بازبینی فریمورک جنگو - مزایا و معایب

امیرحسین بیگدلو 5 ماه قبل

اولین نسخه Django در سال 2005 منتشر شد. جنگو در پایتون اجرا می شود، هنوز در بازار است و هر ساله کاربران بیشتری را به خود اختصاص می دهد.

 

این فریمورک از ذن پایتون پیروی می کند و خود را "چارچوب وب برای کمال گرایان با مهلت محدود" توصیف می کند. این درست است: در هر جنبه ای سعی می کند به توسعه دهندگان کمک کند و آنها را تشویق می کند که دوباره چرخ را اختراع نکنند. جنگو منبع باز است و دارای یک جامعه بزرگ و آماده کمک است.

 

تقریباً برای هر برنامه وب CRUD که می تواند به طرز شگفت انگیزی سریع ایجاد شود، مناسب است. برای برنامه های پیچیده تر بسیار مناسب است و به لطف اکوسیستم عظیم پایتون، تعداد برنامه های کاربردی بالقوه نامحدود است.

 

اخیراً جنگو به لطف افزایش محبوبیت پایتون، مرتبط با هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و ده ها کتابخانه بزرگ که به طور گسترده توسط شرکت های بزرگ فناوری پذیرفته شده است، محبوبیت بیشتری پیدا می کند. میتوانید ده شرکت معروفی که از جنگو استفاده میکنند را مشاهده کنید.

 

بیایید مزایای اصلی پایتون را مورد بحث قرار دهیم. یک زبان برنامه نویسی قوی است که با طراحی قابل خواندن است (به عنوان مثال تورفتگی مناسب بخشی از زبان است) و بهترین شیوه ها را اعمال می کند. همچنین به لطف طراحی ساده، یادگیری آن بسیار آسان است، به ویژه در مقایسه با جاوا یا C#.

 

جنگو محبوب ترین فریم ورک در پایتون برای ایجاد برنامه های تحت وب است. از الگوی Model View Template (MVT) استفاده می کند که نسخه کمی اصلاح شده از الگوی Model View Controller (MVC) است، که در آن View بیشتر شبیه به Controller عمل می کند و Template به عنوان View عمل می کند. چنین راه حلی راهی انعطاف پذیر برای تفکیک زمینه و منطق کسب و کار ارائه می دهد - هر لایه مسئولیت های خاص خود را دارد.


 

مزایای جنگو

مزایای فریمورک جنگو

 

 +  آماده برای MVP

جنگو با تسریع روند توسعه به برنامه‌نویسان کمک می کند. این شامل لایه Object Relation Mapping (ORM) برای مدیریت دسترسی به پایگاه داده ، سشن‌ها، مسیریابی و پشتیبانی چند زبانه است. همچنین هنگام رسیدگی به درخواست ها از توجه ویژه‌ای به امنیت دارد. این شامل یک پنل مدیریت (به نام django-admin) برای مدیریت داده های مدل به طور پیش فرض است.

 

 +  امنیت

جنگو شامل پیشگیری از حملات رایج مانند جعل درخواست Cross-site request (CSRF) و SQL Injection می باشد. جزئیات فنی بیشتر را می توانید در چک لیست امنیتی جنگو مشاهده کنید.

 

 +  بر پایه پایتون

همه چیز صریح است، بر اساس ذن پایتون، که در آن صریح همیشه بهتر از ضمنی است. در مورد جنگو به این معنی است: ابتدا باید آن را پیکربندی کنید. این برعکس کنوانسیون در مورد پیکربندی است. یک چارچوب مناسب برای توسعه دهندگان عادی به پایتون است. جنگو همه مزایای پایتون را به ارث می برد، مانند پشتیبانی بزرگ از کتابخانه های خارجی و افزایش بهره وری برنامه نویسان. به طور قابل توجهی سرعت توسعه را افزایش می دهد.

 

 

معایب جنگو

معایب فریمورک جنگو

 -  سرعت

معماری بد طراحی شده همراه با پایتون، که سریع ترین زبان در جهان نیست، ممکن است منجر به کند شدن وب سایت ها شود. بنابراین مطمئن شوید که برنامه شما به درستی بهینه شده است. جنگو معیارهای خود را برای بررسی سرعت داخلی و تشخیص همه تنگناها ارائه می دهد. ذخیره سازی و تعدادی از بهینه سازی های مختلف را می توان اعمال کرد. میتوانید یک راهنمای کامل را بررسی کنید.

 

اطمینان از معماری بهینه سازی شده و مقیاس پذیر از ابتدا، میتواند در آینده از بسیاری از مشکلات مربوط به سرعت جلوگیری کند. جنگو به برنامه های کاربردی وب عظیم قدرت می بخشد - تجربه مشکلات مربوط به سرعت مشکل خود جنگو نیست، بلکه مسئله تنظیمات و طراحی معماری مناسب است.

 

 -  عدم وجود کنوانسیون

در مقایسه با چارچوب هایی مانند Ruby on Rails (که نمونه کاملی از رویکرد Configuration Over Configuration است) ، همه چیز باید به صراحت تعریف شود ، که منجر به بویلر پیکربندی می شود که ممکن است روند توسعه را کند کند. از سوی دیگر ، تکیه بر پیکربندی یک عمل معمول برای اکوسیستم پایتون است.


 

همیشه بهترین انتخاب نیست

همیشه بهترین ابزار را برای کار انتخاب کنید. جنگو ممکن است برای سایتهای بسیار کوچک، مانند یک صفحه ای ثابت یا سرویسهای کوچک، انتخاب مناسبی نباشد - در این صورت ممکن است بخواهید از Flask استفاده کنید.

 

جنگو به گونه ای طراحی شد که برنامه های وب استاندارد را به سرعت ارائه دهد. این بدان معنی است که تمام قطعات مورد نیاز برای نوشتن یک برنامه CRUD ساده، اما همچنین برنامه های وب پیچیده تر را ترکیب می کند. برای خدمات واقعاً ساده، ممکن است با همه "قطعات" موجود بسیار پیچیده باشد.

 

اگر شک دارید که جنگو برای شما مناسب است یا نه، میتوانید مقاله چه زمانی از جنگو استفاده کنیم؟ را مطالعه کنید.

مطالب مشابه



مونگارد