وظایف یک مهندس ابر(Cloud Engineer) چیست؟

امیرحسین بیگدلو 5 ماه قبل

مهندس ابر یک متخصص فناوری اطلاعات است که زیرساخت ابری را ایجاد و نگهداری می کند. مهندسان ابر می توانند نقش های خاص تری داشته باشند که شامل معماری ابری (طراحی راه حل های ابری برای سازمان ها)، توسعه (کدنویسی برای ابر) و مدیریت (کار با شبکه های ابری) می شود.

 

فناوری ابری در سال های اخیر در همه جا ورود کرده است. در واقع، احتمالاً شما در زندگی روزمره خود از فناوری مبتنی بر ابر استفاده می کنید. تماشای تلویزیون یا گوش دادن به موسیقی در سرویس‌های پخش مورد علاقه‌تان، استفاده از یک پلتفرم ایمیل آنلاین، یا پشتیبان‌گیری از تصاویر تلفن خود در اینترنت، همگی به دلیل فناوری ابر امکان‌پذیر است. برای یک شرکت، به این معنی است که داده‌ها را می‌توان راحت‌تر ذخیره و پشتیبان‌گیری کرد، به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را می‌توان بر حسب تقاضا ارائه کرد و مشتریان ممکن است بتوانند از دستگاه‌های مختلف به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند. به عنوان یک مهندس ابر، در پشت صحنه کار خواهید کرد تا همه چیز را اجرا کنید.

 

مقاله پیشنهادی: وظایف یک مدیر سیستم(sysadmin) چیست؟

 

 +  درآمد مهندس ابر

طبق گفته Glassdoor، یک مهندس ابر در 2021 در ایالات متحده به طور متوسط ​​109974 دلار حقوق می گیرد. مهندسان ابری با تجربه قبلی اندک می توانند انتظار حقوقی معادل 97500 دلار داشته باشند، در حالی که مهندسان ابری با مهارت های قوی می توانند حدود 163000 دلار در سال درآمد داشته باشند.

 

رایانش ابری نیز زمینه‌ای است که انتظار می‌رود در دهه آینده با ادامه استفاده شرکت‌ها از فناوری ابری رشد کند. توانایی کار با فناوری ابری یکی از پرتقاضاترین مجموعه مهارت ها در سال 2021 به همراه امنیت سایبری و مدیریت پایگاه داده است.

 

 

 #  مهندس ابر چه کاری انجام میدهد؟

نقش یک مهندس ابر بسته به شرکتی که در آن کار می کند می تواند نسبتاً متفاوت به نظر برسد. Ben Miller درباره نقش خود می‌گوید: «نقش من به‌عنوان یک مهندس استراتژیک ابر در Google، کمک به مشتریان Google Cloud برای طراحی و ساخت سیستم‌ها در پلتفرم Google Cloud است. "من طراحی سیستم، راهنمایی محصول، و آموزش در مورد بهترین شیوه ها در GCP را ارائه می دهم. همچنین با تیم های محصول Google Cloud برای بهبود GCP و تجربیات مشتریانمان کار می کنم."

 

وظایف روزانه یک مهندس ابر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کمک به سازمان ها برای مهاجرت سیستم های کامپیوتری خود به ابر
  • پیکربندی اجزای زیرساخت ابری مانند شبکه و خدمات امنیتی
  • ایجاد برنامه ها و پایگاه های داده ای که در فضای ابری کار می کنند
  • نظارت بر خدمات مدیریت ابر و ذخیره سازی داده ها

 

مقاله پیشنهادی: آشنایی با مفهوم باگ و دیباگ در پایتون

 

 #  چطور یک مهندس ابر شویم؟

می‌توانید با کسب مهارت‌ها و تجربه‌های مناسب و شاید گواهینامه، خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که برای مشاغل مهندسی ابر رقابتی باشید.

 

 1  یادگیری مهارت های مرتبط

مشاغل فناوری اطلاعات که می توانند وظایف مربوط به ابر را داشته باشند عبارتند از مهندس سیستم، مهندس شبکه و مدیر پایگاه داده. اگر در حال حاضر در فناوری اطلاعات نقشی دارید، مراقب فرصت‌هایی برای رشد در این زمینه‌ها باشید.

 

  • پلتفرم های ابری: به طور کلی توصیه می شود به جای داشتن حداقل دانش از چندین پلتفرم، یک پلت فرم ابری را به خوبی یاد بگیرید. بر اساس سهم بازار، چهار ارائه‌دهنده بزرگ زیرساخت‌های ابری عبارتند از خدمات وب آمازون (AWS)، مایکروسافت آژور، Google Cloud و IBM Cloud در سال 2021. بسیاری از چیزهایی که در یک پلت فرم ابری یاد می‌گیرید، ممکن است با تغییرات جزئی به دیگری منتقل شوند.

 

  • ذخیره سازی و امنیت داده ها: نحوه دسترسی، ذخیره و محافظت از داده ها هر یک بخش مهمی از یک مهندس ابر است.

 

  • شبکه سازی: داشتن دانش مبانی شبکه و شبکه های مجازی در یکپارچه سازی شبکه ها با سرویس های ابری مفید خواهد بود.

 

  • برنامه نویسی: زبان های رایج مورد استفاده در رایانش ابری عبارتند از Python، Java، Golang یا Ruby.

 

  • سیستم عامل: شما باید درک قوی از سیستم عامل هایی مانند ویندوز و لینوکس داشته باشید.

 

دوره پیشنهادی: دوره آموزش پایتون (python)

 

 2  تجربه کسب کنید

راه های مختلفی وجود دارد که می توانید تجربه عملی کار با ابر را به دست آورید. اگر در یک نقش فناوری اطلاعات هستید، سعی کنید به مدیر خود نزدیک شوید تا ببینید آیا فرصت هایی برای شما وجود دارد که همکاران را در نقش های رایانش ابری تحت الشعاع قرار دهید یا اینکه می توانید وظایفی را انجام دهید که به شما کمک می کند اصول ابری بیشتری را بیاموزید. شما همچنین می توانید برای یک حساب پلتفرم ابری ثبت نام کنید و به تنهایی شروع به کاوش کنید.

 

 

 3  مدرک بگیرید

گواهینامه می‌تواند در ایجاد مهارت‌های فنی مفید باشد و به کارفرمایان نشان دهد که شما یک پایه دانش در فضای ابری دارید. اگر در فضای ابری تازه کار هستید، یک گواهینامه پایه مانند Microsoft Azure Fundamentals AZ-900 را امتحان کنید. اینها می توانند به شما در یادگیری فناوری و واژگان این رشته کمک کنند.

 

اگر کمی از ابر اطلاعات دارید، می توانید گواهینامه های فنی بیشتری را در نظر بگیرید. اینها می تواند شامل گواهینامه AWS در سطح همکار یا گواهی مهندس Google Associate Cloud باشد.

 

 

 4  برای مصاحبه شغلی آماده شوید

پاسخ دادن به سوالات متداول مصاحبه فنی که ممکن است در طول مصاحبه شغلی زنده با آنها روبرو شوید را تمرین کنید. میلر توصیه می کند: "من فکر می کنم مصاحبه های ساختگی روشی فوق العاده برای راحت شدن با این روند است." "اگر می توانید فردی را برای تمرین مصاحبه پیدا کنید، می توانید دانش فنی خود را منعطف کنید و تمرین کنید که در گفتگو با مصاحبه کننده راحت باشید."

 

 

مطالب مشابه



مونگارد