تخفیف عضویت ویژه تا 25 اردیبهشت

آرچ لینوکس چیست و چرا برنامه نویسان عاشق آن هستند؟

امیرحسین بیگدلو 5 ماه قبل

توزیع‌های لینوکس به خاطر سادگی و سهولت استفاده خود شناخته می شوند، اما arch linux این مفهوم را به چالش می‌کشد و به کاربران اجازه می‌دهد همه چیز را انتخاب کنند و در عین حال عملکرد سیستم را دست نخورده نگه دارند. برای مبتدیان، این قدرت انتخاب ممکن است آرچ لینوکس را دلهره آور کند، اما برای کاربران پیشرفته لینوکس، بسیار لذت بخش است.

 

آرچ لینوکس به دلایل مختلفی در بین کاربران لینوکس بسیار محبوب است. در این مقاله، اجازه دهید نگاهی به آرچ لینوکس بیندازیم و بفهمیم که چه کسی از استفاده از آن بیشترین سود را می برد.

 

دوره پیشنهادی: دوره آموزش رایگان لینوکس

 

 #  آرچ لینوکس(arch linux) چیست؟

Arch Linux یک توزیع رایگان و منبع باز لینوکس است که به شما قابلیت سفارشی سازی و کنترل بسیار زیادی بر روی دستگاه را می دهد. ساختار سبک و مینیمالیستی Arch دلیل اصلی افزایش محبوبیت آن در جامعه فناوری است.

 

همانطور که از نام آن پیداست، Arch معتقد است که سیستم عامل را به یک صفحه تمیز تبدیل کند که هر تصمیمی به عهده کاربر باشد. هیچ ویژگی قابل توجهی برای توزیع Arch پیدا نخواهید کرد و تمام ویژگی ها را کاربر انتخاب میکند، که این باعث میشود انتقال از هر توزیع لینوکس به آرچ لذت بخش باشد.

 

آرچ لینوکس یک توزیع مستقل لینوکس است که به اصول سادگی، مدرنیته، عملگرایی، مرکزیت کاربر و تطبیق پذیری پایبند است. arch یک توزیع مینیمالیست، سبک و بی‌نظیر است که کاربران حرفه‌ای گنو/لینوکس را هدف قرار می‌دهد. آرچ نگرش DIY را در بین کاربران خود ترویج می کند و بنابراین به شما آزادی می دهد تا سیستم خود را مطابق با نیاز خود تغییر دهید.

 

دوره پیشنهادی: دوره آموزش Nginx

 

 #  آرچ لینوکس چه مزیت هایی دارد؟

در اینجا به چند مزیت آرچ لینوکس اشاره میکنیم:

 

 +  آرچ قابلیت شخصی سازی بسیار بالایی دارد

Arch به عنوان یک سیستم عامل DIY (خودت انجامش بده) شناخته می شود زیرا می توانید هر جزئیات پیچیده را خودتان سفارشی کنید. سیستم عامل کنترل کامل عملکرد خود را از زمان بارگیری تصویر ISO تا اتمام نصب به شما ارائه می دهد.

 

Arch با محیط دسکتاپ بومی خود ارائه نمی شود. برای سهولت در امور و سپردن کنترل در دست کاربر، می‌توانید درباره همه چیز تصمیم بگیرید، از محیط دسکتاپ گرفته تا اجزای مورد نظر بر روی دستگاهتان.

 

به همین دلیل، رویکرد DIY یک ویژگی مفید است که Arch را بسیار سبک و در دسترس می‌کند، زیرا با هیچ نرم‌افزار از پیش نصب‌شده‌ای همراه نیست.

 

 

 +  آرچ جدیدترین ویژگی ها را ارائه میدهد

به‌روزرسانی‌های Arch برای هر کاربری که دوست دارد ویژگی‌های جدید را به محض انتشار امتحان کند، ارائه میدهد. Arch از یک مدل انتشار چرخشی پیروی می کند که به روز رسانی سیستم عامل شما را ساده تر از همیشه می کند.

 

می توانید از دستور زیر برای به روز رسانی توزیع خود به آخرین نسخه استفاده کنید:

pacman -syu

 

نصب به‌روزرسانی‌ها آسان است و شامل آخرین ویژگی‌هایی است که با جدیدترین نسخه ارائه می‌شود.

 

دوره پیشنهادی: دوره آموزش شل اسکریپت نویسی(shell scripting)

 

 +  آرچ مخزن AUR را دارد

Arch User Repository یک مخزن جامعه محور برای پکیج های لینوکس است که توسط کاربران توسعه یافته است. این یک کتابخانه عظیم از پکیج های نصب مربوط به Arch Linux دارد.

 

قابل ستایش ترین قسمت این است که چندین پکیچ قبل از اینکه به مخازن رسمی Arch اضافه شوند در AUR گنجانده میشوند. این به شما امکان دسترسی به دنیای کاملاً جدیدی از نرم‌افزار را می‌دهد که در غیر این صورت زمان می‌برد تا شما بتوانید آن را از مخزن رسمی نصب کنید.

 

AUR حاوی توضیحات بسته PKGBUILDs است که به کاربر اجازه می دهد یک پکیچ را مستقیماً از منبع با استفاده از makepkg بسازد و آن را با استفاده از مدیر پکیچ نصب کند.

