابط دروازه سرور ناهمزمان (ASGI) وب سرور Uvicorn ساخته شده است، اما شما همچنین می توانید برنامه های کاربردی Web Server Gateway Interface (WSGI) را با استفاده از میان افزار مربوطه نصب کنید. در حال حاضر توسط Uber، Microsoft، Explosion AI و دیگران استفاده می شود.

 

فریمورک fastapi چیست

 

# مزایای فریمورک FastApi

FAstAPI عملکرد بالایی دارد، از همزمانی(concurrency) به راحتی پشتیبانی میکند و یک سیستم تزریق وابستگی ساده و کاربردی را ارائه می دهد. اعتبار سنجی داده های داخلی مزیت دیگری است که باید در نظر گرفته شود.

 

+ کارایی فوق‌ العاده

اگر بخواهیم یک ویژگی را نام ببریم که FastAPI حتما با آن Flask را شکست می دهد، آن عملکرد(performance) است. FastAPI در واقع به عنوان یکی از سریع ترین چارچوب های وب پایتون شناخته می شود. در واقع، تنها Starlette و Uvicorn که FastAPI بر روی آنها ساخته شده است، سریعتر هستند. این عملکرد برتر دقیقاً توسط ASGI فعال شده است که به لطف آن FastAPI از کد همزمان و ناهمزمان پشتیبانی می کند. این با اعلام نقاط پایانی با سینتکس async def به دست می آید.

 

+ پشتیبانی از همزمانی

قبلاً اجرای برنامه نویسی همزمان در پایتون بسیار سخت بود تا اینکه Async I/O به پایتون 3.4 اضافه شد. با FastAPI، همزمانی را می توان به راحتی بدون نگرانی در مورد حلقه رویداد یا مدیریت async/wait پیاده سازی کرد. توسعه دهندگان به سادگی می توانند از طریق تابع async def هرجا که مناسب بدانند، اولین تابع مسیر را به عنوان coroutines اعلام کنند و سپس نقاط خاصی را از طریق await اعلام کنند.

 

دوره پیشنهادی: دوره آموزش رایگان زبان پایتون

+ پشتیبانی تزریق وابستگی

FastAPI یک سیستم تزریق وابستگی ساده و با استفاده آسان را ارائه می دهد. تزریق وابستگی، روشی ترکیبی برای اعلام اجزای ضروری مورد نیاز برای اجرای صحیح کد. این روشی برای دستیابی به وارونگی کنترل است که ماژولار بودن کد را افزایش می دهد و سیستم را مقیاس پذیرتر می کند. در FastAPI، توسعه دهندگان می توانند به سادگی وابستگی های مربوطه را در توابع عملیات مسیر اختصاص داده شده به نقاط انتهایی API اعلام کنند.

 

+ مستندات داخلی اتوماتیک

FastAPI یک سیستم مستند خودکار بسیار مفید را ارائه می دهد. این یک رابط کاربری مبتنی بر مرورگر ارائه است که به صورت تعاملی یک API را مستند می‌کند که توسط Swagger UI GUI پشتیبانی می‌شود.

 

از طرف دیگر، توسعه‌دهندگان می‌توانند به سادگی redoc را تایپ کنند تا اسناد جایگزین شامل تمام نقاط پایانی فهرست شده را به دست آورند. این اسناد همیشه به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که به راحتی برنامه را برای دیگران توضیح دهند، استفاده از Backend را برای مهندسین فرانت اند آسان تر می کند و هنگام آزمایش نقاط انتهایی API راحتی بیشتری را اضافه می کند.

 

+ اعتبارسنجی داخلی

این یک مزیت بزرگ است - اعتبار سنجی داده های داخلی به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا با پرش از تأیید اعتبار یک کد فشرده ایجاد کنند. می تواند انواع داده های نامعتبر را در طول اجرا شناسایی کند و دلیل ورودی نامناسب را در قالب JSON برمی گرداند.

 

FastAPI از کتابخانه Pydantic برای این منظور استفاده می کند، که فرآیند اعتبار سنجی را بسیار ساده می کند و تایپ سریعتر را نسبت به دستی تضمین می کند. همچنین می تواند اشکالات را کاهش دهد و نویسندگان FastAPI ادعا می کنند که خطاهای توسعه دهندگان را تا 40٪ کاهش می دهد.

 

ویدیو پیشنهادی: آموزش annotations در پایتون

 

# معایب فریمورک FastApi

شما باید عدم وجود سیستم امنیتی داخلی و جامعه کوچک توسعه دهندگان را در نظر بگیرید.

