چرا پایتون برای کسب و کارهای کوچک مناسب است؟

امیرحسین بیگدلو 5 ماه قبل

پس ایده عالی برای یک محصول یا سرویس IT به ذهنتان رسیده است و می‌خواهید به وسیله آن، کسب‌و‌کار (استارتاپ) خود را راه بیندازید. داشتن ایده، به خودی خود عالیست؛ اما برای راه‌اندازی کسب‌وکار، ابتدا باید محصول خود را ارائه کنید. این محصول می‌تواند یک وبسایت، محصول نرم‌افزاری، شبکه اجتماعی، یا اپلیکیشن موبایل باشد. این سوال که "این محصول باید با چه زبان برنامه‌نویسی نوشته شود"؟، اولین گام در تعیین بودجه موردنیاز برای شروع کسب‌وکار است.

 

واقعیت این است که اگر بدانید دقیقا می‌خواهید چه کاری انجام دهید، با هر زبان برنامه‌نویسی، می‌توان محصولی فوق‌العاده ارائه کرد، و وقتی کاربران به محصولی فوق‌العاده نگاه می‌کنند، نمی‌دانند با چه زبانی نوشته شده، یا چه میزان زمان برده است، و در حقیقت برای آنان اهمیتی نیز ندارد! اما زمان و  بودجه برای شروع یک کسب‌وکار، نقش مهمی دارند، و در اینجاست که انتخاب زبان برنامه‌نویسی مناسب، می‌تواند اثر مهمی بر شکست یا موفقیت کسب‌وکار داشته باشد.

 

 


 

ویژگی‌های یک کسب‌وکار

چرا کسب‌وکارها از سایر پروژه‌ها متفاوتند؟ آنها معمولا در ابتدای راه، پشتوانه مالی ندارند. بودجه آنها معمولا بین پانزده تا بیست هزار دلار است. این بودجه برای دنیای IT منطقی نیست، مگر اینکه زبان پایتون را انتخاب کنید. دومین ویژگی کسب‌وکارها این است که آنها معمولا زمان کافی برای متقاعدکردن شرکا و سرمایه‌گذاران برای پشتیبانی از پروژه‌ ندارند. سومین ویژگی نیز این است که آنها برای بقا و به‌دست‌آوردن سرمایه اولیه، باید سریعا محصول خود را تولید کنند. و به‌علاوه، بعدا خواهید آموخت که این کسب‌وکارها رفتار پیچیده‌ای در زمینه تعهد دادن دارند و این خود، شرایط را سخت‌تر می‌کند.

 

 

مثالی در دنیای واقعی

OpenERP، یک بنیاد منبع آزاد مدیریت منابع نرم‌افزاریست که با زبان پایتون نوشته شده است. سادگی زبان برنامه‌نویسی، سبب کاهش هزینه‌ها و جذب پروژه توسط کسب‌وکارهای متوسط و کوچک شده است. ماژول‌ها با اعمال تغییرات بر فایل‌های پایتون نوشته شده‌اند که آنها را برای توسعه و مصرف آسان‌تر، منعطف‌تر و سریع‌تر می‌کند. به دلیل فشرده بودن ذاتی زبان پایتون، حجم آرشیو توزیع‎شده OpenERP تنها 6 مگابایت است. همانطور که می‌بینید، محصولی عالی تولید شد که به زودی توانست میان کاربران محبوبیت زیادی کسب کند.

 

 

پروژه‌های پیچیده

کسب‌وکارهای رایج مانند بازنشر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تقریبا همیشه تحت وب هستند و وب با کلان‌داده‌ها (Big data) به پیش می‌رود. پایتون زبانیست که به سراغ پیچیدگی می‌رود و به‌علاوه، برای سرویس‌های وب نیز ایده‌آل است. ترکیب دو سیستم با هم معمولا نیازمند تلاش بسیاریست، اما سادگی ذاتی پایتون، باعث غلبه بر این مشکل شده است. این زبان در مقیاس‌پذیری نیز یک برنده است. برای کسب‌وکارها ضروریست که با پدیدارشدن موج موفقیت، به سرعت بر آن سوار شوند و رشد کنند. در این زمان است که با رشد کسب‌وکار، می‌توان موفقیت را برای سال‌های آینده نیز تامین کرد.

