آدرس IP چیست؟

امیرحسین بیگدلو 5 ماه قبل

آدرس IP یا آدرس پروتکل اینترنت، مجموعه ای از اعداد است که هر دستگاهی را در شبکه شناسایی می کند. رایانه ها از آدرس های IP برای برقراری ارتباط با یکدیگر هم از طریق اینترنت و هم در شبکه های دیگر استفاده می کنند. برای آشنایی با نحوه عملکرد آدرس های IP و دلیل محافظت از خود با نرم افزار اختصاصی حفظ حریم خصوصی، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

 

آدرس IP مخفف "Internet Protocol address" است. پروتکل اینترنت مجموعه ای از قوانین برای برقراری ارتباط از طریق اینترنت مانند ارسال ایمیل، پخش ویدئو یا اتصال به وب سایت است. آدرس IP یک شبکه یا دستگاه در اینترنت را مشخص می کند.

 

پروتکل های اینترنتی فرایند اختصاص آدرس IP اختصاصی به هر دستگاه منحصر به فرد را مدیریت می کنند. (پروتکل های اینترنتی کارهای دیگری نیز انجام می دهند، مانند مسیریابی ترافیک اینترنت.) به این ترتیب، به راحتی می توان دریافت که کدام دستگاه ها در اینترنت چه اطلاعاتی را ارسال، درخواست و دریافت می کنند.

 

آدرس های IP مانند شماره تلفن هستند و برای یک هدف استفاده می شوند. وقتی با شخصی تماس می گیرید، شماره تلفن شما هویت شما را مشخص می کند و به فردی که به تلفن پاسخ می دهد اطمینان می دهد که شما همان هستید که می گویید. آدرس های IP هنگام آنلاین بودن دقیقاً همان کار را انجام می دهند - به همین دلیل است که هر دستگاهی که به اینترنت متصل است دارای آدرس IP است.

 

دو نوع آدرس IP وجود دارد: IPv4 و IPv6. اگر اعداد را حساب کنید، تشخیص تفاوت آسان است. آدرس های IPv4 شامل مجموعه ای از چهار عدد است که از 0 (به جز شماره اول) تا 255 متغیر است، هر کدام با نقطه از آدرس بعدی جدا می شوند - مانند 5.62.42.77.

 

آدرس های IPv6 به صورت هشت گروه چهار رقمی هگزا دسیمال نمایش داده می شود، در حالی که گروه ها با کولون از هم جدا می شوند. یک آدرس IPv6 معمولی ممکن است به این شکل باشد: 2620: 0aba2: 0d01: 2042: 0100: 8c4d: d370: 72b4.

 

مقاله پیشنهادی:‌ Big data چیست؟

 

 #  اجزای آدرس ip

یک آدرس IP دارای دو قسمت است: شناسه شبکه ، شامل سه شماره اول آدرس، و شناسه میزبان، شماره چهارم در آدرس. بنابراین در شبکه خانگی شما - برای مثال 192.168.1.1  که 192.168.1 شناسه شبکه است و شماره نهایی شناسه میزبان است.

 

شناسه شبکه نشان می دهد که دستگاه در کدام شبکه قرار دارد. شناسه میزبان به دستگاه خاصی در آن شبکه اشاره دارد. (معمولاً روتر شما .1 است و هر دستگاه بعدی به .2 ، .3 و غیره اختصاص می یابد.)

 

ممکن است شما همیشه مایل نباشید که دنیای خارج بداند دقیقاً از کدام دستگاه و شبکه استفاده می کنید. در این حالت، ممکن است آدرس IP خود را از طریق دنیای خصوصی از طریق شبکه خصوصی مجازی (VPN) مخفی کنید. وقتی از VPN استفاده می کنید، مانع افشای آدرس شما از شبکه شما می شود.

 

 

 #  آدرس ip از کجا آمده است؟

IPv4 به اوایل دهه 1980 برمی گردد، زمانی که اینترنت یک شبکه خصوصی برای ارتش بود. IPv4 دارای مجموع 4.3 میلیارد آدرس است که بسیار زیاد به نظر می رسد. اما الآن همه رایانه ها، تلفن های هوشمند و تبلت‌ها که به اینترنت متصل می شوند، چه برسد به دستگاه های اینترنت اشیا، پس آدرس IPv4 ما تمام شده است. در حقیقت، ما در دهه 1990 شروع به اتمام کردیم. ترفندهای شبکه ای فنی بسیار هوشمندانه کارها را ادامه داده است.

 

نیروی کار مهندسی اینترنت (IETF) ، که فناوری های ستون فقرات اینترنت را طراحی می کند، حدود یک دهه پیش از IPv6 استفاده کرد. این مجموعه دارای 340 آندیسیلیون آدرس است - این عدد 340 است و 36 صفر به دنبال آن وجود دارد - به این معنی که ما (از لحاظ تئوری) هرگز نمی توانیم آدرس ها را تمام کنیم. به آرامی جایگزین IPv4 می شود، اما در حال حاضر، این دو با هم وجود دارند.

