streaming چیست؟

امیرحسین بیگدلو 4 ماه قبل

 

 #  Streaming به چه معنی است؟

استریم نوعی فناوری رسانه ای است که محتوای ویدیویی و صوتی را به دستگاه متصل به اینترنت شما ارائه می دهد. این به شما امکان می دهد در هر زمانی که بخواهید، بدون توجه به برنامه ارائه دهنده، به محتوا (تلویزیون، فیلم، موسیقی، پادکست) در رایانه یا دستگاه تلفن همراه دسترسی داشته باشید.

 

استریم یک نیروی اساسی برای تغییر نحوه دسترسی به محتوای رسانه است. در گذشته های نه چندان دور، همه ما مجبور بودیم برای دریافت اخبار و سرگرمی های خود به سرویس های پخش متکی باشیم. ما از رادیو و تلویزیون برای دریافت هر آنچه که یک ایستگاه برای پخش انتخاب می‌کرد استفاده می‌کردیم و برنامه‌هایی را که آنها تصمیم می‌گرفتند در برنامه خود بفرستند گوش می‌دادیم.

 

همه چیز با اینترنت تغییر کرد. اکنون می‌توانیم موسیقی، اخبار، برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های مورد نظر خود را در هر زمان و هر کجا که بخواهیم مصرف کنیم. و ما می‌توانیم این کار را تقریباً از هر دستگاهی که می‌خواهیم انجام دهیم: تلفن هوشمند، تبلت، رایانه و حتی تلویزیون.

 

همه اینها با استریم امکان پذیر شده است. فناوری stream تفاوت اساسی در نحوه توزیع محتوا را نشان می دهد. تماشای فیلم در رایانه یا گوش دادن به پادکست در تلفن همراه خود را برای شما آسان می کند هر زمان که دوست داشتید. بهتر از همه، لازم نیست برای پخش یک فیلم چیز خاصی بدانید. با لمس یک دکمه در دسترس است.

 

مقاله پیشنهادی: SELinux چیست؟

 

 #  تفاوت Stream و Download چیست؟

استریم از چند جهت مهم با دانلود متفاوت است. دانلود به معنای انتقال فایل ها از یک منبع به رایانه شخصی شما (یا نوع دیگری از دستگاه) است. این فرآیند منجر به فایلی می شود که در رایانه شما ذخیره می شود.

 

مانند stream، هر زمان که بخواهید می توانید به یک فایل بارگیری شده دسترسی داشته باشید. برخلاف stream، برای دسترسی به فایل پس از بارگیری نیازی به اتصال اینترنتی فعال ندارید.

 

از طرف دیگر، زمانی که یک فایل را دانلود می کنید، باید فضای ذخیره سازی کافی برای نگهداری کل فایل در دسترس داشته باشید. یک فیلم معمولی با کیفیت بالا (HD) حدود 4 گیگابایت تا 5 گیگابایت فضای روی هارد دیسک رایانه یا دستگاه تلفن همراه مصرف می کند. این می تواند فضای ذخیره سازی دستگاه را به سرعت پر کند. در مقابل، اگر یک فیلم را استریم می کنید، نیازی به ذخیره فایل ندارید، بنابراین به آن همه ظرفیت ذخیره سازی نیاز ندارید.

 

یکی دیگر از مشکلات دانلود این است که تا زمانی که دانلود به پایان نرسد شما نمی توانید شروع به تماشا یا گوش دادن به یک فایل کنید. اگر اتصال اینترنت با پهنای باند سریع دارید، مشکلی نیست، اما در یک سرویس کندتر می تواند خسته کننده باشد. بارگیری یک فیلم معمولی HD با اتصال 50 مگابیت بر ثانیه نه دقیقه طول می کشد، اما با یک سرویس 5 مگابیت بر ثانیه تقریباً یک ساعت و ربع می شود.

 

مقاله پیشنهادی: ویروس کامپیوتری چیست؟

 

 #  Buffer چیست؟

پخش‌کننده‌های رسانه چند ثانیه بیشتر از stream بارگیری میکند تا در صورت قطع اتصال، ویدیو یا صدا به پخش ادامه دهد. مثلا فکر کنید که در حال تماشای یک ویدیو 20 دقیفه‌ای هستید و تا دقیقه 13 تماشا کرده‌اید. بخش کننده ویدیو را تا مثلا دقیقه 14 بارگیری میکند. این به عنوان بافر شناخته می شود. بافر تضمین می کند که ویدیوها می توانند روان و پیوسته پخش شوند. با این حال، از طریق اتصالات آهسته، یا اگر یک شبکه تأخیر زیادی داشته باشد، یک ویدیو ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا بافر شود.

