10 دلیل برای اینکه باید از لینوکس استفاده کنید

امیرحسین بیگدلو 5 ماه قبل

دلایل زیادی وجود دارد که چرا باید از لینوکس به جای پلتفرم های اختصاصی مانند ویندوز و مک استفاده کنید. در اینجا، ما ده دلیل اصلی را برای شما می آوریم که چرا لینوکس باید توسط کاربران خانگی، موسسات آموزشی و شرکت ها مورد استفاده قرار گیرد.

 

تا چند سال پیش لینوکس عمدتاً برای سرورها استفاده می شد و برای دسکتاپ ها مناسب تلقی نمی شد. اما رابط کاربری و سهولت استفاده آن در چند سال اخیر به طور پیوسته در حال بهبود بوده است. لینوکس امروزه به اندازه کافی کاربرپسند شده است تا جایگزین ویندوز روی دسکتاپ شود.

 

دوره پیشنهادی: دوره آموزش رایگان لینوکس(linux)

 

 1  امنیت بسیار بالا

نصب و استفاده از لینوکس بر روی سیستم شما ساده ترین راه برای مقابله با ویروس ها و بدافزارها است. توسعه دهندگان لینوکس امنیت را در اولویت قرار داده اند و در مقایسه با ویندوز بسیار کمتر در برابر ویروس ها آسیب پذیر است.

 

برنامه ها نمی توانند تغییراتی در تنظیمات و پیکربندی سیستم ایجاد کنند مگر اینکه کاربر به عنوان کاربر اصلی (sudo) وارد سیستم شده باشد. اکثر کاربران به عنوان root وارد نمی شوند. از این رو، آنها نمی توانند آسیب زیادی به سیستم وارد کنند، مگر به فایل ها و برنامه های خود، زیرا بدافزار دانلود شده دارای دسترسی های محدودی خواهد بود. شما می توانید بدون نگرانی در مورد آلوده شدن سیستم خود در اینترنت مرور کنید. با این حال، کاربران می توانند نرم افزار آنتی ویروس ClamAV را در لینوکس نصب کنند تا سیستم خود را ایمن تر کنند.

 

دلیل این سطح امنیتی بالاتر این است که از آنجایی که لینوکس یک نرم افزار متن باز است، کد منبع برای بررسی در دسترس عموم است. تعداد زیادی از توسعه دهندگان در سراسر جهان سورس کد لینوکس را خوانده و مشکلات امنیتی آن را رفع کرده اند.

 

 

 2  پایداری بسیار بالا

سیستم عامل لینوکس بسیار پایدار است و مستعد خرابی نیست. سیستم عامل لینوکس دقیقاً به همان سرعتی که اولین بار نصب شد حتی پس از چندین سال اجرا می شود. بسیاری از ما باید تجربه کرده باشیم که چگونه یک سیستم ویندوز تازه نصب شده چقدر سریع اجرا می شود و همان سیستم پس از حدود شش ماه تا یک سال کند می شود. سپس، تنها گزینه شما در بیشتر مواقع نصب مجدد سیستم عامل ویندوز و همه نرم افزارهای دیگر است.

 

زمان کار برای سرورهای لینوکس بسیار بالا است و در دسترس بودن آن حدود 99.9 درصد است. برخلاف ویندوز، پس از هر به‌روزرسانی یا وصله، نیازی به راه‌اندازی مجدد سرور لینوکس ندارید. به همین دلیل لینوکس دارای بیشترین تعداد سرورهای در حال اجرا در اینترنت است. بر اساس مقاله ای در وب سایت zdnet، مقدار 96.3 درصد از 1 میلیون وب سرور برتر بر روی لینوکس اجرا می شوند. 23 وب سایت از 25 وب سایت برتر بر روی لینوکس اجرا می شوند. دو وب سایت باقی مانده در بیست و پنج سایت برتر، live.com و bing.com هستند که متعلق به مایکروسافت هستند!

 

دوره پیشنهادی: دوره آموزش شل اسکریپت نویسی لینوکس

 

 3  سادگی نگهداری

نگهداری از سیستم عامل لینوکس آسان است، زیرا کاربر می تواند به طور مرکزی سیستم عامل و همه نرم افزارها را به راحتی نصب کند. همه توزیع های لینوکس دارای مخزن نرم افزار مرکزی خود هستند که برای به روز رسانی سیستم و ایمن نگه داشتن آن استفاده می شود. آنها به روز رسانی های منظم را ارائه می دهند و سیستم را می توان بدون راه اندازی مجدد آن به روز کرد. به روز رسانی را می توان به صورت دوره ای و تنها با چند کلیک انجام داد یا حتی کاربران می توانند فرآیند به روز رسانی را خودکار کنند. به روز رسانی سیستم ویندوز در مقایسه با سیستم لینوکس چندان آسان نیست. همچنین، در ویندوز، تمام نرم افزارهای شخص ثالث مانند Acrobat Reader و Firefox باید به صورت جداگانه به روز شوند.

 

مقاله پیشنهادی: آرچ لینوکس چیست و چرا برنامه نویسان عاشق آن هستند؟

 

 4  پشتیبانی از همه سخت افزارها

همه ما می دانیم که با هر نسخه جدید سیستم عامل ویندوز، تعداد زیادی از سیستم های سخت افزاری منسوخ می شوند زیرا مشخصات فنی آنها دیگر برای اجرای آخرین سیستم عامل ویندوز کافی نیست. لینوکس از منابع سیستم بسیار کارآمد استفاده می کند. نصب لینوکس را می توان برای کاربران و برای نیازهای سخت افزاری خاص سفارشی کرد. روش نصب بسیار منعطف است و به کاربران اجازه می دهد ماژول هایی را که می خواهند نصب کنند انتخاب کنند. این به آنها اجازه می دهد لینوکس را حتی بر روی سخت افزارهای قدیمی نصب کنند، بنابراین به استفاده بهینه از تمام منابع سخت افزاری کمک می کند.