 

مقاله پیشنهادی: مهندسی داده چیست؟

 

 #  آدرس ip عمومی و محلی

دو نوع آدرس IP وجود دارد: آدرس IP خارجی یا عمومی. و داخلی، همچنین آدرس محلی یا خصوصی نامیده می شود. ارائه دهنده خدمات اینترنتی شما (ISP) آدرس خارجی شما را به شما می دهد. هنگامی که در وب گشت و گذار می کنید، سایتی که از آن بازدید می کنید باید بداند شما کی هستید (به دلایل نظارت بر ترافیک). ISP شما از آدرس IP خارجی شما برای معرفی وب سایت و ایجاد ارتباط استفاده می کند.

 

شما آدرس IP متفاوتی برای اهداف داخلی دارید، مانند شناسایی دستگاه های خود در یک شبکه خانگی یا داخل یک دفتر تجاری. آدرس IP محلی یا داخلی توسط روتر به کامپیوتر شما اختصاص داده می شود، سخت افزاری که شبکه محلی را به اینترنت متصل می کند. در بیشتر موارد، آدرس IP داخلی به طور خودکار توسط روتر (یا مودم کابلی) تعیین می شود.

 

در اینجا مهم است: در بیشتر موارد، آدرس IP متفاوتی نسبت به اینترنت عمومی دارید. آدرس IP محلی شما دستگاه شما را در شبکه خود نشان می دهد و آدرس IP عمومی شما چهره شبکه شما در اینترنت است.

 

 

 #  آدرس ip چطور کار میکند؟

اداره پست از آدرس فیزیکی شما به عنوان نشانگر مکان واقعی یک شخص، محل سکونت یا مشاغل استفاده می کند.

 

همه این توصیفات برای آدرس IP ، به صورت دیجیتالی اعمال می شود. آدرس IP محل سکونت رایانه است، به معنای مجازی. آدرس های IP ممکن است رایانه شخصی شما، وب سایت مورد علاقه، سرور شبکه یا حتی دستگاهی (مانند وب کم) را شناسایی کنند.

 

آدرس های IP به ویژه برای ارسال و دریافت اطلاعات مهم هستند. آنها ترافیک اینترنت را به مقصد مورد نظر هدایت می کنند و ایمیل ها را به صندوق ورودی شما هدایت می کنند.

 

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است: هر دستگاه فعال در اینترنت دارای یک آدرس IP است.

 

آدرس ip چیست

 

 

 +  تشریح TCP/IP

آدرس های IP تنها یک بخش از معماری اینترنت هستند. به هر حال، داشتن آدرس پستی برای خانه شما بی معنی است مگر اینکه یک اداره پست مسئول ارسال نامه باشد. از نظر اینترنت، IP بخشی از TCP/IP است.

 

پروتکل کنترل انتقال/پروتکل اینترنت (TCP/IP) مجموعه ای از قوانین و رویه ها برای اتصال دستگاه ها از طریق اینترنت است. TCP/IP نحوه تبادل داده ها را مشخص می کند: داده ها به بسته ها تقسیم شده و در امتداد زنجیره ای از روترها از مبدا تا مقصد ارسال می شوند. این اساس همه ارتباطات اینترنتی است.

 

TCP نحوه برقراری ارتباط برنامه ها در سراسر شبکه را تعریف می کند. این برنامه نحوه تقسیم یک پیام به مجموعه ای از بسته های کوچکتر را مدیریت می کند، که سپس از طریق اینترنت منتقل می شوند و به ترتیب مناسب در آدرس مقصد جمع آوری می شوند.

 

قسمت IP پروتکل هر بسته را به مقصد مناسب هدایت می کند. هر رایانه دروازه در شبکه این آدرس IP را بررسی می کند تا مشخص کند که پیام را در کجا ارسال می کند.

 

مقاله پیشنهادی: 10 مشکل امنیتی برای پایتونی‌ها

 

 #  آدرس ip چطور اختصاص داده میشود؟

آدرس های IP می توانند دائمی (استاتیک) یا موقت (پویا) باشند. تفاوت بین آدرس های IP ثابت و پویا در این است که در حالی که اولین آدرس هرگز تغییر نمی کند، دومی می تواند و می کند.

 

آدرس های استاتیک بیشتر توسط مشاغل مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا وب سایت ها و برنامه های وب آنها همیشه باید با اطمینان قابل دسترسی باشند. اما نشانی IP خانه شما نیازی نیست ثابت بماند، زیرا فقط در هنگام استفاده از اینترنت مورد نیاز است.

