TCP/IP چیست؟

امیرحسین بیگدلو 4 ماه قبل

درست مانند مردم، برای رایانه ها مهم است که یک راه مشترک برای برقراری ارتباط با یکدیگر داشته باشند. امروزه اکثر رایانه ها این کار را از طریق TCP/IP انجام می دهند. TCP/IP معمولاً در رایانه ها ساخته شده و تا حد زیادی خودکار است، اما درک مدل TCP/IP می تواند مفید باشد، به ویژه هنگامی که یک کامپیوتر را برای اتصال به سیستم های دیگر راه اندازی می کنید. این مقاله نحوه عملکرد TCP/IP را توضیح می دهد.

 

 

 #  tcp/ip چیست؟

TCP/IP مخفف Transmission Control Protocol/Internet Protocol است. TCP/IP مجموعه ای از قوانین استاندارد است که به رایانه ها اجازه می دهد در شبکه ای مانند اینترنت ارتباط برقرار کنند.

 

به تنهایی، یک کامپیوتر می تواند هر تعداد کار را انجام دهد. اما وقتی کامپیوترها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، قدرت واقعی آنها درخشان می شود. بسیاری از کارهایی که ما در مورد انجام رایانه ها فکر می کنیم - اعم از ارسال پیام های الکترونیکی، تماشای Netflix یا دریافت راهنمایی - شامل ارتباط رایانه ها می شود. این رایانه ها ممکن است از شرکت های مختلف باشند، یا حتی در نقاط مختلف جهان واقع شده باشند - و افراد و برنامه هایی که از آنها استفاده می کنند ممکن است از زبان های مختلف انسانی و رایانه ای استفاده کنند.

 

هرگونه تعامل ممکن است بین دو سیستم کامپیوتری یا صدها سیستم باشد. اما، مانند ارسال نامه یا بسته ای از دست به دست، هر تراکنش بین دو کامپیوتر در یک زمان انجام می شود. برای تحقق این امر، دو رایانه باید پیش از موعد نحوه ارتباط خود را بدانند.

  • آنها چگونه مکالمه را شروع می کنند؟
  • نوبت ارتباط با چه کسی است؟
  • چگونه هر رایانه می داند که پیام آن به درستی منتقل شده است؟
  • آنها چگونه گفتگو را به پایان می رسانند؟

 

کامپیوترها این کار را از طریق پروتکل انجام می دهند. پروتکل مجموعه ای از قوانین مورد توافق است. از نظر انسانی، ما از پروتکل های اجتماعی برای دانستن نحوه رفتار و برقراری ارتباط با افراد دیگر استفاده می کنیم. فناوریها روشهای خاص خود را برای تنظیم قوانین ارتباطی دارند، مانند تلگراف با استفاده از کد مورس یا رادیوی CB با استفاده از کدهایی مانند "10-4".

 

این امر در مورد رایانه ها یکسان است، اما قوانین سخت و سریع تری دارد. وقتی همه کامپیوترها از پروتکل یکسانی استفاده می کنند، می توان اطلاعات را منتقل کرد. وقتی این کار را نمی کنند، هرج و مرج است.

 

هنگامی که افراد برای اولین بار شروع به تبادل اطلاعات بین رایانه کردند، ارتباط بسیار پیچیده بود. هر شرکت فروشنده کامپیوتر روش خاصی برای برقراری ارتباط بین رایانه های خود داشت، اما این ارتباط با رایانه های فروشندگان دیگر فرق میکرد. به زودی مشخص شد که یک استاندارد مورد توافق مورد نیاز است که به رایانه های همه فروشندگان اجازه می دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. و آن استاندارد TCP/IP است.

 

مقاله مرتبط: آدرس IP چیست؟

 

 #  تفاوت tcp و ip چیست؟

TCP و IP دو پروتکل شبکه کامپیوتری مجزا هستند.

 

IP نشانی‌ای است که اطلاعات به آن ارسال می شود. هنگامی که آدرس IP پیدا شد، TCP مسئول تحویل داده است.

