ارور 404 چیست و چطور آن را برطرف کنیم؟ همراه با چند نمونه خلاقانه

امیرحسین بیگدلو 5 ماه قبل

احتمالا برای شما هم پیش آمده: روی لینکی کلیک می کنید، اما به جای دیدن نتیجه سایت مورد نظر، خطایی ظاهر می شود که نشان می دهد صفحه درخواست شده در دسترس نیست. چیزی مثل "404 صفحه پیدا نشد".

 

خطای 404 کد استاندارد HTTP است. پیام از سرور، به مرورگر وب (معمولاً سرویس گیرنده) که درخواست HTTP را ارسال کرده است، ارسال می شود. سپس مرورگر این کد خطا را نمایش می دهد.

 


 

خطای 404 چگونه بوجود می آید؟

 

 

محرک معمولی پیام خطا 404 زمانی است که محتوای وب سایت حذف شده یا به آدرس دیگری منتقل شده است. دلایل دیگری نیز وجود دارد که باعث می شود پیغام خطا ظاهر شود. این شامل:

 

  • نشانی اینترنتی یا محتوای آن (مانند فایلها یا تصاویر) یا حذف شده یا منتقل شده است (بدون تنظیم پیوندهای داخلی بر اساس آن)
  • نشانی اینترنتی به صورت نادرست (در حین ایجاد یا طراحی مجدد) ، اشتباه پیوند خورده یا در مرورگر اشتباه تایپ شده است
  • سرور وب سایت اجرا نمی شود یا اتصال خراب است
  • نام دامنه درخواستی توسط سیستم نام دامنه (DNS) نمی تواند به IP تبدیل شود
  • نام دامنه وارد شده وجود ندارد

 

نکته

پیوندهایی که به جایی نمی رسند به عنوان 'لینک های مرده' یا 'لینک های خراب' شناخته می شوند. کد وضعیت HTTP 404 اغلب به عنوان "خطای 404" ، "HTTP 404" یا "کد 404" شناخته می شود.

 

 

لینک‌های مرده اغلب برای مدت طولانی باقی می مانند، زیرا اپراتورها نمی دانند که محتوای پیوند شده حذف شده یا منتقل شده است. بسیاری از وب سایت ها هنوز در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) ظاهر می شوند، هرچند که دیگر به صورت آنلاین در دسترس نیستند (یا حداقل در URL مشخص شده).

 

سایر وب سایت های مرتبط مانند وبلاگ ها ، پورتال های خبری و غیره غالباً مطلع نیستند که سایت حذف شده است یا اکنون می توان آن را تحت یک آدرس اینترنتی جدید پیدا کرد. بسیاری از اپراتورهای وب سایت لینک‌های خارجی خود را به طور منظم بررسی نمی کنند و بنابراین یک پیوند فعال می تواند به راحتی تبدیل به یک لینک مرده شود. 

 


 

چگونه می توان خطای "404 پیدا نشد" را برطرف کرد؟

 

صفحه ۴۰۴ وبسایت dailyui

 

خطای 404 به ندرت دلیلی برای جشن گرفتن است. در پایان روز ، بازدیدکنندگان وب سایت محتوای مورد نظر خود را پیدا نکرده اند. با این حال ظاهر یک صفحه 404 لزوما به این معنی نیست که اطلاعات مورد نظر به هیچ وجه در دسترس نیست. در بسیاری از موارد ، راه حل خطای اصلی به راحتی یافت می شود و بازدیدکننده می تواند به سرعت به صفحه وب موردنظر هدایت شود. بنابراین دقیقاً چگونه می توانید برای رفع خطای 404 اقدام کنید؟ توصیه ما این است که این راه حل های بالقوه (به ترتیبی که در لیست ذکر شده اند) را امتحان کنید:

 

1. صفحه را مجدد بارگیری کنید:  ممکن است خطای 404 به این دلیل ساده ظاهر شود که صفحه به درستی بارگیری نشده است. این را می توانید به راحتی با کلیک روی دکمه "تازه کردن" در مرورگر خود یا همچنین با فشار دادن دکمه F5 بررسی کنید.