 

 

ارائه اسناد و پروتوتایپ‌های عملی

پایتون برای پروژه‌های بزرگ، راه‌حل‌های آماده دارد. در مواقع نیاز، گاهی نوشتن برنامه به پایتون و سپس بازنویسی آن با زبانی دیگر، آسان‌تر است. این به کسب‌وکارها، باارزش‌ترین هدیه را تقدیم می‌کند: زمان. معمولا به نظر می‌رسد در حین شروع یک کسب‌وکار، درجا میزنیم: به سمت موفقیت حرکت می‌کنیم، اما به آن نمی‌رسیم! بنابراین هر کسب‌وکاری که بتواند زودتر به مقصد برسد، موفق‌تر است. پایتون برای نوشتن پروتوتایپ‌ها، بسیار مناسب است؛ زیرا زمان زیادی را برای این کار نیاز ندارد، در حالی که استفاده از زبانی دیگر، ممکن است نیاز به زمان بسیار بیشتری نیز داشته باشد. با استفاده از پروتوتایپ‌ها، می‌توان به راحتی دریافت که آیا ایده تجاری موردنظر واقعا عملی است یا خیر، که باعث می‌شود دردسرهای حین کار بسیار کاهش یابد.

 

 

مثالی در دنیای واقعی

Dropbox، سرویس مدیریت فایل مشهور، توسط دانشجویی به نام درو هاستون راه‌اندازی شد، زیرا او دائما فلش مموری خود را جامی‌گذاشت! او این پروژه را برای رفع نیاز شخصی خود راه‌اندازی کرد، اما به‌خاطر بکر بودن ایده وی، باقی افراد نیز شروع به استفاده از آن کردند. Dropbox با پایتون نوشته شده است، بنابراین یک پروتوتایپ از آن به سرعت ایجاد و سپس، پشتوانه مالی نیز برای آن فراهم شد. در ماه اکتبر سال 2011، Dropbox 50 میلیون کاربر داشت و در ماه نوامبر 2012، این تعداد به 100 میلیون نفر رسید.

 

 

کد آسان، تیم کوچک

پایتون زبانی است که امکان مستندنویسی "با چشمان بسته" را برای برنامه‌نویسان فراهم می‌کند. با این زبان، نیازی به جمع‌آوری یک تیم بزرگ از طراحان و توسعه‌دهندگان برای تولید محصول ندارید. این سبب می‌شود کسب‌وکارها فرصت امتحان ایده‌های مختلف و دیدن چگونگی عملی شدن آنها را داشته باشند. یک پروتوتایپ عملی می‌تواند به آنها اعتمادبه‌نفس و انگیزه برای پیشرفت داده و خستگی را از تن آنها در کند!

 

 

مثالی در دنیای واقعی

گاهی پروژه‌های بزرگ، به دلیل نارضایتی افراد از انجام کارها به شیوه قدیمی شروع می‌شوند. آدرین هولواتی و سیمون ویلسن از استفاده از PHP برای ساخت وبسایت‌ها ناراضی بودند، و با مطالعه کتاب مارک پیلگریم به نام "شیرجه در پایتون"، به این زبان علاقه‌مند شدند. استفاده از ابزارهای پایتون برای توسعه وب نیز آنان را راضی نمی‌کرد؛ در نتیجه آنان مجموعه‌ابزار خود را ایجاد کردند، که اساس فریمورک جنگو را تشکیل داد. جنگو فریمورک وب رایگان و منبع بازیست که استفاده از آن بسیار آسان است.