 

+ عدم وجود سیستم امنیتی داخلی

FastAPI یک سیستم امنیتی داخلی ارائه نمی دهد. در عوض، یک ماژول fastapi.security برای مکانیسم های امنیتی ارائه می دهد. در عین حال، از OAuth2.0 پشتیبانی می کند.

 

+ جامعه کوچک توسعه دهندگان

FastAPI نسبتاً جدید است (8 سال جوانتر از Flask)، به این معنی که جامعه آن هنوز نسبتاً کوچک است و مواد آموزشی موجود برای این چارچوب هنوز محدود است. پس از جستجو، متوجه خواهید شد که تنها چند کتاب، راهنما یا آموزش در دسترس است. در عین حال، محبوبیت آن در حال افزایش است، بنابراین ممکن است در سال های آینده تغییر کند.

 

دوره پیشنهادی: دوره اول آموزش فلسک

 

# فریمورک Flask چیست؟

Flask یک فریمورک میکرو وب است که برای پایتون نوشته شده است. flask سبک وزن و منبع باز است و یک هسته کوچک و به راحتی قابل توسعه را ارائه می دهد. در درجه اول برای توسعه برنامه های کاربردی وب مینیمالیستی و Rest API ها استفاده می شود.

 

Flask در سال 2010 به عنوان یک فریمورک بر اساس Werkzeug و Jinja2 منتشر شد. این بر روی رابط دروازه وب سرور (WSGI) ساخته شده است. می توانید از سرور ASGI با Flask استفاده کنید، اما باید از میان افزار WSGI به ASGI استفاده کنید.

 

چارچوب فلسک از توسعه REST از طریق برنامه های افزودنی پشتیبانی می کند، به عنوان مثال. Flask-RESTful، Flask-Classful، Flask-RESTPlus و غیره. برای ساختن سیستم‌های تجارت الکترونیک، ربات‌های رسانه‌های اجتماعی یا سایت‌های استاتیک عالی است. برای نرم افزارهای سازمانی با بار بالا مناسب نیست.

 

Flask در حال حاضر توسط Netflix، Lyft یا Zillow استفاده می شود. این محبوب ترین چارچوب توسعه پایتون برای مبتدیان در نظر گرفته می شود.

 

فریمورک flask چیست

 

# مزایای فریمورک Flask

با Flask می توانید برنامه های کاربردی مقیاس پذیر بسازید. مزیت دیگر این است که Flask انعطاف پذیری بالایی دارد.

 

+ مناسب برای ساخت برنامه‌های مقیاس پذیر

برنامه های فلسک به راحتی و به طور گسترده مقیاس پذیر هستند. این فریم ورک از ایجاد برنامه‌های پیچیده پشتیبانی می‌کند و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا به راحتی قابلیت‌های جدید را اضافه کنند و در صورت نیاز از موارد استفاده کنند. بنابراین فلسک یک گزینه عالی برای مشاغلی است که در حال شروع کوچک هستند و قصد دارند راه حل جدید خود را در سال های آینده توسعه دهند.

 

+ منابع فراوان موجود

فلسک بیش از یک دهه است که مورد استفاده قرار گرفته است، بنابراین تعداد زیادی منابع پشتیبانی دارد. افزونه‌های زیادی در دسترس هستند و جامعه Flask نیز به خوبی ایجاد شده است - می‌توانید GitHub را برای اطلاعات مفید بررسی کنید. این امر یادگیری را برای افرادی که خود شروع می کنند آسان می کند.

 

دوره پیشنهادی: دوره ساخت وبلاگ با فلسک

 

+ انعطاف پذیری بالا

مطمئناً توسعه‌دهندگان از این واقعیت لذت خواهند برد که بیشتر بخش‌های Flask را می‌توان تغییر داد، که در مورد اکثر چارچوب‌های توسعه دیگر بسیار نادر است. این یکی از بزرگترین مزایای فلسک است. به دلیل این انعطاف پذیری و ماهیت مینیمالیستی، می توانید به راحتی روند پروژه های خود را تغییر دهید و در عین حال ساختار کلی را ثابت نگه دارید. Fast API در مورد کد و طرح‌بندی نیز انعطاف‌پذیر است، با این حال، Flask حتی انعطاف‌پذیرتر است.