 

2. آدرس صفحه را بررسی کنید:  صرف نظر از اینکه آدرس URL را به صورت دستی وارد کرده اید یا از طریق لینک هدایت شده اید، ممکن است اشتباهی رخ داده باشد. به همین دلیل باید مسیر مشخص شده وب سایت را بررسی کنید. ممکن است شما یا شخصی که لینک را وارد کرده است چیزی را اشتباه وارد کرده باشید. به غیر از اشتباهات املایی، ممکن است اسلش‌ها (/) در جای خود قرار نگرفته باشند. اما به خاطر داشته باشید که این را می توان فقط با URL های "تمیز" بررسی کرد، زیرا آنها به جای اختصارات، حروف، اعداد و نمادهای نامفهوم حاوی کلمات ناخوانا هستند.

 

3. به سطوح دایرکتوری به عقب برگردید: به عنوان مثال ، اگر نشانی اینترنتی ساختار زیر example.com/Directory1/Directory2/Directory3 باعث ایجاد صفحه خطای 404 شود ، می توانید همیشه به سطح فهرست قبلی (در این مثال: example.com/Directory1/Directory2) به منظور بررسی اینکه آیا صفحه مورد نظر در آنجا لینک خورده است یا خیر. تنها کاری که باید انجام دهید پاک کردن آخرین فهرست در URL است. لینک صفحه مورد نظر شما باید در صفحه قبلی قابل مشاهده باشد. اگر در آن صفحه یافت نشد، می توانید به صفحه قبلی بازگردید و پیوند صحیح را در آنجا جستجو کنید. اما اگر این روش را انجام دادید و به صفحه اصلی بازگشتید، به نکته بعدی بروید.

 

4. از ابزار جستجوی وبسایت استفاده کنید: بسیاری از وب سایت ها به عنوان بخشی از صفحه اصلی خود عملکرد جستجو را ارائه می دهند. با وارد کردن یک یا چند کلمه کلیدی ، می تواند به شما کمک کند صفحه مورد نظر خود را پیدا کنید.

 

5. حافظه کش و کوکی‌های مرورگر را حذف کنید: اگر می توانید از دستگاه دیگری به وب سایت دسترسی داشته باشید و خطای HTTP 404 فقط در رایانه خاصی ظاهر می شود، ممکن است مشکل از مرورگر شما باشد. بنابراین باید حافظه پنهان مرورگر و همچنین همه کوکی های این سایت را حذف کنید ، و در نهایت ممکن است به شما اجازه دسترسی به صفحه را بدهد.

 

6. با مسئول وبسایت تماس بگیرید:  اگر هیچ یک از نکات ذکر شده در بالا موفقیت آمیز نبود، تنها راه باقی مانده ممکن است تماس با شخص/افراد مسئول وب سایت باشد. اطلاعات تماس معمولاً در سربرگ وب سایت یا در یک صفحه خاص "تماس با ما" یافت می شود. اپراتورهای وب سایت باید بتوانند اطلاعاتی در مورد اینکه آیا صفحه مورد نظر شما واقعاً وجود دارد یا خیر ، ارائه دهند. ممکن است صفحه مورد نظر به URL جدیدی منتقل شده باشد و در این سناریو به اپراتور وب سایت لطف بزرگی خواهید کرد.

 


 

خطاهای HTTP 404 می تواند به رتبه و شهرت وب سایت آسیب برسانند

 

 

موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ، وبسایت‌هایی که دارای خطاهای 404 زیادی باشند، جریمه میکنند. هنگامی که خزنده ها دریافتند که بسیاری از درخواست ها با 404 کد برآورده می شوند، فرض بر این است که سایت خیلی خوب نگهداری نمی شود. پیوندهای مرده بر رتبه سایت تأثیر می گذارد و درصورت بروز بیش از 404 صفحه خطا ، Google می تواند جایگاه آن را در SERP ها کاهش دهد یا حتی نمایه سازی آن را متوقف کند. این امر می تواند منجر به کاهش چشمگیر تعداد بازدیدکنندگان وب سایت شود.