 

 

 #  Streaming چطور کار میکند؟

فناوری استریم در واقع چگونه کار می کند؟ در رسانه های پخش(broadcast)، صداها و تصاویر در امواج رادیویی رمزگذاری می شوند و سپس توسط گیرنده های رادیویی یا تلویزیونی رمزگشایی می شوند. stream در اینترنت متفاوت عمل می کند.

 

یک کانال باز بین منبع و مقصد وجود ندارد. در عوض، منبع، داده ها را در بسته های کوچک دسته بندی می کند و آنها را از طریق اینترنت ارسال می کند. این مشابه چیزی است که هنگام ارسال ایمیل یا ارسال چیزی در یک وب سایت اتفاق می افتد. این بسته‌های جداگانه می‌توانند با نرخ‌های متفاوتی از مبدا به دستگاه شما سفر کنند. هر یک برچسب گذاری شده است تا دستگاه شما بتواند آنها را به ترتیب صحیح مرتب کند.

 

هنگامی که دستگاه شما تعداد کافی از این بسته ها را در ردیف قرار داد و آماده پخش شد، شروع به پخش محتوا می کند. این فرآیند به بافر(buffer) معروف است. اگر اتصال اینترنت شما به اندازه کافی سریع نباشد تا بسته ها را قبل از نیاز به موقع دریافت کند، ممکن است محتوای شما به درستی پخش نشود. (به «مشکلات پخش stream» در پایین همین صفحه مراجعه کنید.)

 

توجه داشته باشید که بافر کردن با دانلود تدریجی(progressive downloading) متفاوت است. این اصطلاح به برخی از دانلودها اشاره دارد که به شما امکان می دهند قبل از ذخیره کامل فایل، پخش محتوا را شروع کنید. شما هنوز باید کل فایل را روی دستگاه خود ذخیره کنید و اگر داده ها به سرعت مورد استفاده در پخش بارگیری نشوند، ممکن است با مشکلات مشابهی روبرو شوید.

 

مقاله پیشنهادی: VPN چیست؟

 

 #  مزایای Stream

استریم اینترنتی نحوه مصرف رسانه ها را متحول کرده است. چه در حال بررسی آخرین اخبار، گوش دادن به هنرمندان موسیقی مورد علاقه خود باشیم یا صرفاً با ویدیوهای زیبای توله سگ ها استراحت کنیم، می توانیم با استفاده از رایانه، تبلت یا تلفن هوشمند خود در هر مکان و هر زمان به آن متصل شویم.

 

شما می توانید تقریباً بلافاصله شروع به تماشا یا گوش دادن کنید، بدون اینکه منتظر دانلود یک فایل بزرگ باشید. و از آنجایی که فایل‌ها را در دستگاه خود ذخیره نمی‌کنید، خطر خالی شدن فضای خالی یا قرار دادن کدهای مخرب روی دستگاه شما بسیار کمتر است.

 

علاوه بر این، استریم به شما امکان می دهد رویدادها را به صورت زنده مشاهده کنید، بدون اینکه منتظر بمانید تا داده ها ابتدا ذخیره شوند و سپس در دسترس قرار گیرند.

 

از قطع سیم تا از بین رفتن سی دی صوتی، استریم اینترنت نحوه تعامل ما با انواع رسانه ها را تغییر داده است.

 

مقاله پیشنهادی: پراکسی سرور چیست؟

 

 #  معایب Stream

پخش رسانه ها در اینترنت ممکن است فوق العاده باشد، اما هنوز مواردی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید.

 

همانطور که قبلا ذکر شد، بافر می تواند یک مشکل باشد. اگر داده‌ها کندتر از زمان پخش آن به دستگاه شما برسد، با توقف و شروع جریان با مشکل مواجه خواهید شد، زیرا سیستم باید برای رسیدن به داده‌ها مکث کند. به عنوان مثال، نتفلیکس توصیه می کند که حداقل 5 مگابیت بر ثانیه سرویس اینترنت داشته باشید تا فیلم ها را با کیفیت بالا پخش کنید. اگر اتصال شما کندتر از آن باشد، نتفلیکس وضوح تصویر را کاهش می دهد تا از بافر جلوگیری کند، اما این در مورد همه سرویس های پخش استریم صدق نمی کند. خوشبختانه، مراحلی وجود دارد که می توانید برای انجام آن بردارید.

 

هر زمان که به اطلاعات آنلاین دسترسی پیدا می کنید، باید نگران امنیت باشید. شما دلیلی برای نگرانی در مورد خدمات اصلی مانند آمازون یا Netflix ندارید. با این حال، ممکن است با استفاده از سایت‌های دیگر در معرض خطر قرار بگیرید، بنابراین برای ایمن بودن باید از یک ابزار ضد بدافزار خوب برای محافظت از دستگاه و داده‌های خود استفاده کنید.

مطالب مشابه



مونگارد