 

 

 5  رایگان

لینوکس کاملا رایگان است و کاربران نیازی به پرداخت هزینه ندارند. تمام نرم افزارهای اولیه مورد نیاز یک کاربر معمولی و حتی یک کاربر پیشرفته در دسترس است. ده ها نرم افزار آموزشی تحت لینوکس در دسترس هستند. حتی معادل نرم افزارهای حرفه ای برای ویرایش عکس، ویرایش صدا و ویرایش ویدئو نیز موجود است. کسب‌وکارها می‌توانند بدون هزینه از نرم‌افزار استفاده کنند و بودجه فناوری اطلاعات خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

 

مقاله پیشنهادی: خلاصه‌ای از تاریخچه لینوکس

 

 6  منبع باز

مهمترین جنبه لینوکس این است که کد منبع آن در دسترس است زیرا در دسته بندی FOSS (نرم افزار رایگان و متن باز) قرار می گیرد. جامعه توسعه دهندگان از این سود می برند زیرا اعضای آن آزادی مشاهده و تغییر کد منبع را دارند که در مورد نرم افزارهای اختصاصی که فقط می توانند از آن استفاده کنند صدق نمی کند. چندین کشور در حال توسعه نسخه های لینوکس خود هستند. این در نهایت به این کشورها کمک می کند تا سیستم عامل های خود را برای حوزه های تخصصی یا استراتژیک مانند دفاع، ارتباطات و غیره توسعه دهند.

 

جنگ سایبری نقش مهمی در هر جنگی در آینده خواهد داشت. استفاده از سیستم‌عامل‌های کامپیوتری و نرم‌افزارهای ارتباطی خارجی و آسیب‌دیده می‌تواند در عرض چند روز کشور را چه از نظر نظامی و چه از نظر اقتصادی به زانو درآورد. از این رو، استفاده از ابزارهای FOSS برای امنیت هر کشوری حیاتی است. چندین کشور از جمله چین، روسیه و کوبا در حال توسعه سیستم عامل های خود بر اساس لینوکس هستند.

 

 

 7  سادگی استفاده

بر خلاف تصور عمومی که لینوکس فقط برای گیک ها است، اکنون کاربر پسند شده است و رابط کاربری گرافیکی (GUI) خوبی دارد. تقریباً تمام عملکردهای ویندوز را دارد. رابط کاربری گرافیکی تا حدی توسعه یافته است که بیشتر خواسته های کاربران معمولی می تواند در لینوکس انجام شود، به همان راحتی که در ویندوز انجام می شود، بدون دانستن هیچ دستوری.

 

در صورتی که از برنامه هایی استفاده می کنید که فقط روی ویندوز اجرا می شوند، می توانید Wine (شبیه ساز ویندوز) را نصب کنید که با استفاده از آن می توانید آن برنامه ها را در سیستم لینوکس اجرا کنید.

 

 

 8  قابلیت زیاد سفارشی سازی

کاربران انعطاف پذیری فوق العاده ای در سفارشی سازی سیستم بر اساس نیاز خود دارند. انتخاب های متعددی برای تصاویر پس زمینه، آیکون های دسکتاپ و پنل ها وجود دارد. چندین محیط دسکتاپ برای انتخاب وجود دارد، مانند GNOME، KDE، و غیره. برای هر کاری، از رابط کاربری گرافیکی و مدیریت فایل، تا رایترهای DVD و مرورگرها، حدود چهار تا شش گزینه برای هر کاری در دسترس است.

 

فلسفه لینوکس مبتنی بر استفاده از چندین برنامه کوچک است که هر کدام یک کار را به خوبی انجام می‌دهند. اما این برنامه ها را می توان برای نوشتن برنامه ها و ابزارهای بسیار قدرتمند ترکیب کرد. سیستم عامل لینوکس یک رابط خط فرمان با چندین shell برای انتخاب ارائه می دهد. مدیران سیستم‌ها می‌توانند از رابط قدرتمند خط فرمان لذت ببرند و اسکریپت‌های شل را برای خودکارسازی تعمیرات روتین و کارهای مختلف دیگر بنویسند.

 

مقاله پیشنهادی: تفاوت نرم‌افزار رایگان و منبع باز

 

 9  آموزش

لینوکس می تواند یک ابزار آموزشی فوق العاده برای مدارس و کالج ها باشد زیرا نرم افزار رایگان برای کمک به آموزش در دسترس است. نرم افزار اختصاصی محاسبات مانند MATLAB بسیار گران است. جایگزین هایی مانند Scilab و GNU Octave برای آن وجود دارد. نرم افزار لینوکس در بسیاری از زمینه ها در دسترس است - Celestia و Stellarium برای نجوم، Avogadro و Gabedit برای شیمی، EMBOSS و TreeView X برای زیست شناسی. و ROOT، Octopus و Step برای فیزیک.

 

 

 10  پشتیبانی

پشتیبانی قوی جامعه لینوکس از طریق اینترنت و از طریق انجمن های مختلف انجام میشود. هر سوالی که در انجمن ها مطرح شود معمولاً پاسخ سریعی دریافت می کند زیرا بسیاری از متخصصان داوطلب آنلاین هستند و به دلیل علاقه خود به لینوکس برای حل مشکلات تلاش می کنند. گزینه پشتیبانی پولی نیز برای شرکت های تجاری در دسترس است، شرکت هایی مانند Red Hat و Novell که پشتیبانی 24×7 را برای برنامه ها و خدمات حیاتی ارائه می دهند.

 

مطالب مشابه



مونگارد