ساخت فایل requirements.txt در پایتون

امیرحسین بیگدلو 5 ماه قبل

هنگام توسعه برنامه های پایتون، باید از مجموعه ای از ماژول ها برای ویژگی های مختلف استفاده کنیم. تعداد ماژول هایی که توسط یک برنامه استفاده می شود می تواند زیاد باشد. به طور کلی، هنگام توسعه چنین برنامه‌های کاربردی غول‌پیکر و حتی برنامه‌های کوچک‌تر، ایجاد یک محیط مجازی خاص برای پروژه توصیه می‌شود.

 

اگر بخواهیم پروژه را در سیستم های مختلف جا به جا کنیم یا بخواهیم آن را با بقیه افراد به اشتراک بگذاریم، باید ماژول های اضافی پروژه را نیز ارسال کنیم. از آنجایی که وابستگی ها در یک محیط مجازی نصب می شوند، اشتراک گذاری کل محیط مجازی منطقی نیست زیرا اندازه پوشه بسیار زیاد خواهد بود و ممکن است به دلیل مشکلات یکپارچگی با خطا مواجه شوند.

 

در چنین مواردی، توسعه دهندگان یک فایل requirements.txt را به یک پروژه اضافه می کنند که حاوی لیستی از تمام وابستگی های نصب شده در محیط مجازی و جزئیات نسخه مورد استفاده است. به این ترتیب، کاربر نهایی فقط باید یک محیط مجازی ایجاد کند و وابستگی ها را برای استفاده از برنامه نصب کند.

 

این مقاله ما را در ایجاد فایل requirements.txt و نصب وابستگی ها از فایل requirements.txt راهنمایی می کند.

 

ویدیو پیشنهادی: آموزش محیط های مجازی virtualenv در پایتون

 

ساخت فایل requirements.txt با ابزار pip در پایتون

برای تولید یک فایل requirements.txt، می توانیم از نصب کننده پکیج pip یا سیستم مدیریت پکیج از خط فرمان استفاده کنیم. برای همین، بعد از فعال کردن محیط مجازی، دستور زیر را اجرا کنید:

pip freeze > requirements.txt

 

در صورتی که به جای pip، اگر از conda استفاده می‌کنید، می‌توانید از دستور زیر برای تولید فایل requirements.txt استفاده کنید:

conda list -e > requirements.txt

 

 

نصب ماژول ها از فایل requirements.txt در پایتون

هنگامی که یک فایل requirements.txt ایجاد کردیم، می توانیم از این فایل برای نصب تمام وابستگی های ذکر شده در داخل محیط مجازی جدید استفاده کنیم. برای همین از دستور زیر استفاده کنید:

pip install -r requirements.txt

 

 

مطالب مشابه



مونگارد