 

+ امنیت

Flask ممکن است یک چارچوب مینیمالیستی باشد، اما برای رسیدگی به نگرانی های امنیتی رایج مانند امنیت CSRF، XSS یا JSON به خوبی مجهز است. توسعه‌دهندگان می‌توانند از افزونه‌های ثالث مانند Flask-Security نیز بهره ببرند، اما باید توجه داشته باشند که افزودن آنها می‌تواند منجر به کاهش عملکرد شود. با این حال، توسعه‌دهندگان باید همیشه این افزونه‌ها را با دقت ارزیابی کنند و به یاد داشته باشند که آنها را به‌صورت دستی به‌طور منظم و هر زمان که آسیب‌پذیری کشف شد، به‌روزرسانی کنند.

 

مقاله پیشنهادی:‌ ایجاد پسورد ایمن با bcrypt پایتون

 

# معایب فریمورک Flask

عدم پشتیبانی از ناهمزمانی و اینکه Flask از ماژول های شخص ثالث استفاده می کند را در نظر بگیرید که ممکن است تأثیر منفی بر امنیت داشته باشد.

 

+ عدم پشتیبانی از همزمانی

Flask برای سرویس‌های WSGI مانند Gunicorn توسعه داده شده است و بنابراین پشتیبانی همگام بومی را ارائه نمی‌دهد. این بدان معنی است که پرس و جوهای طولانی مدت ممکن است در واقع برنامه را مسدود کنند. یک REST API ساخته شده با Flask می تواند تعداد کمتری از کاربران را مدیریت کند. در مجموع، هر درخواستی به نوبت رسیدگی می شود که زمان بیشتری را می طلبد.

 

+ ماژول ها

Flask از ماژول های ثالث استفاده می کند و این باعث افزایش خطر نقض امنیت می شود. اعمال ماژول ها به این معنی است که فرآیند توسعه تنها بین توسعه دهنده و فریم ورک نیست. اگر یک ماژول مخرب استفاده شود، عواقب آن می تواند شدید باشد، بنابراین برنامه نویسان باید توجه بیشتری به مکانیسم های امنیتی داشته باشند.

 

+ عدم وجود اعتبارسنجی داخلی داده

اعتبار سنجی داده در Flask وجود ندارد، به این معنی که توسعه دهندگان می توانند هر نوع داده، از جمله رشته ها یا اعداد صحیح را ارسال کنند. افزونه هایی وجود دارند که می توانند این کمبود را جبران کنند، به عنوان مثال. Flask-Marshmallow یا Flask-inputs. از طرف دیگر، توسعه‌دهندگان می‌توانند یک اسکریپت اعتبارسنجی برای ورودی‌های داده اضافه کنند، اما این به تلاش بیشتری نیاز دارد.

 

مقایسه flask و fastapi

 

# انتخاب بین flask و fastapi

هم Flask و هم FastAPI می توانند به سرعت وب سرورها و برنامه های علم داده را در پایتون راه اندازی کنند. آنها در هنگام استقرار به همان میزان تلاش نیاز دارند. چگونه تصمیم بگیرید که کدام چارچوب برای پروژه بعدی شما بهتر است؟

 

وقتی سرعت و عملکرد در درجه اول اهمیت قرار دارند، FastAPI بهترین انتخاب است. اگر در حال ساخت CDN خود هستید و انتظار ترافیک قابل توجهی دارید، این چارچوب جدیدتر را انتخاب کنید. با FastAPI، شما فقط می توانید فریم ورکی را که از قبل بر اساس تکنولوژی پیشرفته ساخته شده است دانلود و استفاده کنید و بهره مندی از الگوی پروژه به شما در صرفه جویی در زمان کمک می کند.

 

هنگامی که در حال ساخت API هستید، FastAPI انتخاب بهتری نسبت به Flask خواهد بود، به خصوص زمانی که میکروسرویس ها در نظر گرفته شوند. تنها استدلال برای انتخاب Flask در این مورد این است که سازمان شما از قبل ابزارهای زیادی بر روی آن چارچوب ساخته شده باشد.

 

در مقابل، زمانی که نیاز به ساخت یک میکروسرویس ساده با چند نقطه پایانی API دارید، Flask را انتخاب کنید. همچنین یک گزینه عالی برای ساخت مدل های یادگیری ماشین و نمونه های اولیه برنامه های کاربردی وب با پشتوانه علم داده است.

 

همچنین، اگر می‌خواهید برنامه‌ای بسازید که از کوچک شروع می‌شود، اما پتانسیل رشد سریع و در جهت‌هایی را دارد که هنوز به طور کامل کار نکرده‌اید، پس Flask یک انتخاب ایده‌آل است. استفاده از آن ساده است، به لطف تنها تعداد انگشت شماری وابستگی، به نرمی اجرا می شود، حتی با ادامه مقیاس.

مطالب مشابه



مونگارد