 

اگر پر از لینک‌های خراب باشد یا صفحه فرود (صفحه ای که از نتایج موتور جستجو به آن دسترسی پیدا می کنید) مرده باشد ، بازدیدکننده اعتماد خود را نسبت به سایت از دست می دهد. اگر سایت به طور مرتب با این مشکل روبرو می شود ، بسیاری از کاربران زحمت ادامه جستجو را نمی کشند زیرا حتی مطمئن نیستند محتوای مورد نظر هنوز در دسترس است یا خیر.

 


 

شناسایی خطاهای 404 در وب سایت خود

 

 

برای صاحبان وب سایت مهم است که از صفحات 404 جلوگیری کنند. این امر در مورد صفحات خطای داخلی 404 در وب سایت خود آنها و همچنین صفحات خطای 404 خارجی در سایر سایت ها صدق می کند. ابزارهای رایگان متعددی وجود دارد که به شما کمک می کند این پیوندهای شکسته را به راحتی پیدا کنید. سه مورد از معروف ترین و مشهورترین آنها عبارتند از:

 

Google Search Console: اگر قبلاً حساب Google دارید و وب سایت خود را در آنجا ثبت کرده اید ، باید از گزینه Google Search Console استفاده کنید. هر 404 خطای یافت شده توسط خزنده Google در ابزار وب نمایش داده می شود و همچنین می تواند علامت گذاری شود که در اینجا نیز اصلاح شده است. عملکردهای اضافی شما را قادر می سازد تا خطاها را در فایل های robots.txt پیدا کنید و از آمار خزیدن برای تعیین میزان بارگیری سایت شما توسط خزنده های Google استفاده کنید.

 

Dead Link Checker: یکی از ساده ترین و سریع ترین ابزارها برای یافتن 404 صفحه داخلی و خارجی، Dead Link Checker است. با استفاده از این برنامه وب شما به سادگی URL سایتی را که می خواهید بازرسی کنید وارد کرده و سپس بررسی را شروع کنید. در اینجا شما می توانید یک صفحه وب یا یک سایت کامل را بررسی کنید. این برنامه همه صفحات خطای ردیابی شده را با کدهای وضعیت و URL فهرست می کند.

 

W3C Link Checker: این ابزار آنلاین کنسرسیوم شبکه جهانی وب (W3C) هنگام آزمایش صفحات وب سایت های جداگانه به ویژه مفصل است ، بنابراین تأیید پیوندها نسبت به سایر وب سایت ها بیشتر طول می کشد. W3C Link Checker درست مانند Dead Link Checker کار می کند: شما URL را وارد کرده و اجازه می دهید ابزار بقیه را انجام دهد.

 


 

چرا باید صفحه خطای 404 زیبا برای خود ایجاد کنید؟

 

 

داشتن صفحه خطای استاندارد 404 بهتر از نداشتن صفحه است ، اگرچه به دلایل مختلف صفحه سفارشی ترجیح داده می شود. از یک طرف ، می توانید مطمئن باشید که بازدیدکنندگان یک کد وضعیت HTTP دقیق دریافت می کنند: به عنوان مثال ، اگر محتوای درخواست شده دیگر در سایت وجود نداشته باشد ، این باید با پیام "410 Gone" منتقل شود. سپس بازدید کننده می داند که این محتوا برای همیشه حذف شده است.

 

از سوی دیگر ، می توانید یک صفحه خطای مخصوص طراحی شده حاوی پیوندهای مربوطه (یعنی پیوندهایی به صفحه اصلی یا زیرصفحه های خود که محتوای آن با آنچه بازدیدکننده در ابتدا درخواست کرده بود ، همپوشانی داشته باشد) ارائه دهید. حتی می توانید یک جستجو برای وب سایت خود اضافه کنید. با انجام این اقدامات اضافی و ارائه مشوق ها ، ممکن است بتوانید جلوی خروج بازدیدکنندگان از سایت شما را پس از مشاهده کد 404 بگیرید.

 

با یک پیام خلاقانه 404 حتی ممکن است دریابید که بازدیدکنندگان بخشنده تر هستند. به طور طبیعی آنها از یافتن محتوایی که به آنها وعده داده شده بود ناامید می شوند ، اما یک صفحه 404 اصلی یا خنده دار می تواند آن را جبران کند. اگر صفحات خطا به درستی انجام شوند ، پتانسیل بالایی دارند.

 

 

 

 

مطالب مشابه



مونگارد