دوآپس(devops) چیست؟

امیرحسین بیگدلو 4 ماه قبل

اگر در حال مطالعه در مورد دنیای توسعه نرم افزار هستید، به احتمال زیاد کلمه Devops به گوشتان خورده. در این مقاله ، ما نگاهی دقیق تر به DevOps ، دلیل اهمیت آن ، فرصت های شغلی DevOps و موارد دیگر می اندازیم.

 

DevOps دو کلمه "توسعه یا development" و "عملیات یا operations" را ترکیب می کند و به یک رویکرد مشارکتی برای ساخت برنامه ها اشاره می کند. هدف DevOps تولید محصولات نرم افزاری بهتر و قابل اطمینان تر است.

 

مقاله پشنهادی: مهندس نرم افزار چه می کند؟

 

# چه کسی روی Devops کار میکند؟

DevOps یک زبان برنامه نویسی یا مفهوم فنی نیست. دوآپس یک فرهنگ و فلسفه است که تیم ها و بخشهایی را که به طور سنتی منزوی بوده اند می گیرد و آنها را قادر می سازد تا با هم هماهنگ شده و همکاری کنند.

 

به عنوان مثال، تیم های توسعه و عملیات اغلب جداگانه کار میکردند. پس از توسعه محصول و استقرار آن، کد به تیم عملیات واگذار می شد، که در صورت بروز هرگونه مشکل، به روزرسانی و پشتیبانی برعهده آنها بود.

 

این امر باعث شد تیم عملیات در شرایط نامناسبی قرار گیرد زیرا آنها در توسعه محصول دخیل نبوده اند. به طور مشابه، این امر تیم توسعه را بدون بینش ها و چشم اندازهای ارزشمند تیم عملیات رها میکرد.

 

گرد هم آوردن این تیم ها باعث می شود تا محصول بهتری با سرعت بیشتری عرضه شود، با به روزرسانی های کوچکتر در طول راه و نه به روز رسانی های بزرگ و تکان دهنده.

 

بقیه تیم‌ها نیز مانند امنیت یا کنترل کیفیت نیز باید در این چرخه قرار بگیرند.

 

مقاله پشنهادی: برنامه نویسی رقابتی چیست؟

 

# Devops چطور کار میکند؟

DevOps بر چرخه عمر برنامه تأثیر می گذارد. به طور معمول دارای چهار فاز است که به صورت حلقه ای کار می کنند.

 

هر مرحله به فازهای دیگر بستگی دارد و جدا نیستند. این بدان معناست که هر فرد در تیم در مراحل مختلف چرخه زندگی (یا احتمالاً همه آنها) شرکت می کند. چهار مرحله عبارتند از:

 

+ برنامه ریزی: این زمانی است که تیم های DevOps ویژگی ها و قابلیت های برنامه ها و سیستم هایی را که روی آنها کار می کنند، تعریف می کنند. آنها تصمیم می گیرند چگونه پیشرفت و اشکالات را ردیابی کرده و کار را به قطعات کوچک و قابل کنترل تقسیم کنند.

 

+ توسعه: این زمانی است که کدگذاری اتفاق می افتد، از جمله نوشتن، آزمایش، بازبینی و ادغام. هدف این است که به سرعت کار کنیم بدون از دست دادن کیفیت و ثبات. برای تسهیل توسعه، تیم های DevOps از ابزارهای بهره وری و اتوماسیون استفاده می کنند.

 

+ تحویل: تحویل زمانی است که برنامه به محیط production منتقل شود. تیم DevOps برنامه انتشار را تعیین می کند و از اتوماسیون برای انتقال برنامه ها از مرحله ای به مرحله دیگر استفاده می کند.

 

+ عملیات: این شامل نگهداری، نظارت و عیب یابی برنامه ها پس از فعال شدن آنها می شود. تیم ها برای به حداقل رساندن زمان خرابی و همچنین مراقبت از امنیت و رعایت آنها تلاش می کنند. هدف در مرحله بهره برداری این است که هرگونه مشکل را قبل از اینکه بر مشتریان تاثیر بگذارد و راه حل ها را پیاده سازی کنیم، حل کنیم. این به مرحله برنامه ریزی باز می گردد و چرخه ادامه می یابد.

