فولدر یا دایرکتوری؟ چرا در لینوکس به فولدر، دایرکتوری گفته میشود؟

امیرحسین بیگدلو 5 ماه قبل

اگر شروع کار با رایانه را با ویندوز آغاز کرده باشید، پس حتما با عبارت فولدر(folder) آشنا هستید. اما اگر به لینوکس مهاجرت کنید از عبارت دایرکتوری(directory) به جای فولدر استفاده میشود. این مسئله ممکن است کاربران تازه وارد لینوکس را دچار مشکل کند. آیا لازم است که از عبارت دایرکتوری به جای فولدر استفاده کنید؟ آیا اصلا تفاوتی بین دایرکتوری و فولدر هست؟

 

خیالاتان را راحت کنیم. شما از هر عبارتی که دوست داشته باشید میتوانید استفاده کنید. هیچ تفاوتی بین دایرکتوری و فولدر وجود ندارد.

 

اما اگر میخواهید بدانید که چرا در لینوکس به فولدر، دایرکتوری گفته میشود، در ادامه توضیح خواهیم داد.

 

دوره پیشنهادی: دوره آموزش لینوکس(linux)

 

 #  چرا در لینوکس از عبارت دایرکتوری به جای فولدر استفاده میشود؟

قبل از پاسخ به این سوال بیایید ببینیم که در دنیای واقعی فولدر و دایرکتوری به چه مواردی اشاره میکنند؟

 

از یک فولدر می توان برای نگهداری چندین فایل (یا موارد دیگر) استفاده کرد. اما یک دایرکتوری می تواند برای نگهداری فهرستی از آیتم ها استفاده شود تا بتوانید پیدا کنید کدام آیتم ها در کجا قرار دارند.

 

عبارت دایرکتوری مختص لینوکس نبوده و از قبل از لینوکس وجود دارد. در واقع مربوط به یونیکس است. لینوکس موارد زیادی را از یونیکس به ارث برده که این فقط یکی از آنها است.

 

بگذارید حقیقتی را به شما بگویم که باعث تعجبتان خواهد شد. یک دایرکتوری واقعا فایل ها را در خود نگه نمیدارد. هر دایرکتوری یک فایل خاص است که میداند هر فایل در کجای حافظه(memory) ذخیره شده است.

 

به همین دلیل است که به آنها دایرکتوری گفته میشود. هر دایرکتوری شماره index هر فایل را در خود نگهداری میکند و نه خود فایل را. دایرکتوری در لینوکس و یونیکس فایل ها را در خود نگه نمیدارد، فقط اطلاعات مربوط مکان ذخیره آنها را نگهداری میکند.

 

خب، پس چرا به آنها فولدر گفته میشود؟ چون زمانی که از محیط گرافیکی استفاده میکنید، به نظر میرسد که اطلاعات درون یک دایرکتوری هستند، به همین خاطر عبارت فولدر ایجاد شده است.

 

دوره پیشنهادی: دوره آموزش shell scripting

 

 #  از کدام عبارت استفاده کنیم؟

این مسئله کاملا به شما بستگی دارد. اما اگر در حال یادگیری ترمینال لینوکس هستید، استفاده از عبارت دایرکتوری میتواند کمک کننده باشد. در لینوکس دستوراتی مانند mkdir یا rmdir در داخل خود حروف dir را دارند که نشان میدهد این دستورات روی دایرکتوری ها کار میکنند.

 

همچنین بسیاری از دستورات لینوکس و bash از d- برای نشان دادن دایرکتوری و از f- برای نشان دادن فایل استفاده میکنند.

 

حتی اگر اطلاعات فایل ها را در ترمینال لینوکس نمایش دهید، میبینید که از حرف d برای نشان دادن دایرکتوری استفاده میشود.

 

به تصویر زیر دقت کنید که چطور لینوکس تفاوت فایل و دایرکتوری را با حرف d نشان میدهد:

تفاوت فولدر و دایرکتوری در لینوکس

 

با تمام این دلایل، اگر در حال استفاده از سیستم عامل لینوکس هستید بهتر است از عبارت دایرکتوری استفاده کنید.

مطالب مشابه



مونگارد