پیغام خطای EOF در پایتون چیست؟

امیرحسین بیگدلو 5 ماه قبل

در این مقاله میخواهیم پیغام خطای EOF پایتون را بررسی کنیم. مفسر پایتون کدهای نوشته را خط به خط خوانده و اجرا میکند و اگر متوجه اشتباهی شود یک استثنا یا اصطلاحا Exception ایجاد میکند.

 

تمام خطاهای پایتون از کلاس BaseException ارثبری میکنند و خطای EOF از نوع خطای سینتکسی یا SyntaxError است. ‍‍

 

مقاله پیشنهادی: پیغام خطای EOL در پایتون چیست؟

 

 #  ارور EOF پایتون چیست؟

خطای EOF پایتون مخفف "End of File" است. این خطا زمانی رخ میدهد که در آخر فایل دستور ناقصی را استفاده کرده باشید. مثلا دستور print با دو پرانتز به کار گرفته میشود و اگر به درستی از این دستور استفاده نکنید با خطای EOF پایتون مواجه میشوید:

print('hello'

 

اگر کد بالا را اجرا کنید:

SyntaxError: unexpected EOF while parsing

 

همانطور که مشاهده میکنید از آنجایی که پرانتز پایانی دستور print قرار داده نشده، خطای EOF ایجاد میشود. اما دقت کنید که دستوری که نادرست استفاده شده حتما باید در انتهای فایل باشد تا با ارور EOF مواجه شوید. اگر بعد از دستور ناقص، کد دیگری داشته باشید با خطای دیگری مواجه خواهید شد:

print('hello'

print('Bye')

 

اگر کد بالا را اجرا کنید دیگر خطای EOF ایجاد نخواهد شد:

SyntaxError: invalid syntax

 

خطای EOF فقط زمانی ایجاد میشود که دستور ناقص آخرین دستور باشد.

 

نمونه دیگری از خطای EOF زمانی است که بخواهید یک ورودی از کاربر بگیرید. در کد زیر میخواهیم با دستور input یک ورودی از کاربر بگیریم اما دچار ارور EOF میشویم چون مفسر پایتون به آخر فایل رسیده اما نتوانسته دستور را به طور کامل اجرا کند:

print('Hi')
input(

 

اگر کد بالا را اجرا کنید با نوع دیگری از خطای EOF مواجه خواهید شد:

SyntaxError: unexpected EOF while parsing

 

راه حل این مشکل اینست که به آخر خط بروید. همانطور که گفتیم خطای EOF فقط در آخر فایل رخ میدهد و اگر با این خطا مواجه شدید، به آخر فایل بروید.

مطالب مشابه



مونگارد