تفاوت ipv4 و ipv6

امیرحسین بیگدلو 4 ماه قبل

آدرس های IP چیزی هستند که به رایانه ها و دستگاه ها اجازه می دهند تا از طریق اینترنت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. بدون آنها، هیچ کس نمی دانست که چه کسی چه چیزی یا به چه کسی می گوید. اما در واقع دو نوع ip وجود دارد - و تفاوت بین IPv4 و IPv6 قابل توجه است. برای درک IPv4 در مقابل IPv6 به خواندن ادامه دهید و یاد بگیرید که چگونه رایانه خود را ایمن نگه دارید.

 

مقاله مرتبط: آدرس IP چیست؟

 

 #  ipv4: تاریخچه

قبل از اینکه به تفاوت بین دو پروتکل آدرس IP بپردازیم، IPv4 چیست؟ خب، یک آدرس IP رشته ای از اعداد است که به یک دستگاه اختصاص داده می شود تا آن را در اینترنت شناسایی کند. این یک آدرس است، همانطور که شماره و خیابان خانه شما یک آدرس است. در حالی که آدرس خانه شما برای ارسال نامه به شما استفاده می شود، آدرس IP شما برای ارسال بسته های داده ای که درخواست می کنید استفاده می شود.

 

پروتکل اینترنت نسخه 4 که عموماً IPv4 نامیده می شود، در اوایل دهه 1980 توسعه یافت. یک آدرس IPv4 شامل چهار عدد است که هر کدام از 0 تا 255 متغیر است که با نقطه از هم جدا می شوند. به عنوان مثال، آدرس IP 5.62.42.77 است. درمورد آدرس‌های IP چیزهای بیشتری وجود دارد، و به درک نکات ضروری TCP/IP نیز کمک می‌کند، اما اینها اصول اولیه هستند.

 

هر وب سایت یک آدرس IP دارد. ما معمولاً دیگر از آنها استفاده نمی کنیم. در روزهای اولیه اینترنت، دانستن آدرس IP یک وب سایت برای پیمایش به آن ضروری بود. سپس، سرویس نام دامنه (DNS) آمد که اعداد را به نام تبدیل می کند. بنابراین هنگامی که "www.mongard.ir" را تایپ می کنید، DNS آن را به 94.130.189.228 برمی گرداند. این به ما امکان می دهد تا راحت تر در وب حرکت کنیم، زیرا یادآوری نام یک وب سایت بسیار آسان تر از آدرس IP آن است.

 

مقاله مرتبط: TCP/IP چیست؟

 

 #  آیا تعداد ipv4 تمام شده است؟

IPv4 دارای محدوده تقریبی 4.3 میلیارد آدرس است و در سال 1980، این مقدار بیش از حد کافی بود. اما همانطور که اینترنت رشد کرد و جهانی شد، ما به سرعت آدرس‌ها را تمام کردیم، مخصوصاً در عصر امروزی تلفن‌های هوشمند و دستگاه‌های IoT.

 

اینترنت از دهه 1990 از آدرس های IPv4 رو به اتمام است. در حالی که مهندسان باهوش راه‌هایی برای حل این مشکل پیدا کرده‌اند، طولی نکشید که رفع دائمی‌تر به هدف تبدیل شد. زمانی که IPv4 دیگر نمی توانست بار را پشتیبانی کند، IPv6 که برای حل این مشکلات ظرفیت توسعه یافته بود، مورد نیاز بود.

 

در حال حاضر، IPv4 با نسخه جدیدتر خود در اینترنت وجود دارد، اگرچه در نهایت، همه چیز از IPv6 استفاده خواهد کرد. جایگزینی تجهیزات قدیمی IPv4 بسیار پرهزینه و مخرب خواهد بود، بنابراین IPv6 به آرامی با بازنشستگی سخت‌افزارهای قدیمی‌تر IPv4 رونمایی می‌شود.

 

مقاله پیشنهادی: streaming چیست؟

 

 #  ipv6: آینده وب؟

پروتکل اینترنت نسخه 6 یا IPv6 اولین بار در اواخر دهه 1990 به عنوان جایگزینی برای IPv4 معرفی شد. حتی در آن زمان نیز سازندگان اینترنت متوجه محدودیت‌های IPv4 و کمبود نهایی آن شدند.

