دسترسی پذیری چیست؟

امیرحسین بیگدلو 4 ماه قبل

در اصل ، دسترسی فقط شامل گنجاندن است. دسترسی به این معنی است که محصولات خود را طوری طراحی کنید که همه بتوانند در هر زمان و در همه شرایط از آنها استفاده کنند.

 

هنگامی که ما در حال ایجاد یک برنامه جدید هستیم، بسیار مهم است که راههای مختلف دسترسی و تعامل کاربران با آن را در نظر بگیریم. در این مقاله، ما در مورد اینکه چرا دسترسی بسیار مهم است، اشکال مختلف آن و راه های مختلفی که می توانید حداکثر دسترسی را تضمین کنید، بحث خواهیم کرد.

 

مقاله پیشنهادی: برنامه نویسی رقابتی چیست؟

 

# چرا دسترسی پذیری خیلی مهم است؟

در سال 1990، قانون آمریکایی های دارای معلولیت (ADA) دسترسی به فضاهای عمومی و خصوصی - از جمله فضاهای دیجیتالی - را برای افراد دارای نقص حسی، شناختی و جسمی تضمین کرد.

 

توسعه دهندگان باید پشتیبانی اضافی را برای کاربران دارای معلولیت و نقص در نظر بگیرند، نه تنها به این دلیل که از نظر قانونی لازم است، بلکه به این دلیل که کار درستی است. همه مستحق دسترسی کامل به محصولات دیجیتالی هستند، چه برای ارتباطات، کار و چه تفریح.

 

طراحی برای دسترسی نیز برای تجارت شما عالی است. گسترش پایگاه کاربری شما از طریق دسترسی می تواند به حداکثر رساندن مشتریان و سود شما کمک کند-چه برسد به جامعه شما، که باعث می شود مردم از طریق دهان به دهان در مورد محصول شما راحت تر بشنوند. بعلاوه، با تعداد زیاد و متنوع مشتریان، بازخورد بیشتری در مورد چگونگی افزایش دسترسی بیشتر در محصولات آینده دریافت خواهید کرد.

 

مقاله پیشنهادی: مهندس نرم افزار چه می کند؟

 

# دسترسی پذیری در شرایط مختلف چه معنی میدهد؟

همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم، دسترسی به معنای طراحی برای همه شرایط و انواع کاربران است. اما این در عمل به چه معناست؟ چگونه می دانید که در حال طراحی یا برنامه نویسی تا حد امکان هستید؟ ما با نکات زیر نحوه کار را به شما نشان خواهیم داد.

 

+ پشتیبانی از همه دستگاه‌ها

قابلیت دسترسی به این معنی است که محصول شما در همه دستگاه ها از لپ تاپ و رومیزی گرفته تا رایانه لوحی و تلفن های هوشمند در دسترس و کاربردی است. همچنین به این معنی است که محصول شما بر روی چندین سیستم عامل مانند iOS و Android کار می کند.

 

طراحان هنگام طراحی یک برنامه باید اندازه صفحه نمایش متفاوت دستگاه های مختلف را در نظر داشته باشند. برنامه های کاربردی باید این اندازه های مختلف را بدون از دست دادن عملکرد یا تجربه بهینه کاربر در خود جای دهند.

 

یک راه برای اطمینان از اینکه برنامه شما از همه دستگاه ها پشتیبانی می کند، واکنش گرایی است. واکنش گرایی به برنامه ها اجازه می دهد تا به طور خودکار با محیط کاربر مانند اندازه صفحه، پلت فرم، جهت و موارد دیگر تنظیم شوند. اکثر زبانهای برنامه نویسی به طور خودکار تعیین می کنند که کاربر روی چه نوع دستگاهی کار می کند، بنابراین واکنش گرایی را آسان می کند.