 

مقاله پشنهادی: درخت جستجوی باینری چیست؟

 

# روش‌های Devops

DevOps همچنین شامل چندین روش است. این شامل:

  • Continuous integration/continuous delivery (CI/CD)
  • Microservices
  • Monitoring and logging
  • Communication and collaboration

 

بیایید نگاهی دقیق تر به هر یک از این شیوه ها داشته باشیم.

 

+ ادغام مداوم و تحویل مداوم(CI/CD)

ادغام مداوم یک روش توسعه نرم افزاری است که در آن توسعه دهندگان تغییرات کد خود را به یک مخزن مرکزی ادغام می کنند، که باعث می شود شاخه های زیادی از برنامه در حال توسعه نباشد.

 

تحویل مداوم به این معنی است که تغییرات در یک برنامه به طور خودکار برای اشکالات آزمایش می شود و در مخزنی بارگذاری می شود که می تواند توسط تیم عملیات مستقر شود.

 

 

+ میکروسرویس‌ها

این عمل یک برنامه کاربردی را به عنوان مجموعه ای از خدمات کوچکتر ایجاد می کند. نگهداری این خدمات آسان است، قابل آزمایش است، به طور مستقل قابل استفاده است و متعلق به یک تیم کوچک است.

 

 

+ نظارت و لاگ سیستم

این شامل ردیابی معیارها و نگهداری گزارشات برای مشاهده نحوه عملکرد برنامه است. این داده ها برای یافتن دلایل اصلی مشکلات و تغییرات غیرمنتظره تجزیه و تحلیل می شود. نظارت فعال به مهندسان این امکان را می دهد تا در مورد هرگونه مسئله پیشگیرانه عمل کنند، که به کاهش زمان خرابی کمک می کند.

 

 

+ ارتباط و همکاری

برای موفقیت DevOps، همه افراد درگیر باید متعهد به اشتراک گذاری اطلاعات باشند. این کار ممکن است از طریق چت، سیستم های ردیابی پروژه یا ویکی انجام شود.

 

 

# چرا Devops مهم است؟

تکنولوژی زندگی ما را متحول کرده است. بیزینس‌ها متکی بر راه اندازی برنامه های قابل اطمینان هستند که نیازهای مشتری را به سرعت برآورده می کنند. مشاغلی که عقب می افتند در معرض منسوخ شدن قرار می گیرند. DevOps به مشاغل و سازمان ها اجازه می دهد:

  • پاسخگو باشند
  • محصولات را به سرعت توسعه دهند
  • آن محصولات را بهبود بخشند

 

از جمله اتوماسیون در برنامه ریزی DevOps، توسعه دهندگان و مهندسان را آزاد می کند تا به جای گرفتار شدن با کارهای خسته کننده و دستی، روی کارهای دیگر تمرکز کنند.

 

DevOps مهم است زیرا به سازمان ها اجازه می دهد تا محصولات بهتر را سریعتر توسعه دهند. این باعث صرفه جویی در هزینه می شود و آزادی خلاقیت بیشتری را برای توسعه دهندگان و مهندسان فراهم می کند.

 

مقاله پشنهادی: برنامه‌ نویسی دو نفره چیست؟

 

# Devops چه مشکلاتی را حل میکند؟

DevOps مشکلات مربوط به تأخیر و بهره وری در توسعه نرم افزار را حل می کند. هنگامی که بخش ها منزوی هستند، جابجایی پروژه ها بین توسعه و عملیات زمان می برد.

 

همانطور که توضیح دادیم، به طور سنتی، توسعه دهندگان برنامه را توسعه داده و آن را به تیم عملیات تحویل می دهند تا برای انتشار آماده شود. اگر مشکلی وجود داشت، تیم عملیات برنامه را برای توسعه دهندگان ارسال می کرد و منتظر می ماند تا برنامه برطرف شود.

 

در محیط DevOps، این دو تیم هماهنگ و مشارکتی هستند، بنابراین رفع اشکالات و سایر مسائل سریع و بدون مشکل است.

 

 

# فایده‌های Devops چه هستند؟

DevOps مزایای متعددی را برای سازمان ها ارائه می دهد:

 

+ سرعت: DevOps دفعات انتشار را افزایش می دهد تا بتوانید محصول خود را به سرعت بهبود بخشید. هرچه زودتر یک محصول به روز شود، مشتریان شما خوشحال خواهند شد.

