دیتابیس در پایتون

امیرحسین بیگدلو 4 ماه قبل

دیتابیس مجموعه ای از داده های ساختار یافته است که معمولاً به صورت الکترونیکی در یک سیستم کامپیوتری ذخیره می شود. یک پایگاه داده معمولاً توسط یک سیستم مدیریت پایگاه داده (DBMS) کنترل می شود. داده ها و DBMS، همراه با برنامه های کاربردی مرتبط با آنها، به عنوان یک سیستم پایگاه داده(database system) نامیده می شوند که اغلب به یک پایگاه داده(database) خلاصه می شود.

 

در سطوح بالا برنامه های وب داده ها را در دیتابیس ها ذخیره می کنند و به روشی مفید به کاربران ارائه می دهند. برای مثال، Google داده‌های مربوط به جاده‌ها را ذخیره کرده و با رانندگی از طریق برنامه Maps، مسیرهایی را برای رفتن از یک مکان به مکان دیگر ارائه می‌کند.

 

پایگاه های داده ذخیره سازی اطلاعات را قابل اعتماد و سریع می کنند. آنها همچنین به شما یک چارچوب ذهنی برای نحوه ذخیره و بازیابی داده ها می دهند به جای اینکه هر بار که یک برنامه جدید می سازید باید بفهمید که با داده ها چه کاری انجام دهید.

 

مقاله پیشنهادی: gunicorn پایتون چیست؟

بهترین دیتابیس ها برای پایتون

PostgreSQL و MySQL دو مورد از رایج ترین پایگاه داده های منبع باز برای ذخیره داده های برنامه های وب پایتون هستند. SQLite یک پایگاه داده است که اطلاعات را در یک فایل روی دیسک حافظه ذخیره می کند. SQLite در کتابخانه استاندارد پایتون تعبیه شده است اما فقط برای دسترسی به یک اتصال در یک زمان. بنابراین به شدت توصیه می شود که یک برنامه وب واقعی را با SQLite اجرا نکنید.

 

PostgreSQL پایگاه داده رابطه ای توصیه شده برای کار با برنامه های وب پایتون است. مجموعه ویژگی ها، توسعه فعال و پایداری PostgreSQL به استفاده از آن به عنوان پشتیبان برای میلیون ها برنامه کاربردی امروزی در وب کمک می کند.

 

MySQL یکی دیگر از پایگاه های داده منبع باز قابل اجرا برای برنامه‌های پایتون است. یادگیری MySQL کمی آسان‌تر از PostgreSQL است، اما به اندازه پستگرس امکانات ندارد.

 

ویدیو پیشنهادی: آموزش اتصال به sqlite در پایتون

 

اتصال به دیتابیس ها با پایتون

برای کار با دیتابیس های رابطه ای در پایتون، باید از یک کتابخانه های خاصی استفاده کنید. رایج ترین کتابخانه ها برای پایگاه داده های رابطه ای عبارتند از:

 

از پایتون 2.7 به بعد پشتیبانی از دیتابیس sqlite3 به کتابخانه استاندارد پایتون اضافه شده و دیگر نیازی به نصب کتابخانه ندارید. فقط کافیست import sqlite3 را در کد خود داشته باشید.

مطالب مشابه



مونگارد