 

میتوانید آنها را از هم جدا کنید، اما در واقع تفاوت بین TCP و IP وجود ندارد. از آنجا که اغلب با هم استفاده می شوند، "TCP/IP" و "مدل TCP/IP" در حال حاضر اصطلاحات شناخته شده ای هستند.

 

اینگونه فکر کنید: آدرس IP مانند شماره تلفن اختصاص داده شده به تلفن هوشمند شما است. TCP تمام فناوری هایی است که باعث می شود تلفن زنگ بخورد و به شما این امکان را می دهد تا با شخصی دیگر در تلفن دیگر صحبت کنید. آنها با یکدیگر متفاوت هستند، اما بدون یکدیگر نیز بی معنی هستند.

 

مقاله پیشنهادی: پراکسی معکوس چیست؟

 

 #  وظیفه tcp/ip چیست و چطور کار میکند؟

TCP/IP توسط وزارت دفاع ایالات متحده توسعه داده شد تا نحوه انتقال داده ها را از یک دستگاه به دستگاه دیگر توسط رایانه ها مشخص کند. TCP/IP تأکید زیادی بر دقت دارد و چندین مرحله برای اطمینان از انتقال صحیح داده ها بین دو کامپیوتر دارد.

 

در اینجا یک راه برای انجام این کار وجود دارد. اگر سیستم کل پیام را به صورت یک تکه ارسال کند و اگر با مشکلی روبرو شود، کل پیام باید دوباره ارسال شود. در عوض، TCP/IP هر پیام را به بسته ها تقسیم می کند و سپس آن بسته ها در سر دیگر مجدداً مونتاژ می شوند. در حقیقت، اگر اولین مسیر در دسترس نباشد یا شلوغ باشد، هر بسته می تواند مسیر متفاوتی را به رایانه دیگر طی کند.

 

علاوه بر این، TCP/IP وظایف مختلف ارتباطی را به لایه ها تقسیم می کند. هر لایه عملکرد متفاوتی دارد. داده ها قبل از دریافت در سر دیگر از چهار لایه جداگانه عبور می کنند (همانطور که در بخش زیر توضیح داده شده است). TCP/IP سپس این لایه ها را به ترتیب معکوس برای جمع آوری مجدد داده ها و ارائه آن به گیرنده طی می کند.

 

هدف لایه ها این است که همه چیز استاندارد باشد، بدون اینکه فروشندگان سخت افزار و نرم افزار متعدد مجبور باشند ارتباطات را به تنهایی مدیریت کنند. این مانند رانندگی با ماشین است: همه تولیدکنندگان در مورد جای پدال ها توافق دارند، بنابراین این چیزی است که می توانیم بین خودروها روی آن حساب کنیم. همچنین به این معنی است که می توان لایه های خاصی را ارتقا داد، مانند بهبود عملکرد یا امنیت، بدون نیاز به ارتقاء کامل.

نحوه کار پروتکل tcp/ip

 

 

 +  چهار لایه TCP/IP

TCP/IP یک پروتکل پیوند داده است که در اینترنت استفاده می شود. مدل آن به چهار لایه مجزا تقسیم شده است. در صورت استفاده همزمان، می توان آنها را مجموعه ای از پروتکل ها نامید.

 

دوره پیشنهادی: دوره آموزش Nginx

 

 -  Datalink layer

لایه پیوند داده (که لایه پیوند، لایه رابط شبکه یا لایه فیزیکی نیز نامیده می شود) چیزی است که قسمت های فیزیکی ارسال و دریافت داده ها را با استفاده از کابل اترنت، شبکه بی سیم، کارت رابط شبکه، درایور دستگاه در رایانه و غیره اداره می کند.

 

 -  Internet layer

لایه اینترنت (که لایه شبکه نیز نامیده می شود) حرکت بسته ها را در اطراف شبکه کنترل می کند.