 

+ تطبیق پذیر: فناوری و انتظارات مصرف کنندگان دائما در حال تغییر است. DevOps به شما این امکان را می دهد تا بتوانید به آسانی ویژگی های مختلف را ترکیب کرده و در جهت های مختلف حرکت کنید بدون این که کل فرایند توسعه را مختل کنید.

 

+ قابلیت اطمینان: مشارکت افراد بیشتر در کل فرآیند، کیفیت محصول بالاتری را تضمین می کند. CI/CD یک تمرین مهم DevOps است که به تیم ها کمک می کند تغییرات را به صورت کنترل شده اعمال کرده و از تغییر شکل پیکربندی جلوگیری کنند، یعنی زمانی که پیکربندی به مرور زمان منحرف می شود. همه اینها منجر به یک محصول پایدارتر و قابل اطمینان تر می شود.

 

+ افزایش همکاری: DevOps تغییر در فرهنگ یک شرکت است که بر مسئولیت پذیری و مالکیت تأکید می کند. انتظار می رود تیم ها همکاری کنند و ابزارهایی برای این کار به آنها داده شده است. تیم های DevOps مسئولیت ها و گردش کار را به اشتراک می گذارند که باعث صرفه جویی در وقت و کاهش ناکارآمدی می شود.

 

مقاله پیشنهادی: کدام زبان back-end را انتخاب کنیم؟

 

# چالش‌های Devops چه هستند؟

در حالی که DevOps می تواند به سازمان ها کمک کند، چالش هایی نیز دارد. آنها عبارتند از:

  • پیاده سازی ابزارها و پلتفرم های گران قیمت
  • یادگیری ابزارهای جدید
  • به روز رسانی زیرساخت های قدیمی
  • ادغام ابزارها در بخشهای مختلف
  • مرور فرآیندهای فعلی برای کارآمدتر شدن آنها
  • مقاومت در برابر تغییر
  • ادغام دو فرهنگ (توسعه و عملیات) می تواند چالش برانگیز باشد
  • حرکت با سرعت بیشتر می تواند حفظ امنیت و رعایت آن را با مشکل مواجه کند

 

همه این مسائل را می توان با برنامه ریزی، پیاده سازی DevOps در طول زمان، جلب نظر اعضای تیم و اختصاص زمان و منابع به امنیت و رعایت کامل چرخه عمر DevOps حل کرد.

 

 

# نگاهی نزدیکتر به Devops

برخی از متخصصان فناوری اطلاعات در DevOps تخصص دارند. آنها به پیاده سازی ابزارها و سیستم عامل های درگیر در DevOps کمک می کنند و به سازمان ها در صورت عدم استفاده از DevOps کمک می کنند. این متخصصان تقاضای زیادی دارند.

 

موقعیت های DevOps اسامی مختلفی دارند، اما به طور کلی، افرادی که در DevOps کار می کنند یا مهندس DevOps هستند یا مدیر DevOps. مدیران DevOps مسئولیت و تجربه بیشتری دارند و انتظار می رود تیم ها را مدیریت کنند. شما معمولاً به عنوان یک مهندس DevOps شروع به کار می کنید و سپس با کسب تجربه به سمت مدیریت می روید.

 

در اینجا برخی از مهارت های مورد نیاز برای موفقیت در حرفه DevOps آمده است:

  • آشنایی با طیف وسیعی از ابزارهای مورد استفاده در توسعه نرم افزار
  • درک توسعه نرم افزار Agile
  • تجربه مدیریت داده ها
  • درک معماری ابر، که اغلب در DevOps استفاده می شود
  • توانایی کار به عنوان بخشی از یک تیم و رهبری تیم در صورت نیاز
  • تسلط بر اتوماسیون
  • تسلط به یک یا چند زبان برنامه نویسی
  • درک تضمین کیفیت
  • توانایی عیب یابی
  • تمایل به صحبت با مشتریان و درج نظرات آنها
  • درک بهترین شیوه های امنیتی

 

با توجه به پیچیدگی DevOps، شروع حرفه خود در موقعیت دیگری و توسعه مهارت خود در DevOps غیر معمول نیست. این ممکن است از طریق یادگیری در محل کار، انجام وظایف اضافی، کار برای صدور گواهینامه یا دنبال کردن مدرک در DevOps باشد.

 

مطالب مشابه



مونگارد