 

IPv6 از آدرس‌های 128 بیتی استفاده می‌کند که به صورت نظری تعداد 340,282,366,920,938,463,463,374,607,431,768,211,456 یا 340 آدرس آندسیلیون را می‌دهد. آدرس های IPv6 به صورت هشت گروه چهار رقمی هگزادسیمال نشان داده می شوند که گروه ها با دو نقطه از هم جدا می شوند. یک مثال ممکن است "2002:0de6:0001:0042:0100:8c2e:0370:7234" باشد، اما روش هایی برای مخفف کردن این نماد کامل وجود دارد.

 

علاوه بر افزایش عرضه آدرس‌های IP، آدرس IPv6 بسیاری از کاستی‌های IPv4 را نیز برطرف می‌کند – از جمله مهم‌ترین آنها امنیت است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

 

مقاله پیشنهادی: رایانش ابری چیست؟

 

 #  ipv4 در مقابل ipv6

ظهور IPv6 علاوه بر آدرس های IP بیشتر، قابلیت های بیشتری را به همراه داشت. به عنوان مثال، IPv6 از آدرس دهی چندپخشی پشتیبانی می کند، که به جریان های بسته با پهنای باند فشرده (مانند جریان های چند رسانه ای) به طور همزمان به چندین مقصد ارسال می شود و پهنای باند شبکه را کاهش می دهد. اما آیا IPv6 بهتر از IPv4 است؟ بیایید دریابیم.

 

IPv6 دارای ویژگی جدیدی به نام پیکربندی خودکار است که به دستگاه اجازه می‌دهد به محض روشن شدن و قرار دادن خود در شبکه، آدرس IPv6 تولید کند. دستگاه با جستجوی یک روتر IPv6 شروع می شود. اگر یکی وجود داشته باشد، دستگاه می تواند یک آدرس محلی و یک آدرس سراسری قابل مسیریابی ایجاد کند که امکان دسترسی به اینترنت گسترده تر را فراهم می کند. در شبکه های مبتنی بر IPv4، فرآیند افزودن دستگاه ها اغلب باید به صورت دستی انجام شود.

 

IPv6 به دستگاه ها اجازه می دهد تا به طور همزمان به چندین شبکه متصل بمانند. این به دلیل قابلیت های همکاری و پیکربندی است که سخت افزار را قادر می سازد تا چندین آدرس IP را به طور خودکار به یک دستگاه اختصاص دهد.

 

تفاوت آدرس ipv4 با ipv6

 

در مرحله بعد، تفاوت بین IPv4 و IPv6 را از نظر سرعت و امنیت بررسی می کنیم.

 

مقاله پیشنهادی: VPN چیست؟

 

 #  تفاوت سرعت ipv4 با ipv6

IPv4 و IPv6 چگونه از نظر سرعت با هم مقایسه می شوند؟ وبلاگ امنیتی Sucuri مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را انجام داد که در آنها دریافتند که در اتصالات مستقیم، IPv4 و IPv6 سرعت یکسانی را ارائه می‌دهند. IPv4 گهگاه برنده آزمون می شد.

 

در تئوری، IPv6 باید کمی سریع‌تر باشد، زیرا چرخه‌ها نباید در ترجمه‌های NAT تلف شوند. اما IPv6 بسته های بزرگتری نیز دارد که ممکن است برای برخی موارد استفاده کندتر شود. چیزی که واقعاً در این مرحله تفاوت ایجاد می کند این است که شبکه های IPv4 بالغ هستند و بنابراین بسیار بهینه شده اند، بیشتر از شبکه های IPv6. بنابراین با گذشت زمان و تنظیم، شبکه‌های IPv6 سریع‌تر می‌شوند.

 

 

 #  تفاوت امنیت ipv4 با ipv6

IPv6 با در نظر گرفتن امنیت بیشتر ساخته شده است. IP Security (IPSec) یک سری از پروتکل های امنیتی IETF برای امنیت، احراز هویت و یکپارچگی داده ها است و به طور کامل در IPv6 ادغام شده است. نکته این است که IPSec می تواند به طور کامل در IPv4 هم ادغام شود. اجرای آن بر عهده ISP ها است – و همه شرکت ها این کار را نمی کنند.

 

مقاله پیشنهادی: ماشین مجازی چیست؟

 

 +  امنیت ipv6

IPv6 برای رمزگذاری سرتاسر طراحی شده است، بنابراین در تئوری، پذیرش گسترده IPv6 حملات man-in-the-middle را به طور قابل توجهی دشوارتر می کند.