 

 

 +  آرچ یک ویکی کم نظیر دارد

Arch Wiki مستندات آرچ لینوکس است. این به شما کمک می کند تا همه چیزهایی را که باید در مورد توزیع و مسائل مرتبط بدانید پیدا کنید. Arch Linux یکی از مستندترین توزیع‌های لینوکس موجود است. می‌توانید اطلاعاتی در مورد تغییرات اخیر، آخرین اخبار Arch، آمار، درخواست‌ها و موارد دیگر پیدا کنید.

 

 

 +  آرچ همانند یک واسطه عمل میکند

مدیر پکیج آرچ لینوکس pacman نام دارد. عملکرد Pacman به اندازه نام آن منحصر به فرد است. این مدیر بسته به اندازه کافی همه کاره است تا از نصب بسته ها از مخزن Arch و باینری های کامپایل شده از منبع با استفاده از makepkg پشتیبانی کند.

 

Pacman آرچ را به واسطی بین توزیع‌های مختلف تبدیل میکند که به شما امکان می‌دهد بسته‌ها را از مخزن آن‌ها نصب کنید و توزیع‌هایی که به شما امکان می‌دهند باینری‌ها را از منبع کامپایل کنید. به این ترتیب، بدون به خطر انداختن انعطاف پذیری یا سهولت دسترسی، از بهترین های هر دو دنیا لذت می برید.

 

 

 +  آرچ درک شما از لینوکس را بالاتر میبرد

Arch یک تجربه لینوکس واقعی را برای شما فراهم می کند. در حین انجام کارهای روزمره خود می توانید چیزهای جدیدی در مورد لینوکس بیاموزید. مطمئناً باید سعی کنید شبکه را به صورت دستی با استفاده از مدیر شبکه پیکربندی کنید، زیرا این رابط به خودی خود یک درس عالی برای لینوکس است.

 

پروسه نصب، به طور کلی، بسیار متفاوت از توزیع های دیگر است. در حین نصب پشتیبانی از رابط کاربری گرافیکی دریافت نمی کنید. شما فقط از طریق خط فرمان می توانید با توزیع خود ارتباط برقرار کنید. تجربه کلی نرم افزار به ندرت دارای رابط کاربری گرافیکی است که شما را به سمت پذیرش خط فرمان لینوکس برای اجرای دستورات روزانه سوق می دهد.

 

کارهای ساده مانند مدیریت نمایش، chroot و مدیریت شبکه چند راه عالی برای بهبود دانش لینوکس شما هستند. نگران نباشید؛ اگر زمانی در استفاده از Arch گیر کردید، Arch Wiki فوراً به کمک شما می آید.

 

لطفاً توجه داشته باشید که نصب کننده های رابط کاربری گرافیکی برای Arch در دسترس هستند، اما نباید آنها را در نظر بگیرید، به خصوص اگر می خواهید لینوکس را در واقعی ترین شکل ابتدایی آن تجربه کنید.

 

مقاله پیشنهادی: رمزگذاری و رمزگشایی فایل ها با GPG در لینوکس

 

 #  آیا آرچ لینوکس برای مبتدی ها مناسب است؟

به‌عنوان یک مبتدی، شروع با Arch برابر است با سوار شدن بر گاو نر در رودئو در حالی که یک رودئو آماتور هستید.

 

Arch هیچ پیشفرضی ندارد و هیچ انتخاب از پیش تعریف شده ای در زمان نصب ارائه نمی دهد. این یک ویژگی عالی برای یک کاربر ماهر لینوکس است، زیرا مجموعه کاملی از افق های جدید را برای شخصی سازی باز می کند. همین بیت برای یک تازه کار به یک تهدید تبدیل می شود، زیرا کارهای ساده ای مانند نصب توزیع، دشوار می شوند.

 

اگر همچنان می خواهید Arch را به عنوان یک مبتدی امتحان کنید، مطمئن شوید که ابتدا آن را در یک ماشین مجازی نصب کرده اید.

 

همچنین می‌توانید Arch را با استفاده از توزیع ساده‌تر مبتنی بر Arch مانند Manjaro یا ArcoLinux تجربه کنید. Manjaro عمدتاً بر کاربر پسند بودن تمرکز دارد که آن را به یک محیط کاری عالی برای مبتدیان تبدیل می کند. این توزیع با انواع نرم افزارهای از پیش نصب شده برای کمک به کاربران در فعالیت های روزمره ارائه می شود.

 

مقاله پیشنهادی: وظایف یک مدیر سیستم(sysadmin) چیست؟

 

 #  چه کسی باید از آرچ لینوکس استفاده کند؟

Arch در هسته خود بسیار فنی است و آن را به توزیع مناسبی برای کاربرانی تبدیل می کند که می توانند به طور کامل از آن استفاده کنند. کارشناسان و کاربران قدرتمند با توجه به ماهیت DIY آن، بیشترین بهره را از Arch می برند.

 

یک کاربر متخصص می تواند Arch را بر اساس نیاز خود سفارشی کند و از جامعه فعال Arch بهره مند شود. Pacman و AUR ویژگی‌های بی‌نظیری هستند که فقط در Arch و سایر توزیع‌های لینوکس مبتنی بر Arch پیدا می‌کنید.

 

مخزن BlackArch یکی از این مخازن است که می توانید آن را به آرچ لینوکس اضافه کنید. این ابزار با مجموعه ای از ابزارهای امنیتی است که برای کارهای مربوط به امنیت سایبری عالی هستند. این مخزن در میان متخصصان امنیت سایبری مشهور است، زیرا مجموعه گسترده ای از ابزارهای آن برای آزمایش کنندگان نفوذ و محققان امنیتی ایده آل است.

 

منبع: makeuseof

مطالب مشابه



مونگارد