 

طراحان همچنین باید شیوه های مختلف تعامل کاربران با برنامه های کاربردی در دستگاه های مختلف را در نظر داشته باشند. به عنوان مثال، ما برای حرکت در وب سایت روی دسکتاپ از ماوس استفاده می کنیم، اما در تلفن هوشمند از انگشتان خود استفاده می کنیم. مهم است که مطمئن شوید اقدامات موجود در اختیار کاربران در همه این دستگاه ها یکسان است. به عبارت دیگر، کلیک ماوس باید شبیه ضربه انگشت باشد.

 

 

+ حمایت از معلولین

قابلیت دسترسی همچنین شامل حمایت از کاربران دارای معلولیت است. شایع ترین ناتوانی ها عبارتند از:

  • اختلالات بینایی
  • اختلالات شنوایی
  • اختلالات حرکتی
  • اختلالات شناختی

 

پشتیبانی از هر یک از این ناتوانی ها ملاحظات مهمی است که بر مشخصات برنامه، وب سایت یا طراحی محصول تأثیر می گذارد. در اینجا راه هایی وجود دارد که می توانید طراحی آنها را برای افراد دارای معلولیت آغاز کنید.

 

 

+ اختلالات بینایی

چندین مرحله وجود دارد که می توانید برای دسترسی بیشتر برنامه خود به افراد دارای نقص بینایی انجام دهید. تنظیم رنگ بندی خود را در نظر بگیرید یا آیکون های اضافی را برای افرادی که کوررنگ هستند، در نظر بگیرید. رنگ ها نقش مهمی در دسترسی بیشتر صفحات وب ایفا می کنند.

 

همچنین می توانید مطمئن شوید HTML موجود در وب سایت شما توسط صفحه‌خوان‌ها(screen readers) قابل تجزیه است. صفحه‌خوان‌ها نمایش نرم افزارهایی هستند که با سیستم عامل دستگاه برای ترجمه متن، نمادها، کادرهای گفتگو و تصاویر به گفتار یا بریل ترجمه می شوند.

 

 

+ اختلالات شنوایی

افزودن زیرنویس به محتوای ویدئویی شما به اطمینان از دسترسی برای کاربران با مشکل شنوایی کمک می کند. اگر برنامه شما برای اعلان ها یا سایر خروجی ها به صدا متکی است، نشانه های بصری را نیز اضافه کنید.

 

 

+ اختلالات حرکتی

روشهای مختلفی وجود دارد که می توان از افراد دارای اختلال در تحرک، دقت یا مهارتهای حرکتی خوب پشتیبانی کرد. به عنوان مثال، افزایش شعاع کلیک آیکون های برنامه شما و پخش آنها در سراسر صفحه، ناوبری را برای این کاربران آسان تر می کند و به اطمینان از دسترسی کمک می کند.

 

همچنین می توانید یک برنامه کاربردی را طوری طراحی کنید که در دسترس صفحه کلید باشد. برخی از کاربران ممکن است در استفاده از ماوس با مشکل روبرو شوند، بنابراین ناوبری را می توان با اجازه دادن به آنها در برگه در صفحه انجام داد.

 

مقاله پیشنهادی: چرا از rabbitmq استفاده کنیم؟

 

+ اختلالات شناختی

طیف گسترده ای از اختلالات شناختی وجود دارد، اما پایبندی به شیوه های طراحی خوب کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که وب سایت های ما جهت یابی آسان و در دسترس همگان است. نمونه هایی از شیوه های طراحی خوب عبارتند از:

  • ساده نگه داشتن جریان های کاربر
  • حفظ موقعیت منوی ناوبری ثابت
  • سازماندهی یکسان محتوا در صفحات مختلف

 

 

# حداکثر رساندن دسترسی پذیری

همه ما می توانیم برای برنامه نویسی و طراحی محصولاتی که در دسترس همگان است ، تلاش کنیم. دستورالعمل های دسترسی به محتوای وب (WCAG) را برای اطلاعات بیشتر و نمونه های عالی از نحوه افزایش حداکثر دسترسی بررسی کنید.

مطالب مشابه



مونگارد