 

ISP شما معمولاً یک آدرس IP پویا به شما می دهد. در حالی که آدرس IP شما ممکن است اغلب تغییر نکند، ممکن است هر بار که کامپیوتر خود را راه اندازی مجدد می کنید، یک آدرس جدید از ISP خود دریافت کنید. همین امر در مورد آدرس های IP محلی که روتر بی سیم خانه شما به لپ تاپ، رایانه لوحی یا تلفن هوشمند شما اختصاص می دهد صادق است. این دستگاه ها ممکن است هر بار که روتر خود را راه اندازی مجدد می کنید آدرس جدیدی دریافت کنند.

 

تنها نکته منفی با آدرس های پویا این است که یک رایانه معین را نمی توان با اطمینان یافت. به عنوان مثال، اجرای یک سرور وب در خانه شما مشکل می شود، زیرا ممکن است آدرس تغییر کند و هیچکس نتواند شما را پیدا کند. بسیاری از ISP ها به شما این امکان را می دهند که در صورت تمایل به اجرای سرور، ترتیبی برای ایجاد ارتباط تجاری با آدرس ثابت ایجاد کنید.

 

 

 #  سفر بسته اطلاعاتی

هر بار که از یک وب سایت بازدید می کنید ، سفر شما از طریق یک سری پیچیده و پنهان از طریق ستون فقرات اصلی ترافیک انجام می شود. این شبیه به یک سیستم بزرگراه یکپارچه است. بازدید از یک وب سایت ممکن است شامل دوازده هاپ باشد، که همه آنها تقریباً فوری و در پشت صحنه انجام می شوند.

 

اعم از ارسال ایمیل، بارگیری صفحه وب یا تماشای فیلم، همه داده های ارسال شده از طریق اینترنت به بسته ها تقسیم می شوند. آن را مانند یک تیپ سطل در نظر بگیرید، جایی که سطل های آب از صف یک نفر عبور می کند.

 

از همه بهتر، معمولاً نیازی به دانستن نحوه عملکرد آن ندارید. یکی از جالبترین چیزها در مورد طراحی اینترنت این است که این ساختار را برای کاربران عادی کاملاً نامرئی نگه می دارد. به این ترتیب، شما آزاد هستید که بر کارهایی که باید انجام دهید تمرکز کنید، بدون اینکه نگران نحوه انجام آن باشید.

 

حجم هر بسته حداکثر 1500 بایت است و شامل یک بسته بندی با سرصفحه و پاورقی است. اطلاعات موجود در بسته بندی، نوع داده های بسته را نشان می دهد، از کجا آمده است، به کجا می رود و چگونه با بسته های دیگر مطابقت دارد.

 

با سفر بسته ها، آنها در یک جریان حرکت می کنند، اما همه بسته ها همیشه مسیر دقیق یکسانی را طی نمی کنند. در صورت وجود ازدحام در اینترنت، بسته های مختلف از یک پیام ممکن است در ستون فقرات شبکه های مختلف حرکت کنند. با رسیدن بسته ها، رایانه دریافت کننده بسته ها را مجدداً در داده های اصلی (و نهایی) جمع آوری می کند.

 

این یکی از دلایلی است که آدرس IP بسیار مهم است. از آنجا که هر بسته شامل آدرس IP مبدا و مقصد است، اینترنت می تواند مطمئن شود که همه بسته ها به مقصد مناسب می رسند.

 

مقاله پیشنهادی: مدیریت حافظه در پایتون

 

 #  سرور DNS

سیستم نام دامنه (DNS) اینترنت مدرن را ممکن می سازد. نام های وب سایت DNS جفت می شوند که می توانید به راحتی آنها را با آدرس های IP که رایانه ها می توانند استفاده کنند به خاطر بسپارید.

 

آدرس های IPv4 به اندازه نام الفبایی وب سایت معتبر هستند. می توانید 157.240.22.35 را در مرورگر وب خود تایپ کنید و شما را به فیس بوک می برد. اما چه کسی این را به خاطر می آورد؟ اکثر ما به سختی شماره تلفن های خود را به خاطر می آوریم.

 

نامهای دامنه آشنا جایگزین آدرسهای IP واقعی هستند. در روزهای اولیه اینترنت، فقط با تایپ کردن شماره آدرس IP آن می توانید به سایت دیگری متصل شوید. اما به لطف DNS، دیگر نیازی به این کار نداریم.

 

DNS با دادن نام به هر سایت ما را از سردرد به خاطر سپردن آدرس های IP رهایی بخشید. سرورهای DNS بین مرورگر شما و سایتی که می خواهید از آن دیدن کنید قرار دارند. وقتی URL را در مرورگر خود تایپ می کنید، مرورگر شما آن نام دامنه را در سرور DNS جستجو می کند، آدرس IP مربوطه را بازیابی می کند و شما را به سایت مورد نظر شما می فرستد. همه این کارها بدون اینکه کاربر کاری بکند.

