وظایف یک مدیر سیستم(sysadmin) چیست؟

امیرحسین بیگدلو 4 ماه قبل

مدیران سیستم که به عنوان sysadmin نیز شناخته می‌شوند، متخصصان فناوری اطلاعات (IT) هستند. این افراد مطمئن میشوند که عملکرد سیستم‌های رایانه‌ای نیازهای سازمان را برآورده کنند. Sysadmin ها از سرورها و شبکه های کامپیوتری، پشتیبانی، عیب یابی و نگهداری می کنند.

 

دوره پیشنهادی: دوره آموزش Nginx

 

 #  مدیر سیستم چیست؟ شرح وظایف

شرح شغل sysadmin شامل موارد زیر است:

 

مدیریت سیستم های ویندوز، لینوکس یا مک

  • ارتقا، نصب و پیکربندی نرم افزارهای کاربردی و سخت افزار کامپیوتر
  • عیب یابی و ارائه پشتیبانی فنی به کارکنان
  • ایجاد و مدیریت مجوزهای سیستم و حساب های کاربری
  • انجام تست های امنیتی منظم و نظارت بر امنیت
  • نگهداری شبکه ها و فایل سیستم های شبکه

 

برخی از سازمان ها ممکن است از مدیر سیستم و مدیر شبکه به جای یکدیگر استفاده کنند و مسئولیت های زیادی وجود دارد که همپوشانی دارند. اما از نظر فنی یک تفاوت وجود دارد. مدیریت سیستم بر روی سرورها و سیستم‌های کامپیوتری تمرکز دارد، در حالی که مدیران شبکه به طور خاص با وظایف و تجهیزات مرتبط با شبکه مانند راه‌اندازی مسیریابی(router)، آدرس‌های IP و نگهداری شبکه‌های محلی (LAN) کار می‌کنند.

 

اگر در یک سازمان کوچک هستید، این مسئولیت ها ممکن است به یک نقش تقسیم شوند، در حالی که سازمان های بزرگتر ممکن است آنها را متمایز کنند. از آنجایی که سیستم‌ها و شبکه‌ها اغلب در هم تنیده هستند، دیدن شرح وظایفی که به دانش هر دو نیاز دارد، نادر نیست.

 

در حالی که از sysadmin ها انتظار نمی رود به اندازه یک مهندس نرم افزار کد بنویسند، این نقش به نوشتن اسکریپت کوچک نیاز دارد. لازم نیست متخصص باشید، اما درک مفاهیم پشت زبان‌هایی مانند PowerShell، Bash، JavaScript و SQL می‌تواند شما را به یک نامزد رقابتی‌تر تبدیل کند. ‏

 

متداول‌ترین مدرک سطح ورودی برای sysadmins مدرک لیسانس است، اگرچه برخی از کارفرمایان نامزدهای واجد شرایط را بدون مدرک یا مدرک کاردانی استخدام می‌کنند. در حالی که می‌توان بدون مدرک شغلی به‌عنوان مدیر سیستم گرفت، با داشتن مدرک، کسب شغل در موضوعاتی مانند علوم کامپیوتر، شبکه، یا IT می‌تواند فرصت‌های بیشتری را ایجاد کند.‎

 

دوره پیشنهادی: دوره آموزش لینوکس(linux)

 

 #  حقوق یک مدیر سیستم چقدر است؟

طبق دفتر آمار کار ایالات متحده (BLS) میانگین حقوق پایه یک مدیر سیستم در ایالات متحده در سال 2020، 84810 دلار بود. دستمزدها بسته به تجربه و هزینه زندگی در جایی که در آن قرار دارید می تواند متفاوت باشد.

 

انتظار می رود استخدام مدیران سیستم های کامپیوتری از سال 2020 تا 2030 پنج درصد رشد کند که کمی کندتر از میانگین برای همه مشاغل است.

 

در ایران، بسته به تجربه‌ sysadmin میتوانید حقوقی بین 8 میلیون تا 16 میلیون را انتظار داشته باشید.

 

دوره پیشنهادی: دوره آموزش shell scripting

 

 #  چطور مدیر سیستم شویم؟

تبدیل شدن به یک مدیر سیستم مستلزم یادگیری برخی از مهارت های تخصصی است. کسب گواهینامه می تواند تجربه لازم را برای شما به ارمغان بیاورد و رزومه شما را ارتقا دهد.

 

  • دانش عمیق از سیستم عامل: چه ویندوز، لینوکس یا مک باشد، مدیران استخدام معمولاً به دنبال شایستگی در مدیریت سیستم عامل مورد استفاده در شرکت خود هستند. سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس به طور گسترده مورد استقبال قرار گرفته‌اند و برای شروع سیستم‌های خوبی هستند، اگرچه بهتر است بررسی کنید که آیا صنعت شما یکی را بر دیگران ترجیح می‌دهد یا خیر.

 

  • آشنایی با سخت افزار: کارکردن دستگاه های فیزیکی - مانند سرورها یا چاپگرها - بخش مهمی از کار یک مدیر سیستم خواهد بود.

 

  • مهارت‌های رایانش ابری: آشنایی با برنامه‌های کاربردی ابری مانند Office365، Google Cloud Platform و AWS می‌تواند به شما در روند استخدام کمک کند.

 

  • دانش شبکه: توانایی راه اندازی و نگهداری شبکه های محلی (LAN) و شبکه های گسترده (WAN)، علاوه بر راه اندازی ویژگی های امنیتی شبکه مانند فایروال ها، اغلب از مدیران سیستم انتظار می رود. این ممکن است اغلب در شرکت‌های کوچک‌تر اتفاق بیفتد، جایی که از متخصصان فناوری اطلاعات انتظار می‌رود کارهای زیادی را انجام دهند.

 

  • مهارت های ارتباطی و بین فردی: علاوه بر کار در یک تیم، اغلب از sysadmin ها انتظار می رود که به سایر کارمندانی که دانش فنی مشابهی ندارند کمک کنند. توانایی برقراری ارتباط خوب بخش مهمی از وظایف روزانه موفق یک مدیر سیستم خواهد بود.

 

 

منبع: coursera

مطالب مشابه



مونگارد