 

IPv6 همچنین از وضوح نام امن تر پشتیبانی می کند. پروتکل Secure Neighbor Discovery (SEND) یک پسوند امنیتی را به پروتکل Neighbor Discovery Protocol (NDP) اضافه می کند که کشف سایر گره های شبکه را در یک پیوند محلی انجام می دهد. به طور پیش فرض، NDP ایمن نیست، بنابراین می تواند در معرض تداخل مخرب باشد. SEND NDP را با یک روش رمزنگاری مستقل از IPsec ایمن می کند.

 

به لطف IPSec بومی، IPv6 دو هدر امنیتی را ارائه می دهد که می توانند به طور جداگانه یا با هم استفاده شوند: سربرگ احراز هویت (AH) و محفظه امنیت Payload (ESP). سربرگ احراز هویت یا Authentication Header احراز هویت مبدأ داده و محافظت در برابر حملات تکراری را فراهم می کند، در حالی که ESP یکپارچگی بدون اتصال، احراز هویت مبدا داده، محافظت در برابر حملات تکراری، و محرمانه بودن محدود جریان ترافیک و همچنین حریم خصوصی و محرمانه بودن را از طریق رمزگذاری بار ارائه می دهد. اگر IPSec در شبکه پیاده سازی شود، IPv4 نیز می تواند این محافظت را داشته باشد.

 

 

 +  امنیت ipv4

IPv4 در طول سال ها به طور قابل توجهی به روز شده است، بنابراین تفاوت بین امنیت IPv4 و IPv6 فوق العاده نیست. همان IPSec در IPv6 اکنون برای IPv4 در دسترس است. این به ارائه دهندگان شبکه و کاربران نهایی بستگی دارد که آن را بپذیرند و از آن استفاده کنند - بنابراین یک شبکه IPv4 که به درستی پیکربندی شده باشد می تواند به اندازه یک شبکه IPv6 ایمن باشد.

 

دوره پیشنهادی: دوره آموزش Nginx

 

 #  مزایای اضافی ipv6

IPv6 امکان اتصال یک کلید امضای عمومی - نیمی از یک سیستم رمزگذاری نامتقارن و دیگری کلید خصوصی - را به آدرس IPv6 می دهد. آدرس ایجاد شده به صورت رمزنگاری شده به کاربر اجازه می دهد تا "اثبات مالکیت" را برای یک آدرس IPv6 خاص نشان دهد و هویت خود را تأیید کند. با محدودیت فضای آدرس 32 بیتی فعلی، نمی‌توان این قابلیت را به IPv4 تغییر داد.

 

پروتکل جدید همچنین با از بین بردن نیاز به ترجمه آدرس شبکه (NAT) - یکی از راه‌حل‌هایی که برای حفظ آدرس‌های IPv4 طراحی شده است، اتصال انتها به انتها را در لایه IP فعال می‌کند. این انتقال درها را برای خدمات جدید و ارزشمند باز می کند. ایجاد و نگهداری شبکه‌های همتا به همتا آسان‌تر است و خدماتی مانند VoIP و کیفیت خدمات (QoS) قوی‌تر می‌شوند.

 

همچنین، IPv6 قابلیت تعلق به چندین شبکه را به طور همزمان، با یک آدرس منحصر به فرد در هر شبکه، و توانایی ترکیب چندین شبکه سازمانی بدون آدرس دهی مجدد را به ارمغان می آورد.

 

در نهایت: آیا IPv6 بهتر است؟ معمولا، اما نه همیشه.

 

 

 #  چرا سریع به ipv6 منتقل نمیشویم؟

ما به موقع خواهیم کرد. فن آوری های قدیمی مدت زیادی طول می کشد تا از بین بروند، و تغییر به جایگزینی هرگز به آن سرعتی که طرفداران آن ترجیح می دهند نیست. مهاجرت دائمی به IPv6 وجود خواهد داشت، اما رسیدن به آن دهه ها طول خواهد کشید. انجمن اینترنت در سال گذشته گزارش داد که 24 کشور در جهان وجود دارند که IPv6 در مجموع بیش از 15 درصد از کل ترافیک IP را تشکیل می دهد، و 49 کشور از آستانه 5 درصد عبور کرده اند. بنابراین مهاجرت از IPv4 به IPv6 بسیار کند پیش می رود.

 

 

 

مطالب مشابه



مونگارد