 

 

 #  هدف آدرس ip چیست؟

هدف از آدرس IP مدیریت ارتباط بین دستگاه هایی است که اطلاعات را در شبکه ارسال و دریافت می کنند. آدرس IP به طور منحصر به فرد همه دستگاه های موجود در اینترنت را مشخص می کند. بدون یکی، راهی برای تماس با آنها وجود ندارد. آدرس های IP به دستگاه های محاسباتی (مانند رایانه های شخصی و تبلت‌ها) اجازه می دهد تا با مقاصدی مانند وب سایت ها و خدمات پخش جریانی ارتباط برقرار کنند و به وب سایت ها اطلاع می دهند که چه کسی در حال اتصال است.

 

آدرس IP نیز مانند آدرس برگشتی در نامه پستی عمل می کند. هنگامی که نامه ای که ارسال کرده اید به آدرس اشتباه تحویل داده می شود، اگر آدرس برگشت را در پاکت وارد کنید، نامه را پس می گیرید.

 

همین امر در مورد ایمیل نیز صادق است. هنگامی که به گیرنده نامعتبری (مانند فردی که کار خود را ترک کرده و دیگر آدرس ایمیل شرکت ندارد) می نویسید، آدرس IP شما به سرور ایمیل شرکت اجازه می دهد تا یک پیام برگشتی به شما ارسال کند تا بدانید ایمیل شما به جای مناسبی ارسال نشده.

 

مقاله پیشنهادی: دوآپس(devops) چیست؟

 

 #  آدرس ip و موقعیت مکانی

آدرس های IP علاوه بر اطمینان از اینکه کامپیوترهای دیگر در اینترنت می توانند با شما ارتباط برقرار کنند، مکان واقعی دستگاه شما را نیز مشخص می کند. وقتی وب سایتی بخواهد خود را متناسب با نیازهای شما سفارشی کند - مانند تغییر خودکار زبان یا نمایش محصولاتی که در کشور شما در دسترس شما هستند، این امر مفید خواهد بود. سیستم عامل های پخش کننده همچنین می توانند از آدرس IP شما برای نشان دادن محتوایی که مجاز به ارائه بر اساس محل زندگی شما هستند، استفاده کنند.

 

در حالی که آدرس IP شما مکان دقیق شما را نشان نمی دهد، می تواند بسیار نزدیک شود. از آدرس IP شما می توان برای شناسایی شهر، کد پستی، ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) و عرض جغرافیایی استفاده کرد. از آنجایی که ممکن است نخواهید همه مردم جهان تقریباً بدانند کجا هستید، آدرس IP خود را با VPN مخفی کنید.

 

 

 #  امنیت آدرس ip

شما باید از آدرس IP خود به دلایلی که از آدرس خانه خود محافظت می کنید محافظت کنید. مجرمان سایبری ممکن است به دلایل مختلف سعی کنند از شما سوء استفاده کنند. با آدرس IP شما ، آنها ممکن است بتوانند:

 

+ دانلود و دسترسی به محتوای غیرقانونی: هکرها می توانند فیلم ها، موسیقی و سایر محتواها را بارگیری کنند و تظاهر کنند شما هستید، بنابراین ممکن است برای کاری که انجام نداده اید با سرویس دهنده اینترنت خود دچار مشکل شوید.

 

+ آدرس خانه شما را ردیابی کنند: این امکان وجود دارد که یک آدرس IP را در آدرس واقعی ردیابی کنید، در صورتی که در خانه نیستید شما را در معرض خطر بالقوه فیزیکی یا سرقت قرار دهد. کارشناسان امنیتی مدتهاست به مردم توصیه می کنند که هرگز در رسانه های اجتماعی نگویند که در تعطیلات هستید، زیرا این به مجرمان می گوید که شما در خانه نیستید. ایده خوبی است که به دلایل حفظ حریم خصوصی از این توصیه پیروی کنید.

 

+ از ترافیک اینترنتی خصوصی شما جاسوسی کنند: وقتی هکرها بتوانند به ترافیک IP شما دسترسی پیدا کنند، اطلاعات شخصی حساس شما، از جمله اطلاعات مالی، ممکن است در معرض خطر قرار گیرد.

 

+ مستقیم به شما حمله کنند: در حمله DDoS (توزیع انکار سرویس)، مجرمان سایبری آنقدر ترافیک به سرور می زنند که تحت فشار قرار می گیرد و خاموش می شود. ابزارهای حفظ حریم خصوصی را به مجموعه ابزار آنلاین خود اضافه کنید، از جمله ابزارهایی که آدرس IP شما را مخفی می کند.

مطالب مشابه



مونگارد