 

 -  Transport layer

لایه انتقال چیزی است که یک اتصال داده قابل اعتماد بین دو دستگاه را فراهم می کند. داده ها را در بسته ها تقسیم می کند، بسته هایی را که از دستگاه دیگر دریافت کرده است تصدیق می کند و مطمئن می شود که دستگاه دیگر بسته هایی را که دریافت می کند تصدیق می کند.

 

 -  Application layer

لایه برنامه، گروه برنامه هایی است که نیاز به ارتباطات شبکه ای دارند. این همان چیزی است که کاربر معمولاً با آن ارتباط برقرار می کند، مانند ایمیل و پیام رسانی. از آنجا که لایه های زیرین جزئیات ارتباط را مدیریت می کنند ، برنامه ها نیازی به توجه به این موضوع ندارند.

 

 

 #  آیا اطلاعات من در امان هستند؟

خیر. وقتی بسته ها بین رایانه ها منتقل می شوند، در معرض دید دیگران قرار می گیرند. این یکی از دلایلی است که به شما توصیه می شود هنگام ارسال داده هایی که باید خصوصی باشند از شبکه های Wi-Fi عمومی اجتناب کنید و از رمزگذاری استفاده کنید.

 

اگر این موضوع مورد نگرانی شما است - برای مثال، اگر اطلاعات شخصی یا اطلاعات مالی را ارسال می کنید - می توانید داده های خود را با استفاده از یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) رمزگذاری کنید. VPN بهترین راه برای اطمینان از رمزگذاری موثر داده ها و محافظت بسته ها در حین حرکت بین شبکه ها است.

 

مقاله پیشنهادی: VPN چیست؟

 

 #  آیا tcp/ip با همه نوع ip کار میکند؟

چندین نوع آدرس IP وجود دارد. اما از هر نوع آدرس IP ای که استفاده می کنید، از TCP/IP استفاده می کند.

 

تفاوت بین انواع آدرس IP برای شما به عنوان یک کاربر معمولی شفاف است - و این واقعیت که نیازی به اطلاع زیاد در مورد آن ندارید از جمله نقاط قوت TCP/IP است. معمولاً این موارد توسط کسی که سیستم عامل رایانه یا دستگاه تلفن همراه شما را راه اندازی می کند مدیریت می شود. اما برای وضوح:

 

 -  آدرس های IP استاتیک همیشه ثابت هستند. آنها مانند آدرس ثابت خانه شما هستند، یک آدرس ثابت است.

 

 -  آدرس های IP پویا تغییر می کنند یا حداقل برای تغییر طراحی شده اند. هنگامی که یک سیستم کامپیوتری از یک آدرس IP پویا استفاده می کند، اعلام می کند: "اینجا می توانید مرا پیدا کنید!" به شبکه محلی - بیشتر مانند "آدرس" اتاق هتل، جایی که هتل می داند چگونه شما را پیدا کند.

 

 -  ممکن است نام شهرهایی را شنیده باشید که جمعیت آنها به سرعت در حال افزایش است و مجبور شده اند کد منطقه ای جدیدی ایجاد کنند تا تازه واردان بتوانند شماره تلفن دریافت کنند. با افزایش روز افزون دستگاه های متصل، TCP/IP مشکلی مشابه داشت-اساساً آدرس های IP اینترنت در حال اتمام بود. بنابراین نسخه جدیدی از آدرس IP به نام IPv6 به عنوان جایگزینی برای آدرس های IPv4 موجود ایجاد شد.

 

 

 #  نتیجه گیری

TCP/IP پرکاربردترین مجموعه پروتکل در وب است. میلیونها نفر هر روز از آن استفاده می کنند، حتی اگر متوجه آن نباشند. در اکثر قریب به اتفاق رایانه ها، TCP/IP به صورت استاندارد تعبیه شده است. برای راه اندازی دستی نیازی به انجام کاری ندارید. گاهی اوقات، ممکن است لازم باشد به یک برنامه کاربردی آدرس TCP/IP خود را بگویید.

مطالب مشابه



مونگارد