 

 

سرمایه‌گذاری آسان‌تر

زمانی که سیستم شما آماده به کار است، تنها نیاز دارید ایرادات آن را رفع کنید و برای آن سرمایه‌گذار پیدا کنید. کسب‌وکارها بدون سرمایه‌گذاران و کمک‌های آنان، نمی‌توانند به پیش روند، در نتیجه نمایش مناسب محصول به سرمایه‌گذاران، اهمیت بسیاری دارد. مهم نیست محصول شما چه‌قدر سروصدا به پا کند، اگر سرمایه‌گذار مناسبی نداشته باشید، پروژه شما پیشرفت نخواهد کرد. در 80 درصد مواقع، مستندات شما تنها برای متقاعد کردن سرمایه‌گذاران استفاده خواهد شد و در ادامه مراحل تجاری به کار نخواهد آمد. در نتیجه هر چه سریع‌تر سرمایه‌گذاری پیدا کنید، بهتر خواهد بود.

 

 

مثالی در دنیای واقعی

برخی پروژه‌های عالی دیگر که با پایتون نوشته شده‌اند شامل موارد زیر هستند: BitTorrent، یک نرم‌افزار اشتراک منابع نظیر به نظیر؛ Cocos2d، یک فریمورک بازی‌سازی دوبعدی منبع آزاد؛ Reddit، یک وبسایت خبری و تفریحی؛ MyPaint، یک ویرایشگر raster برای طراحی دیجیتال؛ MoinMoin، یک موتور جستجوی wiki برای ایجاد صفحه‌های عمومی wiki (که توسط Ubuntu،Apache و... استفاده می‌شود)؛ و Mercurial، یک نرم‌افزار کنترل نسخه توزیع شده برای توسعه‌دهندگان.

 

 

سریع‌تر پول درآوردن

در  کسب‌وکارها، باید هر چه سریع‌تر وارد بازار شوید و پول کسب کنید، وگرنه پروژه شما مشتری پیدا نخواهد کرد. به دلیل سرعت بالای پایتون، در صورت استفاده از آن، سریع‌تر سود خواهید کرد. به‌علاوه سود شما بیشتر خواهد بود، زیرا بودجه اولیه کم‌تر بوده است.

 

 

تیم پشتیبانی خوب

پایتون توسط افراد مشتاق تولید و پشتیبانی می‌شود. این پشتیبانی سبب می‌شود محصولات نهایی دارای کیفیت بالا باشد؛ مخصوصا با در نظر گرفتن اینکه هر خطای کوچک، می‌تواند محصول را از کار بیندازد. با انتخاب پایتون، از پاسخگویی سریع، ارائه راه‌حل‌های فنی مناسب، ذکاوت و علاقه افراد حرفه‌ای که بیشتر از همه به محصول خود علاقه دارند، بهره‌مند می‌شوید.

 

زمانی من به راهنمایی درباره PythonWin احتیاج داشتم؛ بنابراین به مارک همند، طراح افزونه PythonWin ایمیل زدم، اما امیدی به پاسخ وی نداشتم. در کمال تعجب، با خواندن پاسخ وی، توانستم تعاملات C++ و پایتون را به کمک COM به خوبی درک کنم. این دموکراسیست!

 

 

چرا پایتون برای کسب‌وکارها؟

کسب‌وکارها سازمان‌هایی هستند که به قولی، باید تا تنور داغ است، نان را بچسبانند! چرا که رقابت شدیدی در این حوزه وجود دارد و یک کسب‌وکار، تا ابد نمی‌تواند در اوج بماند. پایتون به شما اجازه می‌دهد طی یک یا دو ماه، با یک گروه یک یا دو نفره، محصولی کامل و پیچیده داشته باشید. با بودجه‌ای بین 15 تا 20 هزار دلار، می‌توانید مستندات و پروتوتایپ‌ها را سریعا به سرمایه‌گذارانی که به آنها نیاز دارید، نشان دهید، تا بتوانید سود کنید و کسب‌وکار خود را گسترش دهید. یاد گرفتن از تجارب کسب‌وکارهایی که شهرت جهانی پیدا کرده‌اند، می‌توانند به پیدا کردن راه مناسب کسب‌وکار شما کمک کنند.

مطالب مشابه



مونگارد